ضرورت قانونی شدن برجام در مجلس عکس: خانه ملت

گروه خبر: «برجام باید در مجلس جایگاه قانونی یابد»؛ این جدیدترین اظهارنظر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است. براساس آنچه لاریجانی دیروز در جمع خبرنگاران گفته، او ارائه لایحه از سوی دولت را از نگاه سیاسی مفید خوانده است.


موضوع ارائه برجام به‌صورت لایحه از سوی دولت به مجلس، پس از آن از سوی مجلسی‌ها مطرح شده است که دولتی‌ها تاکید کردند نیازی به تصویب برجام در مجلس نیست. اولین‌بار موضوع جایگاه مجلس شورای اسلامی در بررسی «برجام» و مقایسه آن با جایگاه شورای‌عالی امنیت ملی در این‌باره را محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت مطرح کرد و پس از آن معاون حقوقی رئیس‌جمهوری نیز بر آن صحه گذاشت.اصرار مجلسی‌ها برای تصویب توافق هسته‌ای در پارلمان تا آنجا پیش رفت که دولتی‌ها به استناد طرحی که براساس آن، دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای ملزم شد، می‌گویند که تنها موظف به ارائه متن برجام به مجلس بوده و تصویب آن در اختیار شورای‌عالی امنیت ملی است.در این میان باید از علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز یاد کرد که دهم مردادماه در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه‌ملت، گفت: «این متن هنوز موافقت‌نامه، کنوانسیون یا معاهده بین‌المللی تلقی نمی‌شود و از این‌رو این متن را برنامه جامع اقدام مشترک نامگذاری کرده‌اند، حال در هر صورت وزارت خارجه متولی این حوزه بوده و باید در این رابطه تصمیم‌گیری کند.»براین اساس مجلسی‌ها دوباره تلاش کردند تا دولت را به ارائه برجام به مجلس برای تصویب نهایی ملزم کنند. در این‌باره می‌توان از اظهارنظر برخی نمایندگان مجلس درباره ارائه برجام به‌صورت «لایحه» از سوی دولت به پارلمان اشاره کرد؛ موضوعی که لاریجانی نیز دیروز بر آن صحه گذاشته است.بر اساس آنچه خانه ملت درباره اظهارات دیروز رئیس مجلس شورای اسلامی گزارش داده است، لاریجانی با بیان اینکه در توافق برجام تعهداتی لحاظ شده که لازم است این توافق در مجلس مطرح شود تا جایگاه قانون پیدا کند، گفت: «ارائه لایحه دولت در این‌باره از نگاه سیاسی فوایدی در پی خواهد داشت.»به گفته لاریجانی این توافق باید جایگاه قانونی پیدا کند؛ زیرا تعهداتی را برای کشور ایجاد می‌کند، از این‌رو ضروری است که برجام در مجلس بررسی شود.رئیس مجلس تاکید کرده است که برای ایجاد یک اجماع‌نظر در مجلس و اینکه پارلمان چگونه با این موضوع برخورد کند، هم‌اکنون در حال رایزنی هستیم تا توافق برجام در یک مسیر قانونی، معقول و متقن قرار گیرد.با این همه هنوز اظهارنظری درباره ارائه لایحه برجام به مجلس از سوی دولتی‌ها صورت نگرفته است؛ موضوعی که می‌تواند به روند تصویب برجام در پارلمان ایران شکلی نو دهد.


پاسخ لاریجانی به گلایه دولتمردان

رئیس مجلس دیروز در نشستی با مدیران مسوول، سردبیران و خبرنگاران استان قم به گلایه این روزهای دولتی‌ها نیز پاسخ داد. لاریجانی با بیان اینکه گاهی می‌بینم در مجلس که وزیران را برای پاسخ به سوال دعوت می‌کنند، دوستان دولت گله می‌کنند که بخش زیادی از وقتشان گرفته می‌شود، گفت: «من به آنها می‌گویم شما باید در معرض سوالات نمایندگان قرار بگیرید، چون نمایندگان با مردم ارتباط دارند و مشکلات آنها را می‌دانند و اگر این رفت و آمدها وجود نداشته باشد، ممکن است شما در حل این مشکلات موفق نباشید.»رئیس مجلس ادامه داد: «به همان میزان که مسائل اقتصادی باید ذهن ما را مشغول کند، چالش‌های بین‌المللی هم باید مورد توجه باشد. یک انسان بصیر باید همه معادلات را خوب بشناسد و متناسب با آن عمل کند.»دو روز پیش مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری از مجلس برای آنچه ناعادلانه بودن شیوه و نحوه سوال از وزیران خواند، انتقاد کرده بود.


کشور را به دست خودمان ناامن نکنیم

علی لاریجانی همچنین دیروز نزاع‌های سیاسی و اختلافات داخلی را عاملی برای ناامن کردن کشور دانست و گفت: «نباید به دست خودمان کشور را ناامن کنیم.» او با بیان اینکه شرایط داخلی کشور نیاز به آراستگی رفتاری دارد، افزود: «مسائل زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث اختلاف‌نظر بین افراد باشد، این اختلافات در جایی می‌تواند مفید واقع شود، اما مهم این است که ما اولویت‌هایی داریم که باید از برخی اختلافات صرف‌نظر کنیم». رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: «ایران امروز یک کانون امن است اما به دست خودمان نباید این کانون را ناامن کنیم. اگر نزاع‌ها در کشور به کینه و دشمنی تبدیل شود شرایط کشور را به‌هم می‌زند؛ بنابراین باید از خیلی از اختلافات گذشت تا نوعی وفاق ملی ایجاد شود.»


سفر لاریجانی به نیویورک

از سوی دیگر برخی خبرها از سفر علی لاریجانی به نیویورک حکایت دارد. گرچه «ایرنا» از این سفر خبر داده است، اما خبرگزاری تسنیم در گفت‌وگو با مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی نوشت: «سفر لاریجانی به نیویورک برای شرکت در اجلاس پارلمان‌‌های جهان هنوز قطعی نشده است.»حسین شیخ‌الاسلام، مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: «روسای پارلمان‌های جهان هر پنج سال یک‌بار دور هم جمع می‌شوند و جلسه مشترکی با سازمان ملل دارند، اما هنوز معلوم نیست که آقای لاریجانی در این اجلاس شرکت کند یا خیر. اجلاس روسای پارلمان‌های جهان در روزهای اول تا نهم شهریور امسال در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار می‌شود.»