مانع از طرح موضوع حقوق بشر و موشک‌ها در مذاکرات شدیم

گروه دیپلماسی: وزیر خارجه ایران همچنان در حال رایزنی و متقاعد کردن دیپلمات‌های خارجی و منتقدان و دوستان داخلی است. از هفت روز گفت‌وگوهای فشرده در کاخ کوبورگ وین تا دو روز جلسه غیرعلنی و رسمی با نمایندگان مجلس در بهارستان. اگرچه تمدید دو مرحله‌ای با بازه زمانی هفت ماهه مذاکرات هسته‌ای وین، به ۸۰ ساعت رایزنی‌های سخت و جدی پایان داد، اما شرح جزئیات آن برای نمایندگان مجلس، بخش دیگری از این تلاش‌های فشرده است. محمدجواد ظریف بعد از بازگشت از سفر وین، دیروز در یک جلسه غیرعلنی میهمان نمایندگان مردم بود تا به سوالات همواره آنها، پاسخ قانع‌کننده‌ای بدهد؛ اگرچه این جلسه غیر رسمی بود؛ اما نماینده مردم رشت در مجلس درباره این جلسه که صبح دیروز برگزار شد، گفت که وزیر خارجه گزارشی از روند مذاکرات وین ارائه و اعلام کرد که هنوز ۶ مورد اختلافی وجود دارد. در این جلسه، نمایندگان از آمادگی مجلس برای کمک به تیم مذاکره‌کننده خبر دادند. ظریف همچنین امروز یکشنبه قرار است در یک جلسه علنی، مجددا میهمان بهارستانی‌ها باشد.

در همین ارتباط، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با «ایرنا»، درباره توضیحات وزیر امور خارجه در جلسه غیرعلنی صبح شنبه با تشکر از حمایت‌های رهبر معظم انقلاب از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: «این مذاکرات ۷ روز به طول انجامید و روزی ۷ ساعت به‌طور متوسط جلسه برگزار شد. ۶ دیدار دوجانبه بین وزرا، ۴ جلسه بین معاونین و چندین جلسه در سطح کارشناسی برگزار شد.» او به نقل از ظریف افزود: «چهار دور مذاکره با روسیه، یک دور با چین، دو دور با آلمان، دو جلسه با انگلیس و فرانسه و یک جلسه با اتریش و آلمان برگزار شد. حدود ۳۹ جلسه در ۸۰ ساعت مذاکرات انجام شد که ۱۰ ساعت آن کارشناسی بود.»

نماینده مردم رشت همچنین به نقل از وزیر امور خارجه گفت: «در این مذاکرات هیات آمریکایی حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ نفر بودند و انگلستان ۴۰، فرانسه ۲۰، آلمان ۲۰، روسیه ۲۰، چین ۲۰ و اشتون نیز ۱۲ نفر را به همراه خود به وین آورده بودند، اما هیات ایرانی فقط ۱۶ نفر بودند.»

او ادامه داد: «۶ موضوع اختلافی در مورد زمان و چگونگی لغو تحریم‌ها و اینکه چه زمانی ایران به بازار سرمایه می‌تواند وارد شود، وجود دارد. همچنین اختلافات درباره اراک بسیار کم شده و تعداد سانتریفیوژها نیز یکی از موارد اختلافی بود.» جعفرزاده به نقل از ظریف ادامه داد: «طرفین سه گزینه برای جلسات در نظر داشتند که یا مذاکرات شکست بخورد یا به توافق کلی برسند یا توافق جزئی صورت بگیرد که در نهایت دو طرف تصمیم می‌گیرند به توافقی جزئی برسند و بعد به توافق کلی دست یابند.»

جعفرزاده ادامه داد: «ظریف تاکید داشت که تمدید مذاکرات از اختیارات تیم مذاکره‌کننده ایران بود. همچنین وزیر امور خارجه عنوان کرد که اختلاف زیادی بین ایران و تیم ۱+ ۵ وجود دارد. فاصله بین لغو تحریم و افزایش تعداد سانتریفیوژها از جمله موارد اختلاف بود.» او گفت: «ظریف تاکید کرد که در مذاکرات به آنها گفته‌ایم غیر موضوعات هسته‌ای درباره هیچ مورد دیگری مذاکره نمی‌کنیم، حتی آنها می‌خواستند که درباره موضوعات موشکی، حقوق بشر و دیگر موضوعات صحبت کنند که به آنها گوشزد کردیم این موارد نه به شما و نه به این مذاکرات مربوط است.» نماینده مردم رشت در مجلس تاکید کرد که در این جلسه، حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس سوالاتی پرسید که وزیر امور خارجه به آنها پاسخ داد. او در پاسخ به این سوال که چرا بحث تحریم جزو مباحث آخر مذاکرات بود تاکید کرد که طرف آمریکایی بحث‌هایی را مطرح می‌کرد که نپذیرفتیم و در ضمن در ۶ ماه اخیر از برنامه رفع تحریم عقب‌تر نیستیم. همچنین ظریف اعزام نماینده رئیس‌جمهوری به مسقط و وین را تکذیب کرد.

آمادگی مجلس برای کمک به تیم

همزمان یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارائه گزارش وزیر خارجه، از اعلام آمادگی مجلس برای کمک و مساعدت به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای خبر داد. عوض حیدرپور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: «براساس گزارش ظریف، ارزیابی ما از گزارش این بود که این دور از مذاکرات به شدت جدی بوده و تعداد کمی اعضای هیات ایرانی با لشکر کثیری از طرف مقابل مصاف سیاسی بسیار جدی داشتند و استنباط‌مان این است که خیلی خوب توانستند از مواضع جمهوری اسلامی دفاع کنند و خطوط قرمز را به خوبی رعایت کردند.» همچنین نماینده مردم نیشابور جلسه نمایندگان با وزیر امور خارجه را بسیار خوب توصیف کرد و یادآور شد: «مجلسی‌ها در پایان این جلسه از مذاکرات وین ۸ و ادامه روند مذاکرات با گروه ۱+۵ اعلام حمایت کردند و بر این موضوع تاکید کردند که چنانچه بر محورهای اصلی و خطوط قرمز تاکید و پایداری شود، قطعا مجلس حمایت خود را خواهد داشت.»

جلسه علنی امروز

همچنین در ادامه؛ نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت که محمد جواد ظریف امروز یکشنبه در جلسه علنی مجلس حضور خواهد یافت و به سوالات نمایندگان پاسخ می‌دهد. جواد کریمی قدوسی روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت که قرار است هفت سوال از وزیر امور خارجه که به امضای ۱۰۰ نماینده رسیده، پرسیده شود و وی پاسخ‌های خود را ارائه دهد. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب پنج‌شنبه گذشته در جمع بسیجیان، تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را تحسین کردند و گفتند که «با تمدید مذاکرات مخالف نیستم به همان دلیلی که با اصل مذاکره مخالف نبودم و دلایل آن را هم گفتم، حالا هم با تمدید مذاکرات مخالفت نمی‌کنیم.»

ایستادگی تیم مذاکره‌کننده قابل تقدیر است

از سوی دیگر، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عامل عدم حصول نتیجه در مذاکرات هسته‌ای وین را زیاده‌خواهی آمریکا ارزیابی کرد و ایستادگی تیم مذاکره‌کننده بر مواضع کشور را قابل‌تقدیر دانست. علاءالدین بروجردی در حاشیه جلسه دیروز مجلس در جمع خبرنگاران، گفت: «من فکر می‌کنم این مواضع آمریکا با فشار صهیونیست‌ها و برخی کشورهای حاشیه منطقه شکل گرفته است؛ بنابراین تیم مذاکره‌کننده باید در این فرجه هفت‌ماهه هر چه زودتر به نتیجه دست یابد؛ زیرا مدت هفت ماه سقف زمانی است و ضرورت ندارد که از همه این زمان استفاده شود. باید بتوانیم در حداقل زمان ممکن بر اساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی به نتیجه مطلوب دست یابیم؛ چراکه نظرات جمهوری اسلامی در برخی بندها بسیار نزدیک به ۱+۵ بوده است و من فکر می‌کنم این می‌تواند گام بلند مفیدی در جهت حفظ منافع ملی جمهوری اسلامی باشد.»