گروه خبر: پس از ماجراهای جنجال‌برانگیز روز یکشنبه در مجلس شورای اسلامی بر سر تصویب کلیات طرح برجام، قرار است امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی جزئیات این طرح بپردازند. روز یکشنبه در جریان بررسی این طرح برخی از نمایندگان مخالف برجام تا آنجا پیش رفتند که حتی اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را تهدید به مرگ کردند.


اقدامی که روز گذشته نیز با واکنش‌های بسیاری همراه بود. سایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز گذشته در واکنش به اقدام تند مخالفان برجام از یکسو و تصویب کلیات این طرح در مجلس با انتشار عکسی مربوط به دیدار محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در صفحه اینستاگرام نوشت؛ «هیچ قدرتی نمی‌تواند جلوی اراده مردم بایستد.» روز یکشنبه نیز سیدعباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر خارجه در صفحه اینستاگرام به اتفاقات مجلس واکنش نشان داد و نوشت: «امروز ۱۹ مهر مجلس کلیات طرح مربوط به مجوز اجرای برجام را تصویب کرد. اگرچه شرح این هجران و این خون جگر ... این زمان بگذار تا وقتی دگر!» عراقچی همچنین دیروز در گفت‌وگو با خانه ملت با بیان اینکه نمایندگان رای خوبی به طرح یک‌فوریتی اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام دادند، گفت: این طرح خوبی بوده و توانسته توقعات وزارت خارجه را برآورده کند.به گزارش «ایلنا» علی‌مطهری، نماینده مردم تهران نیز در صفحه رسمی خود در اینستاگرام، حواشی روز یکشنبه مجلس را برای همه ناگوار دانست و نوشت: اینکه عده‌ای برای نیل به هدفشان حتی از تهدید یک مقام عالیرتبه کشور به مرگ دریغ نمی‌کنند تا در روحیه و نطق او اثر بگذارند، مایه تاسف است؛ خصوصا زمانی که آن تهدید‌کننده فردی با لباس روحانیت باشد.


توجه به توصیه‌های شورای عالی امنیت ملی

در کنار این واکنش‌ها در فضای مجازی، روز گذشته علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به تصویب کلیات طرح یک فوریتی درخصوص برجام گفت: دولت تمام تلاش خود را برای پیاده کردن توصیه‌های نمایندگان درخصوص برجام خواهد کرد. به گزارش «ایسنا» صالحی همچنین تاکید کرد که بعد از طرح مجلس در زمینه برجام، الزامی برای اینکه دولت لایحه‌ای ارائه کند وجود ندارد. رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به بررسی برجام در کمیسیون ویژه گفت: به هر حال انتقادهایی در این گزارش وجود دارد.


حسن قشقاوی، معاون وزیر امور خارجه نیز روز گذشته در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه تصویب کلیات طرح برجام در مجلس اقدام مثبتی بود اظهار امیدواری کرد: امروز در بررسی جزئیات طرح برجام نیز این روند با مشورت‌هایی که از سوی نمایندگان با شورای‌عالی امنیت ملی می‌شود به‌خوبی پیش برود تا به جای پیشنهادهای مختلف نظر واحدی ارائه شود.


جزئیات تهدید حسینیان

حواشی تهدید علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی از سوی روح‌الله حسینیان نماینده تهران در مجلس، روز گذشته نیز ادامه داشت. حسینیان روز یکشنبه صالحی را که برای دفاع از برجام به مجلس رفته بود تهدید به مرگ و دفن در سیمان در قلب رآکتور اراک کرده بود، هر چند برخی از نمایندگان پس از این اظهارات و فاش کردن این تهدید از سوی صالحی در صحن علنی مجلس آن را تنها یک شوخی قلمداد کردند، اما غلامرضا تاجگردون، نماینده مردم گچساران در صفحه اینستاگرامش روایت تازه‌ای از این تهدید منتشر کرده است.به گزارش خبرآنلاین، وی در صفحه‌اش نوشت: از حسینیان سوال کردم چرا این حرف را زدی؟ گفت می‌خواستم عصبانی‌اش کنم که موفق شدم!


در همین حال یک شاهد عینی در گفت‌وگو با انتخاب در شرح جزئیات تهدیدات حسینیان علیه صالحی و ظریف گفت: حسینیان کاملا جدی و با عصبانیت، لااقل سه بار ظریف و صالحی را تهدید کرد.وی گفت: بار اول، پیش از ورود صالحی به مجلس، حسینیان سراغ ظریف رفت و در راهروی بین صندلی او و صندلی وسط ردیف اول (که معمولا رئیس‌جمهور آنجا می‌نشیند) به شکلی که دیگران هم بشنوند قریب به این مضمون گفت: «شما می‌خواهید قلب اراک را دربیاورید و توی آن سیمان بریزید. آماده باشید شما را به‌جای قلب اراک در رآکتور می‌گذاریم و روی شما سیمان می‌ریزیم.»


این شاهد عینی افزود: ظریف پس از شنیدن این سخنان، با حالت ناباوری گفت: «از لطف شما متشکرم.»وی اضافه کرد: پس از آمدن صالحی، حسینیان پشت صندلی ظریف و رئیس سازمان انرژی اتمی آمد و جمله قبلی (تهدید به گذاشتن در قلب اراک و سیمان ریختن) را که نیم ساعت پیش، به وزیر خارجه گفته بود مجددا خطاب به هر دو نفر تکرار کرد.این منبع مطلع که با «انتخاب» گفت‌وگو می‌کرد، ادامه داد: ظریف به او گفت: «به‌جای آن، قلب مدرن‌تری جایگزین می‌کنیم.» حسینیان سپس گفت: «به‌حول و قوه الهی به‌زودی شما را محاکمه و مجازات خواهیم کرد.» این شاهد عینی گفت: ظریف جوابی به سخنان حسینیان نداد، اما صالحی با او وارد بحث شد.وی تصریح کرد: حسینیان ظاهرا با قسم جلاله مجددا همان تهدید قبلی را تکرار کرد که صالحی عصبانی شد و با او به جر وبحث پرداخت. ظریف و تعدادی از نمایندگان صالحی را آرام کردند، اما او بسیار از این سخنان متاثر شده بود. به گزارش «ایسنا» عباس عراقچی نیز ضمن تایید جدی بودن حسینیان در تهدید تیم مذاکره‌کننده گفت: فکر نمی‌کنم نماینده محترمی که چنین جمله‌ای گفتند قصد جدی داشتند، البته حالت‌شان جدی بود.در همین حال سیدمحمدحسین میرمحمدی، عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در گفت‌و‌گو با «ایرنا» تصریح کرد که شکایتی به هیات نظارت برای تهدید صالحی ارائه نشده است. همچنین عوض حیدرپور، عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پیامک‌هایی که روز یکشنبه برای تشویق نمایندگان برای رأی منفی به طرح برجام ارسال می‌شد از داخل قوه مقننه نبود از این رو هیات نظارت به این موضوع ورود نمی‌کند.