حماسه اربعین20  میلیونی

گروه خبر: از امروز بازگشت زائران ایرانی کربلا آغاز می‌شود. با توجه به اینکه صدها هزار زائر در طول ۲۰ روز گذشته به تدریج برای برگزاری اربعین حسینی وارد عراق شده‌اند از دیروز تمهیدات لازم برای باز‌گشت آنها به کشور مهیا شده است.

توصیه وزارت کشور به زائران: برای بازگشت عجله نکنید

مطابق گزارش‌ها حدود یک میلیون ایرانی برای برگزاری مراسم اربعین عازم عراق شده بودند ، از همین رو روز گذشته رحمانی فضلی وزیر کشور مهم‌ترین مساله را برگشت زائران از کشور عراق اعلام کرد و ادامه داد: مسیر مرز طولانی است و ممکن است زائران خسته شده و با مشکلاتی مواجه شوند، لذا به آنان توصیه می‌کنیم که عجله نکنند و با حوصله به مقصد بازگردند. در خبری دیگر حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزیر کشور نیز روز گذشته در یک نشست خبری از زائران اربعین حسینی خواست برای بازگشت عجله نکنند. به گزارش «ایرنا» او به آنها گفت که ۱۰ روز فرصت دارند و برای اسکان‌شان نیز مشکلی نیست. معاون امنیتی وزیر کشور درباره کسانی که به خاک عراق رفته‌اند، گفت: افراد بدون گذرنامه و کسانی که گذرنامه‌شان نیز مفقود شده نگران نباشند چرا‌که آنها به مرز انتقال داده می‌شوند و در آنجا اقدامات مربوط به هویتشان صورت خواهد گرفت.ذوالفقاری به حضور بدون گذرنامه افراد و برخی کسانی که گذرنامه خود را گم کرده‌اند، اشاره کرد و گفت: این افراد تنها می‌توانند از مرز چزابه وارد کشور شوند و سایر مرزها پذیرای آنها نیست که البته این کار هم برای تسهیل عبور و مرور آنها و همچنین ایجاد نشدن مشکلات امنیتی است.

زائران نگران همراهان گمشده خود نباشند

همچنین به گزارش «ایرنا»، رئیس سازمان حج و زیارت روز گذشته در آستانه بازگشت زائران ایرانی گفت: زائران ایرانی اربعین حسینی(ع) نگران همراهانی که در کربلای معلی گم کرده‌اند، نباشند.

سعید اوحدی افزود: قرارگاه رسیدگی به گمشدگان در کربلای معلی تشکیل شده و افراد گمشده اگر نتوانند همراهان خود را در کربلا بیابند، به مرز انتقال داده می‌شوند و تمهیدات لازم برای یافتن همراه یا همراهان فرد گمشده در مرز پیش‌بینی شده است.

کنترل گذرنامه در ۳ ثانیه

در خبری دیگر رئیس اداره کنترل گذرنامه مرزهای کشور گفت: در بازگشت زائران تدابیری اندیشیده شده که کنترل و مهر ورود در گذرنامه در کوتاه‌ترین زمان ممکن یعنی ۲ تا ۳ ثانیه انجام شود.

مجید صمدی گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده، زائران بازگشتی از سفر عتبات عالیات، زمان زیادی در مرز معطل نخواهند شد.

حضور شخصیت‌ها در مراسم اربعین

امسال در بی‌سابقه‌ترین اقدام در طول سال‌های اخیر بیش از ۲۰میلیون نفر برای مراسم اربعین در عراق حاضر شدند.

به گزارش فرارو، در میان این یک میلیون و ۴۰۰ هزار زائری که ایران را به مقصد کربلا ترک کرده‌اند تعداد زیادی از شخصیت‌های لشکری و کشوری به چشم می‌خورد. محمدباقر قالیباف و غلامحسین محسنی‌اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه نیز در جمع زائرینی که پای پیاده از نجف به کربلا در حرکت بودند حاضر شدند تا از ثواب پیاده‌روی به سمت کربلا بهره‌مند شوند. طبق گزارش‌ها سیدمحمد حسینی و احمد مسجدجامعی که سابقه وزارت ارشاد را در کارنامه خود دارند نیز در جمع راهپیمایان اربعین حاضر بودند. حجت‌الاسلام کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی دادستان کل کشور، به همراه تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله حسین طلا، الیاس نادران، محمدرضا باهنر و روح‌الله حسینیان در کربلا حاضر شدند. سیدیاسر خمینی نوه امام خمینی (ره) و سعید قاسمی نیز در میان زائران حسینی دیده می‌شدند.

حماسه اربعین20 میلیونی