تسنیم: عضو شورای فقهی بانک مرکزی با اشاره به اینکه در دوره قبل این شورا، پیشنهادهایی برای تعیین نرخ سود بانکی به شورای پول و اعتبار ارائه شد، گفت: اما تصمیم شورای پول و اعتبار نشان داد که پیشنهادهای شورای فقهی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.


سیدعباس موسویان در پاسخ به این پرسش که آیا تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار در حوزه سود بانکی مورد تایید شورای فقهی بانک مرکزی هم بود یا خیر؟ اظهار کرد: در دوره قبل شورای فقهی طی دو جلسه درباره نرخ‌های سود بانکی و معیار شرعیت در تعیین نرخ سود بانکی بحث و نتیجه به شورا اعلام شد.


وی با بیان اینکه نظر شورای فقهی بانک مرکزی درخصوص نرخ سود بانکی سال گذشته رسما در قالب گزارش رسمی به شورای پول و اعتبار اعلام شد، تصریح کرد: در دوره جدید شورای فقهی بانک مرکزی ممکن است نرخ سود را به‌عنوان یکی از اولویت‌های نظام بانکی در دستور کار داشته باشیم ولی چون قبلا نظر دادیم، دیگر نظر خاصی به شورای پول و اعتبار ارائه نخواهیم داد.


این عضو شورای فقهی بانک مرکزی ادامه داد: قبلا درباره نحوه تعیین سودهای بانکی به شورای پول و اعتبار اعلام کردیم اصل اول در این موضوع از دیدگاه فقه این است که نرخ‌های سود برای عقود مبادله‌ای و مشارکتی و سپرده‌ها و کارمزدهای بانکی همه باید در بازار و در اثر عرضه و تقاضا تعیین شود.