دنیای اقتصاد: گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد دامنه تورم مواد غذایی در هفته منتهی به 16 مرداد محدودتر شده است. به‌طوری که از میان 11 گروه غذایی تنها 4 گروه تورم بالای یک درصدی را تجربه کرده‌اند و بالاترین تورم مربوط به گروه سبزی‌های تازه با 7/ 5 درصد است. علاوه بر این در این مدت متوسط قیمت 4گروه غذایی نیز تغییری نکرده است.

بانک مرکزی گزارش جدید خود از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به 16 مرداد را منتشر کرد. نتایج به دست آمده از گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد در میان 11 گروه غذایی «لبنیات»، «تخم‌مرغ»، «برنج»، «حبوب»، «میوه‌های تازه»، «سبزی‌های تازه»، «گوشت قرمز»، «گوشت مرغ»، «قند و شکر»، «چای» و «روغن نباتی» متوسط قیمت 4 گروه غذایی افزایش، 3 گروه غذایی کاهش و 4 گروه غذایی نیز بدون تغییر باقی مانده است. گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در هفته منتهی به 16 مرداد متوسط قیمت سبزی‌های تازه، حبوب، گوشت قرمز و برنج افزایش یافته است که البته در این میان تنها سبزی‌های تازه و حبوب تورم بالای یک درصد را تجربه کرده‌اند و تورم گوشت قرمز و برنج کمتر از یک درصد بوده است. بر همین اساس در هفته مذکور سبزی‌های تازه 7/ 5 درصد، حبوب 2 درصد، گوشت قرمز 4/ 0 درصد و برنج 1/ 0 درصد تورم داشته‌اند. گزارش مذکور بیانگر آن است که هفته منتهی به 16 مرداد در زیرمجموعه گروه غذایی سبزی‌های تازه، گوجه فرنگی تورم 24 درصدی به قیمت 2420 تومان برای هر کیلوگرم در سطح شهر رسیده است که تاثیر قابل توجهی در تورم 7/ 5 درصدی این گروه غذایی داشته است.


همچنین براساس آمارهای بانک مرکزی در هفته مورد بررسی متوسط قیمت گوشت قرمز ۴/ ۰ درصد افزایش یافته است و به این ترتیب متوسط قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفند با استخوان در متوسط شهر تهران ۳۴ هزار و ۱۰۰ تومان و متوسط قیمت هر کیلوگرم گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان در سطح شهر تهران ۳۵ هزار و ۱۰۰ تومان شد. گزارش جدید بانک مرکزی بیانگر آن است که در هفته مذکور متوسط قیمت ۳ گروه غذایی تخم‌مرغ، میوه‌های تازه و گوشت مرغ کاهش یافته است که در میان این ۳ گروه نیز تورم دو گروه تخم‌مرغ و میوه‌های تازه بالای یک درصد است. بر همین اساس متوسط قیمت گروه میوه‌های تازه ۳/ ۴ درصد، تخم‌مرغ ۱/ ۲ درصد و گوشت مرغ ۵/ ۰ درصد کاهش یافته است. بررسی‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد در حالی که گروه میوه‌های تازه ۳/ ۴ درصد کاهش یافته است که خربزه با ۸/ ۱۱ درصد کاهش، طالبی با ۵/ ۱۱ درصد کاهش و هندوانه با ۱/ ۱۱ درصد کاهش بیشترین نقش را در کاهش متوسط قیمت این گروه غذایی داشته‌اند. همچنین متوسط قیمت هر شانه حدود ۲کیلوگرمی تخم‌مرغ در هفته مذکور با کاهش ۱/ ۲ درصدی به ۷۹۵۰ تومان در سطح شهر تهران رسیده است. علاوه بر این متوسط قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ نیز با افت ۵/ ۰ درصدی قیمت به ۵۹۹۰ تومان در سطح شهر تهران رسیده است. گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد در هفته منتهی به ۱۶ مرداد متوسط قیمت ۴ گروه غذایی لبنیات، قند و شکر، چای و روغن نباتی تغییری نکرده است.


تورم ماهانه مواد غذایی

گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در یک ماه منتهی به 16 مرداد نشان می‌دهد از میان 11 گروه غذایی مذکور متوسط قیمت 7 گروه غذایی افزایش، متوسط قیمت 3 گروه غذایی کاهش و متوسط قیمت یک گروه غذایی بدون تغییر باقی مانده است.


گزارش مذکور بیانگر آن است که در بازه زمانی مورد بررسی در میان ۷ گروه غذایی که تورم مثبت داشته‌اند، دو گروه غذایی تورم بالای یک درصد داشته‌اند. بر همین اساس متوسط قیمت سبزی‌های تازه ۱/ ۸ درصد و حبوب ۳/ ۲ درصد افزایش یافته است. علاوه بر این متوسط قیمت قند و شکر ۶/ ۰ درصد، گوشت قرمز ۵/ ۰ درصد، چای ۲/ ۰ درصد و لبنیات و برنج نیز ۱/ ۰ درصد افزایش یافته‌اند. براساس گزارش بانک مرکزی در بازه زمانی مورد بررسی متوسط قیمت ۳ گروه غذایی کاهش یافته است که گروه میوه‌های تازه با ۲۵ درصد افت بیشتر کاهش قیمت را ثبت کرده است. افت ۵۵ درصدی قیمت هندوانه، افت ۳۷ درصدی قیمت خربزه و افت ۳۶ درصدی قیمت گلابی بیشترین تاثیر را در ثبت رکورد تورم منفی ۲۵ درصدی میوه‌های تازه داشته‌اند. علاوه بر این در یک ماه منتهی به ۱۶ مرداد تخم‌مرغ و گوشت مرغ دو گروه غذایی دیگر بودند که تورم منفی داشته‌اند. بر همین اساس متوسط قیمت تخم‌مرغ ۳/ ۳ درصد و متوسط قیمت گوشت مرغ ۴/ ۰ درصد کاهش یافته است. همچنین براساس گزارش بانک مرکزی در بازه زمانی مورد بررسی متوسط قیمت روغن نباتی ثابت باقی مانده است.


تورم سالانه مواد غذایی

گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در تهران در یک‌سال منتهی به 16 مرداد سال 1394 نشان می‌دهد از میان 11 گروه غذایی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند 9 گروه غذایی تورم مثبت و دو گروه غذایی تورم منفی را ثبت کرده‌اند.


گزارش مذکور بیانگر آن است که در میان گروه‌های غذایی که تورم مثبت داشته‌اند حبوب و سبزی‌های تازه تورم دو رقمی داشته‌اند و به ترتیب ۵/ ۲۰ درصد و ۳/ ۱۳ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. علاوه بر این تورم ۷ گروه غذایی لبنیات، برنج، میوه‌های تازه، گوشت قرمز، قند و شکر و چای تک رقمی بوده و تورم گروه غذایی روغن نباتی کمتر از یک درصد بوده است. همچنین در یک‌سال منتهی به ۱۶ مرداد متوسط قیمت گوشت مرغ ۳/ ۱۵ درصد و متوسط قیمت تخم‌مرغ ۱/ ۶ درصد کاهش یافته است.

کاهش دامنه تورم مواد غذایی