نقض قطعنامه باعث بازگشت تحریم‌ها نیست
گروه خبر: ششمین جلسه کمیسیون ویژه برجام دیروز با حضور سید عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی مذاکره‌کنندگان ایرانی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. این دومین بار است که سیدعباس عراقچی برای تشریح برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام در جلسات کمیسیون ویژه حضور می‌یابد.
سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام که اظهارات عراقچی در جلسه دیروز را تشریح کرد به نقل از عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران تاکید کرد که نقض قطعنامه موجب بازگشت تحریم‌ها نمی‌شود. براساس آنچه نقوی‌حسینی به نقل از عباس عراقچی گفته است، این عضو تیم مذاکره‌کننده ایران همچنان بر این باور است که تصویب برجام در مجلس به صلاح نیست. سخنگوی کمیسیون برجام در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت گفت: «عراقچی با تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری در ملاقات نمایندگان مجلس خبرگان با معظم‌له، تعبیر خودشان را از بیانات حضرت آقا بیان کردند و باز هم به‌عنوان نظر کارشناس تصویب برجام در مجلس را صلاح ندانستند.»

نقوی‌حسینی توضیح داد: «عراقچی بر این باور است که مجلس به برجام اگر به‌عنوان یک معاهده نگاه نکند، نقش قوی‌تری را ایفا خواهد کرد. چون وقتی که معاهده سند شود و به تصویب مجلس برسد، قانون می‌شود و خودمان به دست خودمان، خودمان را ملزوم کرده‌ایم.» او در ارتباط با ابعاد حقوقی قطعنامه و برجام توضیح داد که شورای امنیت فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی را تحت فصل هفتم منشور ملل متحد قرار داده بود.


سخنگوی کمیسیون برجام در ادامه با اشاره به اظهارات عراقچی مبنی بر اینکه قطعنامه‌های قبلی ممکن است به لحاظ تحریم‌های اعمال شده، مهم نبوده باشند، ولی مجوزی بود برای اقدامات تحریمی سایر دولت‌ها مثل آمریکا و چنین اقدامات تحریمی آنها به سوی اجماع جهانی و تبعیت سایر کشورها از تحریم پیش می‌رفت گفت: «اما قطعنامه ۲۲۳۱، موضوع هسته‌ای را به ذیل فصل ۲۵ تعریف می‌کند. خروج از ذیل فصل هفتم یکی از دستاوردهای حقوقی قطعنامه ۲۲۳۱ است. نکته دیگر اینکه شورای امنیت در این قطعنامه، برنامه‌ هسته‌ای ایران را با چشم‌انداز تجاری شدن آن مورد تایید قرار می‌دهد.»


برجام ضمیمه قطعنامه است

براساس آنچه سخنگوی کمیسیون برجام از اظهارات دیروز عراقچی گفته است، برجام ضمیمه قطعنامه است و ارزش قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را دارد اما قطعنامه بخشی از برجام نیست؛ یعنی نقض برجام موجب بازگشت تحریم‌ها می‌شود، اما نقض قطعنامه موجب بازگشت تحریم‌ها نمی‌شود. به گفته عراقچی مطابق قطعنامه تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی بلافاصله لغو نمی‌شود. از نظر ما هم لغو تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی خط قرمز نبوده و نیازی هم به لغو نداشتیم و تحریم‌های آن را هم رعایت نمی‌کنیم. بنابراین آورده شدن تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی در قطعنامه، یعنی اینکه نقض آن موجب بازگشت تحریم‌ها نمی‌شود و ما اجازه ندادیم چنین محدودیتی در توافق بیاید چون خط قرمز ما بود که برای ما الزام‌آور نباشد، چون امنیت کشور مهم تر از این بود که توافقی در این زمینه صورت پذیرد.


برنامه موشکی بدون محدودیت

نقوی‌حسینی با اشاره به اظهارات عراقچی درباره برنامه موشکی ایران مبنی بر اینکه برنامه موشکی با سرعت بیشتر و بدون محدودیت پیش خواهد رفت، به نقل از او گفت: در حوزه نظامی و تسلیحاتی نیز مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ آورده شد که خرید و فروش تسلیحاتی از ممنوعیت قطعنامه قبلی به محدودیت مورد به مورد برای مدت نیم‌سال تبدیل شده که اولا برای ما لازم‌الاجرا نیست، ثانیا مدت آن محدود است و ثالثا ما را محدود نمی‌کند.


براساس اظهارات سخنگوی کمیسیون برجام جلسه بعدی کمیسیون امروز با حضور تیم جلیلی و همکارانشان برگزار خواهد شد.


عراقچی: برخورد با بعیدی‌نژاد صحیح نبود

علاوه‌بر توضیحاتی که سیدعباس عراقچی دیروز در جلسه کمیسیون ویژه برجام درباره برنامه جامع اقدام مشترک به نمایندگان ارائه داد، موضوعی دیگر نیز مورد بحث قرار گرفت؛ همان موضوعی که چند روز پیش با امتناع علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون برجام برای حضور همزمان خود با حمید بعیدی‌نژاد عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در گفت‌وگوی ویژه خبری تلویزیون، ابعاد رسانه‌ای یافت. عباسعلی منصوری آرانی یکی از اعضای این کمیسیون ویژه با اشاره به جلسه دیروز به نقل از عراقچی گفت که برخورد با حمید بعیدی‌نژاد صحیح نبوده است.


او در گفت‌و‌گو با «ایرنا» با اشاره به سوال یکی از نمایندگان از زاکانی درباره گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: زاکانی توضیح داد که «من به برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری دعوت شدم و قرار بود در مورد بیانات رهبر معظم انقلاب و نقش مجلس در بررسی برجام صحبت کنم که خبر دادند برای این گفت‌وگو فرد دیگری نیز در نظر گرفته شده، من گفتم به دلیل آنکه در مورد نقش مجلس صحبت می‌شود فقط باید نمایندگان حضور داشته باشند و صحبت کنند و فرد دیگری جز نماینده نباید در این گفت‌وگو حضور داشته باشد.»


این نماینده مجلس در ادامه به اظهارات عراقچی در این باره اشاره کرد و گفت: عراقچی تاکید کرد که بنا بود در این برنامه در مورد بیانات رهبر معظم انقلاب و نقش مجلس در برجام صحبت شود. آقای بعیدی‌نژاد هم در ساعت ۱۰ در صداوسیما حضور یافت و به مدت ۴۵ دقیقه در آنجا منتظر ماند. نهایتا به وی گفتند که از برنامه حذف شده است، این برخورد با آقای بعیدی‌نژاد صحیح نبوده است.»