روحانی، ظریف  و اعضای کابینه در مترو

گروه خبر: امید به داشتن هوایی پاک دیروز مقام‌های بلندپایه کشور را هم به استفاده از مترو و اتوبوس واداشت. اقدامی هر چند مسبوق به سابقه از سوی مقام‌های دولت‌های گذشته، اما پر از حاشیه. حسن روحانی رئیس‌جمهوری، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، مصطفی پور محمدی وزیر کشور، معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط‌زیست و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی روز گذشته برای رسیدن به محل کار خود از مترو و اتوبوس استفاده کردند. حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز گذشته در حالی که معصومه ابتکار او را در مترو حد فاصل ایستگاه آزادی تا ایستگاه امام علی(ع) همراهی می‌کرد با قرار گرفتن در کنار مردم، پای صحبت‌های آنها نشست و دیدگاه‌هایشان را درباره مسائل روز شنید.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه دستیابی به هوای سالم و مطلوب نیاز به کمک همه مردم دارد، گفت:‌ مشکلات زیست‌محیطی فراوانی وجود دارد که در یک‌سال و نیم گذشته اقدامات فراوانی برای حل آنها انجام شده، اما برای رسیدن به نقطه مطلوب نیاز به حضور و کمک همه مردم داریم.

او اضافه کرد: پیش از این و در دوران قبل از ریاست‌جمهوری گاهی اوقات از وسیله نقلیه عمومی استفاده می‌کردم و مترو وسیله خوبی است که در اختیار مردم قرار گرفته و سالیان بسیاری برای راه‌اندازی آن تلاش شده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری پیش از شرکت در جلسه شورای‌عالی محیط‌زیست، افزود: امروز استفاده مسوولان از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی به مناسبت روز هوای پاک نمادین است، برای اینکه مردم توجه کنند که باید به یک هوای سالم و مطلوب برسیم و یکی از راه‌های رسیدن به این نقطه استفاده از وسایل نقلیه عمومی و استفاده کمتر از وسایل نقلیه شخصی است. رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوالی درخصوص صحبت‌های رئیس‌جمهور با مردم در داخل قطار شهری، گفت: «این اتفاق بسیار خوب بود که ناگهان با جمعیتی روبه‌رو شویم که خواسته‌هایی دارند و از پیش درباره اولویت‌هایشان نیز فکر نکرده‌اند. برخی از این خواسته‌ها که مطرح شد، قابل پیگیری است.»

روحانی گفت: «برخی راجع به سیاست خارجی نظر داشتند و می‌خواستند مذاکره ادامه داشته باشد، برخی راجع به شرایط مترو و ازدحام و شلوغی بیش از حد در برخی ساعات گلایه داشتند، برخی راجع به دانشگاه و کنکور و مشکلات مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا نظراتشان را مطرح کردند و خانمی راجع به اخلاق عمومی در جامعه و اقداماتی که باید انجام شود، سخن گفت.»

ابتکار: خودرو شخصی ندارم

معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی که دیروز رئیس جمهور را در روز هوای پاک همراهی می‌کرد در جلسه شورای عالی محیط زیست ضمن ارائه گزارشی از وضعیت محیط‌زیست کشور، با اشاره به مصوبه دولت درخصوص مبارزه با آلودگی هوا، از بازرسی متوالی خطوط تولید خودروسازان به‌منظور تولید خودرو یورو۴، خبر داد و بازنگری در استانداردهای موجود در معاینه فنی خودروها را گام بلند در جهت مبارزه با آلودگی هوا دانست. همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس سازمان محیط‌زیست در پاسخ به اینکه آیا جزو اولین خریداران خودروی هیبریدی خواهد بود تاکید کرد: «تا زمانی که این خودرو وارد بازار می‌شود اگر هزینه‌های زندگی کفاف دهد حتما خودرو هیبریدی خواهم خرید، اما در حال حاضر خوشبختانه خودرو شخصی ندارم و نیازی هم به آن احساس نمی‌کنم.»

انتشار ریزگردهای عربی متوقف نشده است

معاون رئیس‌جمهور در پاسخ به اینکه برخی کارشناسان معتقدند بخش عمده کاهش آلودگی هوا در کلانشهر‌ها در سال جاری به دلیل توقف هجوم ریزگردهای عربی و افزایش ناپایداری جوی بوده تاکید کرد: «انتشار ریزگردهای عربی متوقف نشده فقط کمی کاهش یافته و بر اساس آمار سازمان هواشناسی امسال میزان ناپایداری جوی و بارش در کلانشهرها و تهران نسبت به سال گذشته کاهش داشته است؛ بنابراین کاهش آلاینده‌ها نسبت به سال گذشته و البته سال‌های گذشته کاملا معنی‌دار است. وی با بیان اینکه کاهش یکباره آلودگی هوا امکان ندارد و تنها جنبه تبلیغاتی دارد، افزود: «البته این کاهش با شیبی تدریجی اتفاق افتاده و چنانچه این روند تدریجی مستمر باشد و تداوم داشته باشد نشان‌دهنده موفقیت برنامه جامع کاهش آلودگی هوا است.»

ظریف: همین یک کار دیپلماسی را بلدم

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز دیروز در روز هوای پاک برای رفتن به محل کار خود از مترو استفاده کرد. به گزارش «ایسنا»، ظریف، با استفاده از مترو به محل کار خود در وزارت خارجه در خیابان سی تیر رفت. او در این مسیر به سوال‌های زیادی از سوی خبرنگاران درخصوص مذاکرات هسته‌ای پاسخ داد و اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی را در حمله اخیر به بلندی‌های جولان محکوم کرد. ظریف در مورد دیدار‌هایش با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و پیاده روی اش در خیابان‌های ژنو با همتای آمریکایی‌اش نیز توضیح داد. او در پاسخ به این پرسش که اگر به جای خانم ابتکار بودید، برای هوای پاک چه می‌کردید گفت: «من در کاری که بلد نیستم، وارد نمی‌شوم. من همین یک کار (دیپلماسی) را بلدم.» او در پاسخ به اینکه با وجود انتقاداتی که به شما در کارتان به‌ویژه به‌خاطر مذاکرات وجود دارد باز هم نمی‌خواستید جای خانم ابتکار می‌بودید، پاسخ داد: «دوست داشتم که خودم باشم. همان خودی که چهار سال پیش بود. کار خانم ابتکار هم خیلی سخت است. دائم می‌خواهند از او و مجموعه تحت اختیارش تحقیق و تفحص کنند. ظریف درخصوص انتقادات کریمی قدوسی و سوال او از وی در مجلس گفت: «شاید آقای کریمی قدوسی قانع نشد، اما مجلس قانع شد.»

سفر با مترو برای خرید از بازار

وزیر خارجه در مواجهه با تعداد زیاد سوالات خبرنگاران گفت: «اینجا در مترو طوری گرفتار شدم که نمی‌توانم از دستتان فرار کنم.» او در پاسخ به اینکه چقدر از مترو برای رفت و آمد یا قبل از آمدنتان به وزارت خارجه استفاده می‌کردید؟ اضافه کرد: «زمانی که بیکار بودیم با همسرم از مترو برای رفتن به بازار استفاده می‌کردیم که البته خیلی قصد خرید نداشتیم بیشتر برای تفریح به بازار می‌رفتیم.»

وزیر خارجه پس از خروج از متروی امام خمینی از درب باغ ملی به سمت وزارت خارجه و دفتر کارش رفت. مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری و علی‌اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی هم دیروز با وسایل نقلیه عمومی به محل کار خود رفتند.

روحانی، ظریف و اعضای کابینه در مترو

روحانی، ظریف و اعضای کابینه در مترو

روحانی، ظریف و اعضای کابینه در مترو