گروه خبر: شهر قم این روزها به مرکز رایزنی دولتمردان با مراجع تقلید تبدیل شده است. دولت یازدهم طی دو روز گذشته محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری را به قم اعزام کرد تا پیش از سفری که قرار است به‌زودی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به این شهر مقدس داشته باشد مقدمات دیدار او با مراجع را فراهم کند. این سفر از آن جهت که دومین سفر حسن روحانی به قم پس از انتخابش به ریاست‌جمهوری محسوب می‌شود، از اهمیت بسیاری برخوردار است. رئیس‌جمهوری پیش از این در تیرماه سال ۹۲ در حالی که تنها یک ماه از انتخابش به مقام ریاست‌جمهوری می‌گذشت به دیدار مراجع عظام تقلید و علمای شهر مقدس رفت. او قرار بود اوایل سال جاری نیز به دیدار علما و مراجع تقلید در این شهر برود، اما این سفر در حالی که برنامه‌های آن از پیش تعیین شده بود به یک‌باره لغو شد. در این میان برخی از سایت‌های اصولگرا علت تعویق سفر هیات دولت به قم را نپذیرفتن این دیدار از سوی مراجع و علمای قم و نارضایتی آنها از عملکرد دولت ذکر کرده بودند. به باور این سایت‌های خبری، بیشترین علت نارضایتی مراجع و علما از عملکرد فرهنگی دولت بود. خبری که هیچ‌گاه رسما تایید نشد و در حد گلایه‌های برخی مراجع از عملکرد فرهنگی دولت باقی‌ماند. به هر حال لغو سفر روحانی به قم در اوایل سال جاری در شرایطی صورت گرفته بود که محمد نهاوندیان درسیزدهم نوروز سال جاری سفری به قم کرده بود و با مراجع تقلید دیدار داشت. هرچند درباره محتوای آنچه میان نهاوندیان و مراجع و بزرگان قم گذشت خبری منتشر نشد اما پس از آن اعلام شد که رئیس‌جمهوری به قم سفر خواهد کرد؛ سفری که البته در نهایت انجام نشد و تا به امروز به تعویق افتاده است. حالا قرار است حسن روحانی پس از چند ماه تاخیر و با تغییر برنامه سفرش به مازندران، به شهر مقدس قم سفر کند و یک‌بار دیگر با مراجع این شهر دیداری داشته باشد. به گفته محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهوری، این هفته سفر کاروان تدبیر و امید به استان قم انجام می‌شود. از این‌رو دولت مطابق رسم معمول پیش از سفر به این شهر، محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری را طی دو روز گذشته به قم فرستاد تا زمینه دیدار با علما و مراجع این شهر را فراهم کند. به گزارش «ایسنا»، نهاوندیان در روزهای پنجشنبه و جمعه با تعدادی از مراجع تقلید دیدار و گفت‌و‌گو کرد. در این دیدارها مراجع از روند مذاکرات هسته‌ای ابراز رضایت و ابراز امیدواری کردند که مذاکرات هسته‌ای در نهایت به نفع مردم تمام شود. همچنین در این دیدارها مراجع تقلید ضمن ابراز رضایت از عملکرد دولت خواستار ارتباط بیشتر دولت با حوزه‌ها و مراجع شدند. رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور نیز در این دیدارها با ابلاغ سلام روحانی، به سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور به استان قم اشاره کرد و با اشاره به تاکید دولت بر رعایت نظر مراجع و حوزه‌های علمیه در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌سازی‌ها، آمادگی دولت برای شنیدن نظر روحانیت و حوزه‌های علمیه و مراجع در همه زمینه‌ها را اعلام کرد. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری همچنین با حضور در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حضرات آیات و حجج اسلام مقتدایی،‌ حسینی‌بوشهری، غروی و جمشیدی دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهوری قرار است روزهای ۶ و ۷ اسفند به قم سفر کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی

*کارهای خوبی در دولت یازدهم انجام شده است، در مسائل اقتصادی گام‌های موثر و مفیدی برداشته شده و در زمینه مسائل درمانی و پزشکی پیشرفت‌ها موثر و ملموس است، البته مشکلاتی نیز وجود دارد که امیدواریم با همت دولتمردان، مرتفع شود.

* با پرداخت یارانه نقدی از ابتدای شروع این طرح مخالف بودم دولت و مجلس باید دست در دست هم بدهند تا بتوانند معضل یارانه‌ها را که آثار سوئی بر اقتصاد کشور داشته است، حل کنند.

* باید در مسائل فرهنگی ارزش‌های اسلامی را همواره مد نظر قرار داد.

*رضایت از روند مذاکرات هسته‌ای

آیت‌الله صافی گلپایگانی

*اطلاع داریم که دولت نسبت به مسائل مردم اهتمام، دغدغه و دلسوزی دارد.

* مردم مطلع هستند که دولت با چه مشکلاتی دست به گریبان است.

*برخی از مسائل و مشکلاتی که امروز مطرح می‌شود، از سابق برای این دولت باقی مانده و گرفتاری‌های دولت را زیاد کرده است، اما نباید نسبت به حل آنها ناامید بود و باید با انگیزه کسب رضایت ائمه معصومین(ع) و امام زمان(عج) نسبت به مرتفع کردن آنها همت کنیم.

آیت‌الله نوری همدانی

*الحمدالله دولت محترم خدمات بسیار خوب و ارزنده‌ای به مردم کشور ارائه کرده است. خدا را شکر می‌کنیم که دولت امروز مقتدرانه در جهات مختلف از جمله در حوزه اقتصاد و به‌خصوص در موضوع سلامت و بهداشت به مردم خدمات می‌دهد.

* ما منتظر مقدم محترم رئیس‌‌جمهوری به قم هستیم و این سفر را تاثیرگذار و مهم می‌دانیم.

*مذاکره و گفت‌وگو بسیار لازم است، تا دنیا بداند، جمهوری اسلامی ایران اهل منطق، برهان و گفت‌وگو است، اما باید دانست که آمریکا و غرب از طبع خباثت‌آمیز خود دست بر نداشته و نخواهند داشت.

*نقد سازنده و منصفانه از دولت‌ها راهگشا است.

*هر چه ارتباط دولت با حوزه‌ها بیشتر باشد، بهتر می‌توانند در برابر دشمنان و کینه‌توزان عمل کنند.

*با توجه به جایگاه دولت، موضع‌گیری‌ها اگر در زمان خود اعلام شود، تاثیر بسزایی خواهد داشت.

آیت‌الله جوادی‌آملی

*دولت از همه ظرفیت‌ها برای رونق در تولید استفاده کند

*تقدیر از عزم دولت برای مبارزه با مفاسد اقتصادی

آیت‌الله شبیری زنجانی

*اگر در کارها اخلاص وجود داشته باشد و از خداوند برای حل مشکلات کمک بخواهیم، ان‌شاءالله مسائل و مشکلات مرتفع می‌شود.

آیت‌الله وحید خراسانی

*نیت رئیس‌جمهوری برای خدمت به مردم ایران خیر است من می‌دانم که دولت مسیر دشواری پیش رو دارد و برای شما و تمامی خدمت‌گزاران که خدمت به مردم را سرلوحه کار خود قرار داده‌اید همواره دعا می‌کنم.

* امیدوارم این سفر منشأ خیر و برکت برای استان و در عین حال موجب تقویت بیش از پیش رابطه دولت با مرجعیت، روحانیت و حوزه‌های علمیه شود.

آیت‌الله موسوی اردبیلی

*خوشبختانه در دولت یازدهم افراد خوش فکر زحمت می‌کشند و تلاش می‌کنند و باید نتایج عملکرد آنان برای جامعه بازگو شود.

*امیدوارم مذاکرات هسته‌ای به خیر و روشنایی و نفع ملت ایران منجر شود.

آیت‌الله جعفر سبحانی

*داعش باعث نفرت جهانی نسبت به تفکر سلفی شده است.