گروه خبر: آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان میهمان روز گذشته برنامه شناسنامه تلویزیون بود. او در این برنامه از رمز پرنشاطی و شادابی‌اش در سن ۸۸ سالگی و راز ماندگاری ۳۵ ساله اش در شورای نگهبان سخن گفت. او همچنین با بیان اینکه ممکن است برخی از اعضای فعلی مجلس خبرگان رهبری صلاحیت حضور در این مجلس را از دست بدهند، گفت: «افرادی با ابزار سوء سیاسی قصد قبضه کردن خبرگان را دارند.» دبیر شورای نگهبان از تذکر خصوصی به فرجی دانا خبرداد و درباره اختلاف سلیقه زیاد با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تذکرهای خصوصی اش به او در خانه سخن گفت. او همچنین با اشاره به ماجراهای انتخابات سال ۸۸ و پس از آن انتخابات سال ۹۲ گفت ما از تجربه سال ۸۸ که بسیار سخت و بد بود استفاده کردیم. آن تجربه برای ما تابلو بود که باید حواسمان را جمع کنیم و خیلی دقت کردیم این اتفاقات تکرار نشود. به گزارش خبرگزاری فارس، دبیر شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه رمز پرنشاطی و شادابی شما در سن ۸۸ سالگی چیست؟ پاسخ داد: «گفته‌اند و ان یکاد بخوانید و برفراز کنید. بله من بعضی مسائل را احتمال می‌دهم که موثر باشد، اما عقیده‌ام این است که عمر و زندگی به دست خداوند است. غیر از این امر مساله‌ای را موثر نمی‌دانم. وی افزود: «من به‌طور مرتب ورزش می‌کنم. هفته‌ای دو روز در آب راه می‌روم و شنا می‌کنم.» او در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی در مورد دوران بازداشتش گفت: ۳-۲ نوبت در قم دستگیر شدم. در ابتدای دستگیری ناراحت و متاثر شدم. در یک نوبت در صحن حضرت معصومه (س) جوانی دست من را گرفت و گفت از سوی ساواک مامور دستگیری من است؛ اینکه جوانی به آن سن و سال که ۲۴، ۲۵ ساله بود برای دستگیری من آمد برای من بسیار تلخ بود. آیت‌الله جنتی در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه فعالیت‌های سیاسی باعث نگرانی خانواده و والدین نمی‌شد چون تنها فرزندشان هم بودید؟ گفت: «والدین نگران می‌شدند چون من تنها فرزند خانواده بودم و علاقه پدر به من بسیار بود. برای خود ناراحت نبودم و همواره ناراحتی من برای خانواده‌ام بود. در دستگیری‌ها و تبعیدها به من سخت نمی‌گذشت و تنها ناراحتی من به‌خاطر خانواده‌ام بود؛ بعد از گذشت مدت زمانی خانواده نیز به این مسائل عادت کردند.»

دغدغه نماز جمعه

آیت‌الله جنتی افزود: «معمولا در هفته‌ای که قرار است نماز جمعه را اقامه کنم از آغاز هفته دغدغه نماز جمعه را دارم. در ابتدای هفته در هر زمانی که مطالبی به ذهن من خطور می‌کند که لازم است در نماز جمعه گفته شود یادداشت می‌کنم. در کنار فعالیت‌هایم مطالب موردنیاز برای نماز جمعه را مطالعه می‌کنم.» جنتی در پاسخ به این پرسش که تاکنون شده است اطلاعاتی که به شما دادند نادرست باشد که مثلا بعد اصلاح کنید، گفت: «بله؛ این وضعیت را چندین بار تجربه کردم که بعضی وقت‌ها مطلبی را گفته‌ام که اشتباه بوده، اما در روایت گفته شده است اگر اشتباهی در جمع انجام دادید توبه را نیز در جمع انجام دهید. بر اساس دستور اسلام من نیز در نماز جمعه بعدی عذرخواهی می‌کردم.» او در مورد شایعه کناره‌گیری‌اش گفت: «کناره‌گیری به آن معنا نبود. من چند کار داشتم و حجم کاری زیاد بود. کار اصلی من شورای نگهبان است. فعالیت‌های دیگر برای من فرعی بود. از مقام معظم رهبری خواستم برخی از فعالیت‌ها از دوش من برداشته شود که یکی از این فعالیت‌ها نماز جمعه، یکی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و دیگری مجمع تشخیص مصلحت بود. به قولی مردی و کاری؛ بنابراین تصمیم داشتم بر یک فعالیت تمرکز داشته باشم و به یک فعالیت مشغول باشم. مقام معظم رهبری درخصوص فعالیت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مخالفتی نداشتند و گفتند: نمی‌خواهید نروید؛ ولیکن درخصوص نماز جمعه گفتند که باید نماز جمعه را داشته باشی و در رابطه با تشخیص مصلحت نظام مخالفت کردند و گفتند: باید بروی به‌عنوان شخصیت حقیقی علاوه‌بر شخصیت حقوقی. من گفتم: برخی وقت‌ها، نماز جمعه برای من سنگین است، فرمودند فاصله‌هایش را زیاد کن. برای کاهش فشار ناشی از نمازجمعه فاصله زمانی را افزایش دادیم. قرار بر این شد که دو ماه یک بار برای اقامه نماز جمعه بروم.

اختلاف‌نظر با فرزند

وی در ادامه این گفت‌وگو به اختلافاتش با علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت و گفت: چندین بار به طور خصوصی در خانه به او تذکر دادم. به‌صورت کلی بگویم، وزارت ارشاد باید ریشه‌ای اصلاح شود؛ فضای وزارت ارشاد باید تغییر کند. اختلاف سلیقه بین ما وجود دارد، همان طور که او نیز در مصاحبه‌ای این مساله را عنوان کرد؛ اختلاف سلیقه ما کم نیست؛ مثلا از نظر اسلامی من تشخیصی دارم، ایشان آن را قبول ندارد. گاهی اوقات نیز درخصوص مسائل مباحثه می‌کنیم و قانع هم نمی‌شود.

راز ماندگاری در شورای نگهبان

آیت‌الله جنتی درادامه در مورد راز ماندگاری ۳۵ساله اش در شورای نگهبان گفت: گمان می‌کنم امام(ره) و مقام معظم رهبری از عملکرد من ناراضی نبودند؛ رفتار من به‌گونه‌ای نبود که موجبات نارضایتی رهبری را فراهم کند و شاید به این خاطر بوده که ضعفی و تخلفی نداشتم. من در زمان امام(ره) و زمان مقام معظم رهبری به تامین نظرات رهبری مقید بودم. در ادامه برنامه شناسنامه، جنتی در پاسخ به سوالی درمورد حصر برخی از افراد گفت: بر سر این عوامل منت گذاشته شده است؛ اگر بنا به محاکمه اینها بود، هیچ قاضی عادل و آگاهی جز حکم اعدام برای آنها صادر نمی‌کرد؛ در هیچ کشوری با افرادی که در مقابل نظام می‌ایستند( نه در مقابل رئیس‌جمهور یا وزیر یا قاضی بلکه در مقابل نظام ایستادند) این‌گونه رفتار نمی‌شود؛ بنابراین منت سرشان گذاشتند و به هر دلیل که هر اسمی رویش بگذارند ازجمله به دلیل لطف و مهربانی اسلامی، تخفیف قائل شدند والا هر جای دیگر اینها را درجا اعدام می‌کردند.