فارس: معاون وزیر دفاع آمریکا در جلسه‌ای خطاب به قانون‌گذاران کشورش گفت پنتاگون از همکاری اطلاعاتی و امنیتی عراق با ۳ کشور ایران، روسیه و سوریه شگفت‌زده شده است.


به گزارش شینهوا، رابرت ورک، معاون وزیر دفاع آمریکا روز سه‌شنبه در یک جلسه استماع کنگره گفت: «ما پس از اطلاع از ورود عراق به این توافق با سوریه، ایران و روسیه، شگفت‌زده شدیم.» دولت عراق چند روز پیش اعلام کرد همکاری اطلاعاتی و امنیتی با روسیه، ایران و سوریه را برای مقابله با تهدید گروه تروریستی داعش آغاز کرده است. فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که این همکاری به دلیل «افزایش نگرانی‌های روسیه از حضور هزاران تروریست روس که با پیوستن به داعش مرتکب جنایت می‌شوند» صورت می‌گیرد. «ورک» خطاب به نمایندگان آمریکایی گفت: «واضح است که ما نه با سوریه و نه با روسیه و ایران، تبادل اطلاعاتی نخواهیم داشت، بنابراین در حال تلاش برای درک آنچه عراق گفته هستیم.»

این در شرایطی است که روز سه‌شنبه‌ وزیر امور خارجه آمریکا گفت که با روسیه و ایران درباره موضوع سوریه صحبت کرده‌ایم. به گزارش «ایسنا»، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه‌ ام‌اس‌ان‌بی‌سی با اشاره به بحران کنونی سوریه و لزوم یافتن راه‌حلی برای آن گفت: «ما درباره‌ این موضوع با لاوروف، وزیر خارجه روسیه و ایرانی‌ها گفت‌وگو کرده‌ایم. تهران و مسکو می‌توانند به مهار بشار اسد کمک کنند.»