گروه دیپلماسی: دور دوم دیپلماسی منطقه‌ای وزیر امور خارجه ایران عصر سه‌شنبه با سفر به بیروت کلید خورد. تور دیپلماتیک محمدجواد ظریف در شرایطی با سفر به لبنان آغاز شد که رایزنی‌ها برای حل بحران سوریه از مجرای طرح به روز شده ایران پایه اصلی این دور از گفت‌وگوها را تشکیل می‌دهد. لبنان، سوریه، پاکستان، هند و روسیه، ایستگاه‌های این تور دیپلماتیک است که با هدف گفت‌وگوهای دوجانبه و منطقه‌ای درباره مسائل مورد علاقه و همچنین بحران‌های موجود انجام می‌شود.


سفر به ترکیه که پیش‌تر در دستور کار ظریف قرار داشت، به دلایلی در این دور از گفت‌وگوها مورد نظر قرار نگرفت. با توجه به تکاپوهایی که از سوی دیگر بازیگران دخیل در بحران سوریه همچون روسیه و عربستان در حال انجام است، اهمیت این دور از سفرهای دستگاه دیپلماسی بیش از هر زمانی است. در همین ارتباط محمدجواد ظریف شامگاه سه‌شنبه با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش «ایرنا»، سیدحسن نصرالله در این دیدار که شامگاه سه‌شنبه و با حضور اعضای هیات ایرانی و محمد فتحعلی سفیر ایران در لبنان برگزار شد، با ارزیابی نتایج توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5، این دستاورد دیپلماتیک را به ظریف تبریک گفت. او در این دیدار نتایج و دستاوردهای رخدادهایی مانند توافق هسته‌ای را برای لبنان و منطقه مثبت و ارزنده توصیف کرد. نصرالله با اشاره به تلاش‌های مقاومت و حزب‌الله برای رفع مخاطرات آسیب‌رسان بر مردم منطقه تاکید کرد: «مقاومت درصدد صیانت از لبنان و منطقه در برابر خطرهای دشمنان اصلی بوده که به دنبال متلاشی ساختن همبستگی، امنیت و زیرساخت‌های حیات بشری و همزیستی مسالمت‌آمیز هستند.» ظریف نیز با اشاره به نتایج توافق هسته‌ای ابراز کرد: «توافق هسته‌ای آثار مثبتی بر تحولات منطقه خواهد گذاشت و با گفت‌وگو و دیپلماسی می‌توان مشکلات جاری کشورهای منطقه را که ناشی از سیاست‌های تفرقه افکنانه رژیم صهیونیستی و رویکردهای افراطی گروه‌های تروریستی است، حل کرد و منطقه را به سوی امنیت، آرامش و وحدت تمامی طیف‌های سیاسی رهنمون ساخت.» وزیر امور خارجه ایران با تبیین نقش سازنده مقاومت در برقراری صلح و توسعه تاکید کرد: «مقاومت موجب عزت لبنان و منطقه بوده و موجب همزیستی و تعایشی قابل احترام بین تمامی قشرها و طوایف لبنانی است.» او تاکید کرد: «امیدواریم در مرحله جدید با افزایش رایزنی‌ها و گفت‌وگوها بتوان راه‌های برون‌رفت از مشکلات جاری لبنان و منطقه را با خرد جمعی، منطق و همکاری هرچه بیشتر محقق ساخت.» ظریف عصر سه‌شنبه در راس هیاتی و در اولین ایستگاه از دور دوم سفرهای منطقه‌ای خود بعداز توافق هسته‌ای با گروه 1+5 برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات رسمی و حزبی لبنان وارد بیروت پایتخت این کشور شد. او بعداز ورود در پاویون فرودگاه بین‌المللی رفیق الحریری بیروت، با خبرنگاران گفت‌وگو و ساعتی بعد در کاخ نخست‌وزیری لبنان با تمام سلام نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.


وزیر امور خارجه صبح چهارشنبه از سمیر مقبل وزیر دفاع لبنان استقبال و با او گفت‌وگو کرد. گفت‌وگو با نبیه بری رئیس مجلس، جبران باسیل وزیر امور خارجه، دیدار با مسوولان گروه‌های فلسطینی مقیم لبنان و کنفرانس خبری از دیگر برنامه‌های اعلام شده دومین سفر ظریف وزیر امور خارجه دولت یازدهم ایران به لبنان بود. ظریف دی ماه سال ۱۳۹۲ نیز به‌عنوان وزیر امور خارجه دولت یازدهم به لبنان سفر کرد. وزیرامور خارجه روز چهارشنبه در پایان سفر به لبنان، بیروت را به مقصد دمشق برای گفت‌وگو با مقامات ارشد سوری ترک کرد. همزمان با ورود ظریف به دمشق، خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: «درست ساعاتی پیش از ورود محمدجواد ظریف به دمشق، فعالان و رسانه‌های دولتی اعلام کردند دست کم ۱۶ نفر در گلوله باران شدید این شهر توسط شورشیان کشته شدند.» همزمان با انتشار این خبر، محمد جواد ظریف با بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز دیدار و گفت‌و‌گو کرد. ظریف قرار بود قبل از بیروت عازم ترکیه شود که این سفر به زمانی دیگر موکول شد. سفر به پاکستان، هند و روسیه از جمله برنامه‌های کاری چند روز آینده ظریف اعلام شده است. پیش از این، وزیر امور خارجه ایران پس از توافق هسته‌ای ۲۳ تیر ماه، در سفری دوره‌ای از کویت، قطر و عراق دیدن کرد. در آن سفر، ظریف بر پیامدهای مثبت توافق بر امنیت منطقه‌ای و تلاش برای ایجاد یک سازوکار جمعی برای مقابله با معضل تروریسم تاکید کرد.


حل بحران‌ها با تفاهم آمریکایی - روسی و ایرانی - سعودی

همزمان با سفر ظریف به لبنان، نبیه بری رئیس مجلس لبنان تاکید کرد که برای حل بحران‌های منطقه، تفاهم آمریکایی - روسی و ایرانی - سعودی باید تجلی یابد. ودیع الخازن رئیس شورای عمومی مسیحیان مارونی لبنان به نقل از نبیه بری افزود: «این تفاهم‌ها تاثیرات مثبتی برای تعامل با بحران‌های منطقه و ایجاد روحیه همکاری‌های جدید دارد و لبنان هم می‌تواند به‌ویژه در زمینه انتخاب رئیس‌جمهوری از آن بهره‌مند شود.» به گفته الخازن، بری رئیس مجلس لبنان تاکید کرد: «توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 اگر چه درخصوص برنامه هسته‌ای است، اما برای حل بحران‌ها و مشکلات در منطقه راهگشا می‌باشد.»


همسایگان به گفت‌وگو توجه کنند

ظریف ظهر سه‌شنبه بعداز دیدار با نبیه بری رئیس مجلس لبنان در عین التینه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «دیدار با نبیه بری که نقشی بارز، ارزنده و متوازن در لبنان و منطقه برای استقرار صلح و ثبات دارند، فرصتی خوب بود تا درباره وضعیت لبنان و منطقه و ضرورت امنیت و آرامش آن گفت‌وگو کنیم.» او تاکید کرد: «معتقدیم روش گفت‌وگو و همکاری که مردم منطقه توقع دارند باید توسط همسایگان ایران هم مورد توجه قرار گیرد و به این منفعت مشترک ملت‌های منطقه احترام گذاشته شود.»


دیدار با وزیر دفاع لبنان

در ادامه، سمیر مقبل معاون نخست‌وزیر و وزیر دفاع لبنان صبح چهارشنبه با حضور در محل اقامت وزیر امور خارجه ایران با او دیدار و گفت‌وگو کرد. دو طرف در این دیدار که در هتل فنسیای بیروت برگزار شد، درباره تحولات منطقه، روابط دوجانبه و مسائل مورد علاقه گفت‌وگو کردند. در جریان سفر سال گذشته دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی به بیروت، ایران اعلام کرد که آماده است سلاح و تجهیزات مورد نیاز ارتش لبنان را در چارچوب یک هبه نظامی برای مبارزه با تروریست‌های تکفیری در اختیار این کشور قرار دهد. اگرچه سمیر مقبل برای بررسی این هبه نظامی به تهران سفر کرد، اما تاکنون دولت لبنان به این اعلام آمادگی ایران پاسخی روشن نداده است. ناظران معتقدند که اعمال فشار برخی کشورهای منطقه و سیاسی کاری‌ها در لبنان مانع شده است تا دولت لبنان موافقت خود را با این هبه تسلیحاتی اعلام کند.


گفت‌وگوی ایران و شورای همکاری

ظریف ظهر چهارشنبه بعد از دیدار با جبران باسیل همتای لبنانی خود در محل وزارت خارجه لبنان در کنفرانس خبری مشترک تاکید کرد: «ما همواره برای گفت‌وگو با همسایگان آماده بوده و هیچ مانعی در گفت‌وگو بین ما و همسایگان وجود ندارد.» او گفت: «بسیار خوشحالم در سفری که به قطر داشتم پیشنهاد گفت‌وگوی ایران و شورای همکاری خلیج‌فارس ارائه و آن را مورد توجه قرار دادیم و این پیشنهاد به پیش خواهد رفت.»


سفر به پاکستان

ظریف همچنین قرار است امروز پنج‌شنبه با هدف انجام دیداری رسمی وارد اسلام‌آباد شود. افزایش همکاری تهران- اسلام‌آباد بعد از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای از اهداف این سفر است. قرار است در این سفر یک روزه، ملاقات‌های مهمی با «نواز‌شریف» نخست‌وزیر پاکستان،‌ «راحیل شریف» فرمانده ارتش این کشور و «سرتاج عزیز» مشاور امنیت ملی و امور خارجی نخست‌وزیر پاکستان صورت گیرد. به باور کارشناسان، مذاکره درباره خط لوله صلح نیز یکی از محورهای سفر ظریف به پاکستان خواهد بود. سفر ظریف به پاکستان سومین سفر او به این کشور ظرف دو سال گذشته است.