ایسنا: علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی عصر دوشنبه در مراسمی که با عنوان زنگ فرهنگ با هدف تقدیر و تشکر به پاس خدمات و ۳۶ سال تدریس و مدیریت صالحی در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، تاکید کرد که تحریم‌های ثانویه آمریکا متوقف و تحریم‌های اروپا به‌طور کامل با اجرای توافق احتمالی جامع هسته‌ای لغو می‌شود. صالحی گفت: «روزی که جمهوری اسلامی اقدامات و تعهدات هسته‌ای‌اش را انجام دهد و آژانس آنها را تایید و اعلام کند و ۱+۵ اقدامات خود و تعهداتش را آماده اجرا کند، تحریم‌های ثانویه آمریکا متوقف و تحریم‌های اروپا لغو می‌شود.» او افزود: «پس از امضای توافق یک یا دو ماه بسته به آنکه چه نتیجه‌ای به دست می‌آید طول می‌کشد تا توافق به موعد اجرای خود برسد.» دستوری از جانب رهبری برای انتشار فکت‌شیت نبوده است

از سوی دیگر سخنگوی سازمان انرژی اتمی دستور انتشار فکت‌شیت ایرانی از سوی مقام معظم رهبری را تکذیب کرد. به گزارش ایسنا، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران درخصوص انتشار فکت‌شیت ایرانی گفت:‌ «من فکر می‌کنم همه اطلاعات لازم در اختیار مردم قرار گرفته است. برخی جزئیات گفته نشده آن هم به دلیل ماهیت مذاکرات، اما آنچه تا به حال توسط مذاکره‌کنندگان به‌ویژه آقای صالحی و آقای ظریف گفته شده مهم‌ترین مسائل است و به نوعی فکت‌شیت ایرانی است.» سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی مسوولان و مقامات مدعی هستند و اعلام می‌کنند که مقام معظم رهبری دستور به انتشار فکت‌شیت ایرانی داده‌اند، گفت: «اگر از جانب ایشان دستوری داده شود دستور مطاع است و بلافاصله اجرا می‌شود. اگرچه سازمان انرژی اتمی مسوول فکت‌شیت نیست، اما دستوری در این رابطه از جانب ایشان نبوده است.»

متمم‌ها؛ سنگ‌اندازی جدید کنگره

در همین حال بر اساس گزارش منتشر شده در روزنامه نیویورک تایمز، متمم‌های پیشنهادی جدید در کنگره در مورد لایحه مربوط به ایران می‌تواند توافق هسته‌ای با ایران را به خطر اندازد و به احتمال زیاد رای وتوی اوباما را در پی داشته باشد. به گزارش انتخاب، روز گذشته این روزنامه در گزارشی نوشت: «لایحه‌ای که به کنگره امکان اظهار‌نظر درباره توافق هسته‌ای با ایران را می‌دهد،‌ اکنون با متمم‌های جمهوری‌خواهان به خطر افتاده است و به حمایت دو حزبی از این لایحه که کاخ سفید این ماه با اکراه آن را پذیرفت، لطمه خواهد زد.» متمم‌های تنظیم شده توسط قانون‌گذاران در هفته گذشته شامل متممی است که ایران را ملزم می‌کند اسرائیل را به رسمیت بشناسد و طبق یک متمم دیگر، هر توافق هسته‌ای نهایی به منزله یک پیمان خواهد بود که باید به تصویب دوسوم سنا برسد. دیگر پیشنهاد الزام‌آور این است که آزادی شهروندان آمریکایی بازداشتی در ایران بخشی از توافق‌نامه باشد.