آغاز فصل جدید روابط تهران- بغداد
گروه دیپلماسی: نخستین سفر مقامات بلندپایه ایران به عراق پس از استقرار نخست‌وزیر جدید، دیروز با سفر وزیر خارجه ایران به بغداد کلید خورد تا فصل جدیدی از روابط دو کشور آغاز شود. محمدجواد ظریف به‌عنوان اولین وزیر خارجه منطقه دیروز در سفری سه‌روزه وارد بغداد شد تا انتخاب «حیدر العبادی» نخست‌وزیر جدید از جریان اکثریت شیعی در عراق را تبریک گوید و با مقامات این کشور دیدار و رایزنی کند.

در یک دهه اخیر پس از سقوط صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق، ایران از مهم‌ترین و اثرگذار‌ترین بازیگران منطقه‌ای در فرآیندهای سیاسی در عراق به حساب می‌آید؛ موضوعی که «ایاد علاوی» رئیس جریان «الوطنیه» نیز در جدید‌ترین سخنان خود به آن اشاره کرده و تعیین نخست‌وزیر جدید را نشان‌دهنده قدرت ایران در منطقه دانسته است.

محمد جواد ظریف در این سفر سه روزه و در روز نخست، ضمن دیدار و گفت وگو با نخست‌وزیر جدید، با نوری مالکی نخست‌وزیر سابق، سلیم جبوری رئیس مجلس، فواد معصوم رئیس‌جمهوری جدید عراق، هوشیار زیباری وزیر امور خارجه، عمار حکیم رئیس مجلس اعلای عراق و ابراهیم جعفری رئیس ائتلاف ملی عراق دیدار و رایزنی کرد.

دیدار با آیت‌الله سیستانی

همچنین ظریف امروز و در دومین روز حضور خود در عراق، به نجف و کربلا سفر خواهد کرد. دیدار با آیت‌الله سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان از مهم‌ترین برنامه‌های امروز ظریف است. وزیر خارجه، روز سه‌شنبه و در آخرین روز سفر به عراق به شهرهای اربیل و سلیمانیه در شمال این کشور خواهد رفت تا با مسعود بارزانی و جلال طالبانی از مقامات اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت‌و‌گو کند.

در همین ارتباط ظریف در دیدار با «حیدر «عبادی» نخست‌وزیر جدید دولت عراق ضمن اعلام حمایت کامل ایران از روی کار آمدن دولت و نخست‌وزیر جدید این کشور گفت: «روی کار آمدن حیدر «عبادی زمینه همگرایی نیروهای این کشور را فراهم کرد.» به گزارش «ایرنا»، وزیر خارجه ایران روز یکشنبه ضمن ابلاغ پیام حسن روحانی رئیس‌جمهوری و مقامات ایران انتخاب العبادی را با اهمیت توصیف کرد. او خطاب به العبادی گفت: «ایران با تمام توان آماده حمایت از شما است که از طریق فرآیند سیاسی و دموکراتیک انتخاب شده‌اید.» او افزود: «از اینکه انتخاب شما زمینه همگرایی نیروهای عراقی را فراهم کرده است، خوشحالیم.» وزیر امور خارجه، روابط دولت دوست و برادر عراق را برای ایران با اهمیت ارزیابی و تاکید کرد: «نقش مرجعیت نیز در اتحاد و همگرایی عراق بسیار تعیین‌کننده بوده است و نشان‌دهنده هم‌پیمانی شیعه و سنی در این کشور است.» ظریف همچنین نقش ابراهیم جعفری را مهم ارزیابی کرد و گفت: «ایران آماده است تا در همه زمینه‌ها با نخست‌وزیر و دولت جدید این کشور همکاری کند.» وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد که روابط تهران - بغداد در دولت جدید عراق ارتقا یابد.

العبادی، نخست‌وزیر جدید عراق نیز در این دیدار ضمن تشکر از حمایت‌های همه‌جانبه مسوولان ایرانی گفت: «دو کشور می‌توانند در زمینه‌های مختلف از جمله مبارزه با تروریسم با یکدیگر همکاری داشته باشند.» او بر توسعه و تعمیق مناسبات با ایران تا روزی که در سمت نخست‌وزیری این کشور است، تاکید کرد. نخست‌وزیر مکلف عراق همچنین تروریسم را خطری برای همه کشورهای منطقه دانست و یادآور شد: «این تهدید مشترک در پرتو همکاری‌های منطقه‌‌ای برطرف خواهد شد.» حیدر العبادی با اعلام آمادگی برای تحکیم روابط خود با ایران گفت: «ما آمادگی داریم همکاری‌های خود را در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی، نفت و گاز تقویت کنیم.»

ظریف پس از این دیدار، با هوشیار زیباری وزیر امورخارجه این کشور دیدار و در نشست مطبوعاتی مشترک با خبرنگاران ایرانی و عراقی شرکت کرد. وزیر امور خارجه گفت: «حرکتی که امروز در عراق و سوریه با آن مواجه هستیم حرکت علیه یک قومیت، یک مذهب و حتی یک کشور نیست، بلکه حرکت علیه تمام منطقه و صلح و امنیت آن است و نیازمند پاسخ منسجم ملی و منطقه‌‌ای است.» هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق نیز در این دیدار از حمایت‌های ایران از دولت و ملت عراق در شرایط حساس کنونی تشکر کرد.

تقدیر از نوری مالکی

ظریف همچنین در دیدار با نوری مالکی نخست‌وزیر پیشین این کشور، از او به دلیل مبارزه با تروریسم به‌ویژه در ماه‌های اخیر و نیز حفظ ثبات این کشور تقدیر کرد. این دیدار پس از ملاقات و گفت‌و‌گو با حیدر العبادی نخست‌وزیر جدید عراق که مکلف به تشکیل کابینه شده است، انجام گرفت. رئیس دستگاه دیپلماسی در این دیدار گفت: «تروریسم یک تهدید برای همه ملت‌های منطقه است.» او افزود: «مبارزه با پدیده شوم تروریسم نیازمند همکاری همه کشورها و همچنین کمک به دولت عراق جهت حل این معضل است.»

قدرت برتر ایران در منطقه

همزمان با سفر ظریف به عراق، پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس اعلای اسلامی عراق نوشت: «ایاد علاوی رئیس ائتلاف الوطنیه، تعیین حیدر العبادی به نخست‌وزیری عراق را علامت آن دانست که ایران بازیگری مهم در منطقه است.» به گزارش دیپلماسی ایرانی، علاوی در بیانیه‌‌ای رسمی تاکید کرد که انتخاب العبادی نشان داد که ایران نه فقط در عراق که در بسیاری از کشورها بازیگر اصلی است و افزود که خالی کردن پشت مالکی از سوی ایران به سبب اطلاعات تازه‌‌ای بود که از این کشور به آنها رسیده بود.