پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری: رئیس‌جمهوری، روابط ایران و کره جنوبی را روابطی دوستانه و رو به توسعه دانست و تصریح کرد: ایران به‌عنوان کشوری با توانمندی‌ها و جایگاه ممتاز منطقه‌‌ای و کره‌جنوبی به‌عنوان کشوری مهم در شرق آسیا، ظرفیت‌های قابل‌توجهی برای گسترش روابط در همه عرصه‌ها از جمله اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دارند.


حسن روحانی روز گذشته در دیدار «یان‌بیون‌سه»، وزیر خارجه کره جنوبی اظهار کرد: اکنون فضای مناسب‌تری برای گسترش همکاری‌های تهران - سئول به‌عنوان دو کشور دوست فراهم آمده است که باید از این فضا به نحو مطلوبی برای پیشرفت دو ملت بهره گرفت. روحانی ابراز امیدواری کرد که شرکت‌های کره‌ای بتوانند همپای دیگر رقبای خود برای حضور فعال‌تر در بازار ایران بکوشند و سطح همکاری‌های خود را به‌ویژه با بخش خصوصی ایران بیش از پیش گسترش دهند. یان‌بیون‌سه، وزیر امور خارجه کره جنوبی نیز در این دیدار با اشاره به اینکه کره جنوبی مشتاق توسعه و تقویت سطح همکاری‌ها در همه عرصه‌ها از جمله اقتصادی با ایران است، گفت: شرکت‌های بزرگ کره‌ای بی‌صبرانه منتظر لغو تحریم‌ها و حضور گسترده‌تر در بازار ایران هستند. وی افزود: بی‌تردید در آینده رفت‌و‌آمدهای بسیاری بین مقامات ایران و کره جنوبی انجام خواهد شد و سیل فعالان و بنگاه‌های اقتصادی کره جنوبی به سوی ایران سرازیر خواهد شد.


سفر وزیر خارجه کره‌جنوبی به تهران پس از 14 سال

همچنین به گزارش فارس وزیر خارجه کره‌جنوبی که در پاسخ به دعوت محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود و در سفری یک روزه وارد تهران شده، روز گذشته با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه در محل وزارت خارجه دیدار و راه‌های گسترش مناسبات دوجانبه سئول - تهران را بررسی کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر امور خارجه ایران و وزیر امور خارجه کره‌جنوبی با همدیگر دیدار و پیرامون آخرین وضعیت روابط دوجانبه و راه‌های گسترش مناسبات فی‌مابین و مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای تبادل‌نظر کردند. ظریف در این دیدار گفت: «تهران و سئول در زمینه حقوق بشر و مبارزه با تروریسم فرصت‌های خوبی برای گسترش رایزنی‌های فی‌مابین دارند.» وزیر امور خارجه ایران با تبیین جایگاه دیپلماسی در حل و فصل مسائل مورد اختلاف در دیگر کشورها افزود: «از جمله دستاوردهای توافق برجام، اثبات نقش دیپلماسی در حل‌وفصل مناقشات است و این دستاورد می‌تواند مدلی برای حل بسیاری از بحران‌های منطقه شود.» در این دیدار، یونگ بیونگ سه نیز با اشاره به روابط سنتی دو کشور گفت: «پس از ۱۴ سال این اولین بار است که وزیر امور خارجه کره‌جنوبی به منظور گسترش مناسبات فی‌مابین به تهران سفر می‌کند. ما همواره یک شریک فعال برای جمهوری اسلامی ایران بوده‌ایم و آماده گسترش و تعمیق مناسبات بین دو کشور هستیم.» وزیر امور خارجه کره‌جنوبی درباره مسائل منطقه‌ای نیز گفت: «جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در تحولات منطقه‌ای دارد و رایزنی‌های دو کشور می‌تواند به زمینه برقراری صلح و امنیت منطقه و حل مشکلات پناهندگان کمک کند.»