گروه خبر: سرانجام پس از مدت‌ها انتظار، شیخ نور به دعوت اصلاح‌طلبان و اصولگرایان برای ورود به عرصه انتخابات پاسخ منفی داد. پاسخی که تکلیف دو طرف بازی انتخابات آینده مجلس را روشن کرد. اکنون و با اعلام رسمی ناطق نوری مبنی‌بر اینکه «برای ورود به انتخابات، احساس تکلیف شرعی نمی‌کنم و در جناح یا گروه خاصی قرار نمی‌گیرم»؛ اصلاح‌طلبان و اصولگرایان باید به‌دنبال فرد دیگری باشند تا کفه اعتدال را در ترازوی انتخابات آتی‌ میان هر دو طیف همطراز نگه دارد. نشست کانون نمایندگان ادوار مجلس مکانی بود که ناطق نوری درباره شرکت نکردن در انتخابات آینده مجلس سخن گفت. او یکشنبه شب اشاره‌ای به سخنان گذشته خود در مجلس پنجم کرد و گفت: «در آخرین روز مجلس پنجم جمله‌ای را بیان کردم که امروز نیز به آن پایبندم، در آن روز ۵۶ ساله بودم و الان ۷۲ سال دارم، البته از نظر جسمی و روحی در سلامت کامل هستم،‌ اما آن روز گفتم در دنیای پیشرفته برای کار رجال سیاسی یک عمری تعریف می‌شود؛ خلاقیت،‌ ابتکار و نوآوری در دوره کار سیاسی وجود دارد و بعد از پایان کار سیاسی باید کار به نسل‌های جدید سپرده شود. کادرسازی یعنی اینکه به جوانان فرصت بدهیم.» به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس دوره پنجم مجلس ادامه داد: «در دنیا رجال سیاسی بعد از اتمام مدت خدمت خود در اتاق‌های فکر حضور دارند و تجربه خود را در اختیار جوانان مبتکر قرار می‌دهند.» او عقب‌افتادگی کشورها را به دلیل خطی‌ برخورد کردن دانست و گفت: «چپ‌ها آمدند راست‌ها را زدند و برعکس نیز صورت گرفت. نباید فراموش کنیم که ما قاعده بازی را به خوبی بلد نیستیم. در دنیا در زمینه روابط جناحی قانون یا فرهنگ وجود دارد و بعد از مستقر شدن یک حزب از رده وزیر به پایین را تغییر نمی‌دهند و اجازه می‌دهند کارشناسان به کار خود ادامه دهند.» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از تنگ‌نظری و کوشش برای حذف یکدیگر گفت: «متاسفانه چون قاعده بازی را بلد نیستیم و ابزار آن را نداریم، در زمان انتخابات فضای سیاسی کشور متشنج می‌شود.» او در ادامه از عملکرد دولت نیز دفاع کرد و گفت: «با آقای روحانی در مجلس همکار بودم، ایشان در موقع تشکیل فراکسیون‌ها نیز اعتدال داشت و در حال حاضر نیز اعتدال را حفظ کرده و از نیروهای مختلف استفاده می‌کند که فرصت خوبی برای کشور بوده و نتیجه آن آرامش در کشور است.»

فعالیت‌های اصلاح‌طلبان

اما این تنها اتفاق مهم مرتبط با انتخابات آینده مجلس نیست. به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد‌رضا عارف، رئیس بنیاد امید ایرانیان نیز از دیدارش با حسن روحانی و گفت‌وگو در مورد انتخابات مجلس آینده خبر داده است. دیداری نوروزی که به گفته عارف به گفت‌وگو در مورد انتخابات نیز اختصاص داشته است.

ساز و کار اصولگرایان مشخص نیست

از آن سو اصولگرایان هم در تلاش برای رسیدن به وحدت نشست‌های پی‌در‌پی برگزار می‌کنند. آخرین آنها نشست مؤتلفه، پایداری و ایثارگران به‌میزبانی مؤتلفه بود که روز گذشته برگزار شد در همین حال محمدنبی حبیبی، دبیرکل موتلفه نیز روز گذشته اعلام کرد تا به امروز هیچ سازوکار مشخصی از سوی اصولگرایان برای حضور در انتخابات مشخص نشده است.