ایسنا: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: تهران از پادشاهی جدید عربستان انتظار پاسخگویی به طرح ایران در بازگشایی فصلی جدید در روابط دو کشور دارد. ‌علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با روزنامه‌الجمهوریه بیان کرد: اگر این گفته درست باشد که ملک سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان به باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا گفته باشد ریاض محافظه‌کاری در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران ندارد، پس این مساله بیانگر تحول و نگرشی جدید در سیاست عربستان به‌شمار می‌رود. او ادامه داد اگر فصل جدیدی در روابط دو کشور باز شود، این امر دستاوردهای مثبت بسیاری را به همراه خواهد داشت. بروجردی همچنین مساله انتخاب رئیس‌جمهور را امری داخلی توصیف کرد و افزود: اگر لبنانی‌ها بر این باورند که این انتخاب به عادی شدن روابط تهران -ریاض بستگی دارد، ایران از سوی خود حسن نیتش را اثبات کرده و و تمایلش را نیز برای ایجاد فصل جدید در روابط با عربستان اعلام داشته است.

او با اشاره به مذاکرات هسته‌ای نیز بیان کرد: دستیابی ایران و کشورهای غربی به یک توافق نهایی بر سر برنامه هسته‌ای ایران در ژوئن «مساله ناامیدکننده‌ای نیست»، اما ما خیلی نسبت به احتمال دستیابی به راه‌حل نهایی خوش‌بین نیستیم. بروجردی هشدار داد که این واشنگتن و متحدانش هستند که بیشترین زیان را در عدم دستیابی به توافق متحمل خواهند شد.

تدوین طرح نظامی مشترک با کشورهای منطقه

رئیس کمیسیون امنیت ملی همچنین در گفت‌وگو با یک روزنامه لبنانی از آمادگی تهران برای برگزاری مانور مشترک نظامی با کشورهای منطقه خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر، علاءالدین بروجردی در جریان سفر اخیر خود به لبنان در گفت‌وگو با روزنامه الجمهوریه در رابطه با اقدامات ایران برای مقابله با پروژه ایران هراسی در منطقه و عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس گفت: «طبیعی است هنگامی که وزیران خارجه آمریکا، انگلیس و دیگر کشورهای غربی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس سفر می‌کنند، برای مقامات این کشورها داستان تعریف نمی‌کنند، بلکه محور اصلی گفت‌وگوهای آنها مساله ایران‌هراسی است.» او افزود: «هدف نخست این پروژه نیز صادرات مقادیر زیادی سلاح آمریکایی و اروپایی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است و در این زمینه تا حدود زیادی موفق بوده اند.»

بروجردی در ادامه گفت: «هدف دوم ایجاد پایگاه‌های نظامی برای خود در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است و در این زمینه نیز آمریکا و کشورهای غربی بسیار موفق بوده‌اند، اما هدف سوم فراهم کردن شرایط حضور دائم آمریکا و کشورهای غربی در منطقه است و این از ناوگان‌های غربی که در کشورهای منطقه تردد می‌کنند، کاملا آشکار است. ما آمادگی خود را برای از بین بردن نگرانی‌های امنیتی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ابراز کرده‌ و همچنین آمادگی خود را برای امضای توافق‌نامه‌های امنیتی با این کشورها اعلام کرده‌ایم.»

او تاکید کرد: «حتی با برخی کشورها توافق‌نامه‌هایی امضا کرده‌ و در بعضی مواقع مانور مشترک نظامی نیز داشته‌ایم. به‌عنوان مثال آمادگی داریم با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مانور نظامی مشترک برگزار کنیم یا برای دفاع مشترک از منافع منطقه طرح‌های نظامی مشترکی تدوین کنیم، اما متاسفانه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به برخی طرف‌ها و کشورهایی که نه‌تنها دوست محسوب نمی‌شوند، بلکه دشمنان منطقه هستند اعتماد و تکیه می‌کنند.»