داعش محور اصلی مذاکرات ایران-  امارات

گروه دیپلماسی: معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه ایران با هدف رایزنی درباره مناسبات دوجانبه و مسائل منطقه‌ای، دیروز سه‌شنبه در یک سفر یک روزه وارد ابوظبی پایتخت امارات عربی متحده شد. به گزارش خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در دیدارهایش با مقامات امارات‌متحده عربی در ابوظبی درباره مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و به‌خصوص موضوع مبارزه با داعش تاکید خواهد کرد. کارشناسان مسائل منطقه‌ای معتقدند که مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی، تحولات سوریه، عراق، فلسطین، بحرین و یمن از جمله موضوعات مورد گفت‌وگو در این مشورت‌های سیاسی است. پیش‌تر حسن قشقاوی معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه با انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجی امارات دیدار و درخصوص همکاری‌های کنسولی و گسترش روابط با امارات تاکید کرد. او همچنین همکاری و مشورت دو کشور در مسائل منطقه‌ای را ضروری دانست. انور قرقاش نیز در این دیدار، از نتایج توافق کمیسیون مشترک کنسولی اخیر بین دو کشور ابراز رضایت کرد و این همکاری‌ها را برای حل و فصل مسائل دو کشور بسیار مهم دانست. حاکم دبی همواره بر اهمیت توافق هسته‌ای با ایران و دستیابی تهران به برنامه صلح‌آمیز تاکید ورزیده است.

تماس‌های ایران و یمن با میانجیگری عمان

همزمان با سفر یک روزه حسین امیرعبداللهیان به ابوظبی، یک روزنامه اماراتی مدعی شد که یمن با میانجیگری عمان با ایران تماس برقرار کرده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، روزنامه اماراتی که رویکردی علیه جنبش انصارالله یمن دارد، مدعی شده است که «عبدالله الصایدی» وزیر خارجه یمن به مسقط پایتخت عمان رفته تا خواستار میانجیگری مسقط بین صنعا و تهران شود. این روزنامه به نقل از منابع سیاسی که آنها را مطلع خوانده است، می‌نویسد که وزیر خارجه یمن از عمان خواسته است، تهران را قانع کند تا از آنچه آن را تهدیدها و تشدید اقدامات حوثی‌ها در یمن خوانده است، جلوگیری کند. به گفته این منابع، سفر وزیر خارجه یمن به مسقط به دستور رئیس‌جمهور یمن صورت گرفته است.

دیدار محرمانه ایران با سیدحسن نصرالله

از سوی دیگر، روزنامه لبنانی الاخبار با اعلام اینکه یک مقام جمهوری اسلامی ایران به‌طور محرمانه به بیروت سفر و با «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله دیدار کرده است، نوشت: «سفیر عربستان گفته است که رئیس‌جمهوری جدید لبنان تا ۲ ماه دیگر انتخاب می‌شود.»

به گزارش خبرگزاری فارس، الاخبار در شماره روز سه‌شنبه خود افزود: «در سال ۲۰۱۴ برخی پرونده‌های مهم و پیچیده لبنان مانند برگزاری چند انتخابات و در راس آنها انتخاب رئیس‌جمهوری به سرانجام نرسید و به سال ۲۰۱۵ منتقل شد و به‌نظر می‌رسد گفت‌وگوی حزب‌الله و حزب جریان المستقبل به‌رغم اختلاف‌نظرهای دو طرف مقدمه‌ای برای انتخاب رئیس‌جمهوری جدید لبنان باشد.»

الاخبار برخی از شاخص‌های مثبت منطقه‌ای را که تشویق‌کننده برای شروع گفت‌وگوی حزب‌الله و حزب جریان المستقبل و تمایل آنها بر ادامه این گفت وگو شده، اعلام کرده است که در دیدار مقام ارشد ایران با سید حسن نصرالله، طرفین درخصوص تحولات منطقه به‌ویژه سوریه بررسی شده، اما تمرکز بر تشریح موضع تهران درخصوص انتخاب رئیس‌جمهوری جدید لبنان بوده و به طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ذی‌ربط که در تلاش برای وساطت و حل این مشکل هستند، اعلام شده است. الاخبار نوشت: «در این دیدار تاکید شده است که حزب‌الله درباره انتخاب رئیس‌جمهوری لبنان تصمیم می‌گیرد و تهران با آنچه حزب‌الله درباره این موضوع تصمیم بگیرد، موافقت می‌کند.»