گروه خبر: حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری به برخی اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر مخالفت رئیس‌جمهوری با حضور رسانه‌های منتقد دولت در نمایشگاه مطبوعات واکنش نشان داده و آن را تکذیب کرد.


او در این باره به خبرگزاری تسنیم گفت:‌ چنین چیزی صحت ندارد. این یک دروغ است و نباید برای پیشبرد اهداف از دروغ استفاده کنیم. آشنا در گفت‌و‌گویی دیگر به «ایسنا» توضیح داد که سیاست دولت در قبال فعالیت تخریبی برخی رسانه‌ها همواره بر آگاه‌سازی جامعه قرار دارد و این دولت توقیف رسانه‌ها را نه اولین اقدام اجرایی، بلکه آخرین اولویت قضایی می‌داند. او تاکید کرد که اگر رسانه‌های منتقد دولت می‌آمدند با ما صحبت می‌کردند، حاضر بودیم بشنویم. مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور با اشاره به حضور نیافتن برخی از رسانه‌ها در نمایشگاه مطبوعات امسال به علت آنچه « نبود فضای آزاد رسانه‌ای» اعلام شد، گفت: فعالیت تخریبی برخی از رسانه‌ها در دو سال اخیر قابل چشم‌پوشی نیست، اما سیاست دولت تدبیر و امید همواره بر شفاف‌سازی و آگاه کردن جامعه در قبال این تخریب‌های شبه‌خبری قرار دارد. آشنا درباره برگزاری بیست‌و‌یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها حضورنیافتن برخی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها به خبرگزاری تسنیم گفته بود: واقعا حیف شد که برخی رسانه‌ها در این نمایشگاه حضور نداشتند. خیلی دوست داشتیم خبرگزاری تسنیم یا سایر رسانه‌ها هم در این نمایشگاه حضور داشته باشند. او تاکید کرد: ما همیشه صدای منتقدان را می‌شنویم و حاضریم گفت‌و‌گو کنیم. آشنا همچنین با اشاره به بحث حمایت یارانه‌ای دولت از رسانه‌ها و در پاسخ به برخی ادعاها در زمینه سیاست‌های جهت‌دار دولت در این زمینه، اظهار کرد: سیاست‌های اعلام شده وزارت ارشاد و اقدامات انجام شده توسط معاونت رسانه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون بیشترین شفافیت ممکن را در زمینه شیوه محاسبه مقدار و کیفیت اعطای یارانه به رسانه‌ها داشته است. طاهره قیومی، رئیس مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبلیغات دفتر رئیس‌جمهور نیز در این باره به «ایسنا» گفت: رسانه‌هایی که تمایل داشتند در نمایشگاه مطبوعات امسال حضور به هم رساندند و آنهایی که تمایلی به این موضوع نداشتند نیز نیامدند. با این وجود شرایط نمایشگاه رضایت‌بخش است و پایگاه‌های خبری فعال و روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های فعال حضور دارند و این موضوع جای خوشحالی دارد.


حضور همه طیف‌ها در نمایشگاه مطبوعات

در خبری دیگر حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: براساس فراخوان قبلی از همگان برای حضور در نمایشگاه امسال دعوت شد و استقبال رسانه‌ها هم خوب بوده؛ به‌طوری‌که همه طیف‌ها، احزاب، تشکل‌ها و حتی منتقدان دولت هم در این رویداد بزرگ رسانه‌ای حضور دارند. او دیروز همزمان با اولین ساعت بازگشایی بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها درباره اخبار منتشره در فضای مجازی در‌خصوص تحریم نمایشگاه و انصراف دسته‌جمعی برخی رسانه‌ها، این خبر را کذب و شایعه‌ای بیهوده عنوان کرد و به «ایرنا» گفت: انصراف در حد تعدادی انگشت شمار بود که این تعداد در مقایسه با حضور بالغ بر ۷۰۰ رسانه از همه طیف‌ها خیلی نمود عینی ندارد. انتظامی تصریح کرد، اما آنچه مهم است اینکه برخی از ابتدا نیامدند که حالا بخواهند انصراف دهند. معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در عین حال تاکید کرد: ما از ابتدا هم گفته و می‌گوییم که از حضور همه طیف‌ها، احزاب، تشکل‌ها، جناح‌ها و حتی منتقدان دولت نیز برای حضور در این دوره نمایشگاه مطبوعات استقبال می‌کنیم.