گروه دیپلماسی: «پرونده آمیا»، بار دیگر با پیدا شدن جسد دادستان این پرونده در خانه‌اش خبرساز شده است. آلبرتو نیسمن قرار بود روز گذشته در جلسه غیرعلنی کنگره، شهادت بدهد که کریستینا فرناندز، رئیس‌جمهوری آرژانتین سعی داشته نقش دخالت خارجی در بمبگذاری مرکز یهودیان آمیا را لاپوشانی کند. به گزارش «ایسنا»، نیسمن، فرناندز و شماری دیگر را متهم کرده بود که برای برقراری رابطه تجاری-نفتی با افرادی که متهم به بمب‌گذاری مرکز یهودیان هستند، وارد زد و بند شده‌ است. اتهامی که مقام‌های آرژانتین آن را رد کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه «صفحه ۱۲» آرژانتین ضمن رد اتهامات این دادستان در بخشی از مطالب خود پیرامون شکایت او از مقامات دولتی گزارش داده بود: «نیسمن بیشتر از سیستم قضایی کشور خود، در خدمت سرویس‌های اطلاعاتی رژیم اسرائیل و آمریکا و سفارت آنها بوده است.» در عین حال برخی معتقدند اتهامات آلبرتو نیسمن به رئیس جمهور آرژانتین در شرایطی عنوان شده که قرار است در اکتبر ۲۰۱۵ انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار ‌شود و مخالفان فرناندز در پی تخریب چهره او هستند تا بتوانند با چنین اتهاماتی حزب فرناندز را در انتخابات از صحنه خارج کنند.

به گفته وزیر امنیت آرژانتین، جسد نیسمن نیمه شب یکشنبه در آپارتمانش در طبقه سیزدهم برج لوپارک در بوینس آیرس پیدا شد. مقام‌های قضایی آرژانتین گفته‌اند که مشخص نیست او کشته شده یا خودکشی کرده است و برای بررسی این موضوع به چند روز زمان نیاز است. به گزارش بی.بی.سی به گفته مقام‌های آرژانتینی، عصر روز یکشنبه، محافظان به مادر نیسمن خبر دادند که او به تلفن و زنگ خانه جواب نمی‌دهد و روزنامه‌های جلوی در را هنوز بر نداشته است. مادر نیسمن در خانه را که از داخل قفل شده بود، باز کرد و جسد پسرش را کف حمام پیدا کرد. در کنار جسد نیسمن، یک هفت تیر پیدا شده است. به گزارش «ایسنا»، بمب‌گذاری مرکز یهودیان آمیا در بوینس آیرس که ۱۸ ژوئیه ۱۹۹۴ اتفاق افتاد ۸۵ کشته بر جای گذاشت. انفجار خودرو حاوی مواد منفجره باعث این انفجار بزرگ شد. دادستانی آرژانتین در اکتبر سال ۲۰۰۶ رسما نهادهایی در ایران را به هدایت و حمایت از این عملیات و حزب‌الله لبنان را به اجرای آن متهم کرد و خواهان صدور حکم جلب برای برخی شد. این در شرایطی است که ایران هرگونه دخالت در این ماجرا را تکذیب کرده و صدور قرار تعقیب را ناشی از فشار اسرائیل و آمریکا دانسته است.

آبان ماه پارسال، در تحولی در رسیدگی به پرونده بمبگذاری آمیا، در توافقی قرار شد آرژانتین پنج نفر را برای سوال به تهران اعزام کند، اما نیسمن به شدت با این توافق مخالفت کرد و خواستار لغو آن شد. مرگ نیسمن ممکن است به اختلاف‌های دولت آرژانتین و گروه‌های منتقد دولت دامن بزند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیسمن هفته گذشته خواستار تحقیقات درباره جلوگیری عمدی احتمالی کریستینا کرچنر، رئیس جمهوری آرژانتین از انجام تحقیقات درباره این بمب گذاری شده و قرار بود روز دوشنبه در یکی از جلسات کنگره سخنرانی کند. او همچنین کارلوس منم، رئیس جمهوری پیشین آرژانتین را نیز به کمک به مسدود کردن این تحقیقات متهم کرده بود.

در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۱ نیز علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه وقت ایران و «هکتور تیمرمن»، همتای آرژانتینی تفاهم نامه‌ای را بین دو کشور جهت روشن کردن و رسیدگی به حادثه انفجار سال ۱۹۹۴ در ساختمان آمیا در بوینس آیرس امضا کردند. طبق تفاهم‌نامه امضا شده بین ایران و آرژانتین دو کشور توافق کردند با تشکیل یک کمیته مشترک درباره حادثه انفجار ساختمان یهودیان در بوینس آیرس (آمیا) تحقیق کنند. امضای این تفاهم‌نامه با واکنش سخت رژیم اسرائیل روبه‌رو شد و تنها یک روز بعد ییگال پالمور، سخنگوی وقت وزارت خارجه رژیم اسرائیل گفت: «این خبر ما را حیرت زده کرده است و از دولت آرژانتین خواهیم خواست که توضیح کاملی در مورد آنچه مورد توافق قرار گرفت در اختیار ما بگذارد زیرا این موضوع مستقیما روی امور اسرائیل اثر می‌گذارد.» اما اردیبهشت ماه سال جاری بود که دادگاه فدرال آرژانتین توافق میان مقامات ایران و آن کشور بر سر حادثه انفجار «آمیا» را غیرقانونی اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، در آن تاریخ، روزنامه «بوینس آیرس هرالد» گزارش داده بود که دادگاه عالی فدرال آرژانتین ضمن رسیدگی به شکوائیه‌های مطرح شده از طرف سازمان‌های اجتماعات یهودی، تفاهم‌نامه امضا شده بین ایران و آرژانتین در ژانویه سال ۲۰۱۳ را خلاف قوانین اساسی کشور دانسته است. این دادگاه همچنین رای به لغو لایحه تصویب شده کنگره آرژانتین در همین مورد داده و فرمان اجرایی صادر شده از طرف رئیس‌جمهور آرژانتین را ملغی اعلام کرد.