رئیس‌جمهور روز گذشته با مرور روند کاهشی تورم در مدت زمان روی کار بودن دولت یازدهم در یک سال گذشته، از نرخ جدید هدف‌گذاری شده برای تورم سال 1393 خبر داد.

پیش از این دولت اعلام کرده بود که نرخ تورم که در اوایل سال گذشته تا حدود ۴۵ درصد نیز بالا رفته بود، تا پایان سال ۱۳۹۳ به ۳۵ درصد کاهش خواهد یافت و نرخ هدف سال ۱۳۹۳ نیز به میزان ۲۵ درصد مشخص شده بود. با رسیدن تورم به ۷/۳۴ درصد در پایان اسفند گذشته، نرخ هدف سال قبل محقق شد؛ اما درخصوص نرخ هدف سال‌جاری، برخی از بررسی‌ها از ابتدا نشان می‌داد که با توجه به روند کاهشی طی شده، نرخ ۲۵ درصدی هدف سال‌جاری زودتر از موعد تعیین شده (اسفندماه) محقق خواهد شد. روزنامه «دنیای‌اقتصاد» نیز در فروردین‌ماه پیش‌بینی کرده بود که نرخ تورم تا مردادماه به ۲۵ درصد خواهد رسید. این پیش‌بینی از سوی آمارهای جدید تایید شد.درخصوص نرخ هدفگذاری شده جدید؛ یعنی هدف ۲۰ درصدی برای تورم پایان سال نیز، بررسی‌ها نشان می‌دهد که حتی با «نرخ تورم ماهانه ۵/۲ درصدی» از مردادماه تا پایان سال نیز، نرخ تورم هدف به کمتر از ۲۰ درصد خواهد رسید. (نکته جالب این است در‌صورتی‌که نرخ تورم ماهانه از مرداد تا اسفند، دقیقا به میزان ۵۰/۲ درصد باشد، نرخ تورم متوسط در پایان سال به میزان ۹۹/۱۹ درصد خواهد رسید!) اما به نظر می‌رسد نرخ ۵/۲ درصدی برای تورم ماهانه تا پایان سال، کاملا بدبینانه باشد؛ چراکه از تیرماه سال گذشته تا تیرماه سال‌جاری، متوسط نرخ تورم ماهانه معادل ۰/۱ درصد بوده است. بر این اساس، در‌صورتی‌که متوسط نرخ تورم ماهانه تا اسفندماه نیز به میزان ۰/۱درصد باشد، در پایان سال نرخ تورم نقطه به نقطه معادل ۲/۱۴ درصد خواهد بود و تورم متوسط نیز، به سطح ۵/۱۴ درصد کاسته خواهد شد.البته به‌نظر می‌رسد که پیش‌بینی متوسط ۰/۱ درصدی برای تورم ماهانه تا پایان سال، کمی خوشبینانه باشد؛ چراکه با توجه به احتمال افزایش نرخ ارز در ماه‌های پیش‌رو و همچنین با توجه به تخلیه تدریجی اثرات تورمی رشد حدودا ۳۰ درصدی نقدینگی در یک سال گذشته، انتظار می‌رود رشد ماهانه قیمت‌ها در ماه‌های پیش رو، قدری بزرگ‌تر از رشد آن در ماه‌های یک سال اخیر باشد. بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود که نرخ تورم ماهانه تا پایان سال قدری بالاتر از روند طی شده از سوی تورم ماهانه در ۱۳ ماه (از ابتدای تیرماه ۱۳۹۲ تا انتهای تیرماه سال‌جاری) گذشته باشد. سقفی که می‌توان برای متوسط نرخ تورم ماهانه در مدت زمان باقیمانده از سال‌جاری در نظر گرفت، نرخ تورم ماهانه ۵/۱ درصدی است. بر اساس این سناریو، در‌صورتی‌که متوسط نرخ تورم ماهانه در هفت ماه باقیمانده از سال‌جاری (مرداد تا اسفند) به میزان ۵/۱ درصد باشد، تورم نقطه‌به‌نقطه در پایان سال معادل ۸/۱۸ درصد خواهد بود و تورم متوسط نیز تا ۳/۱۶ درصد کاسته خواهد شد.با توجه به سناریوهای گفته شده در بالا، می‌توان پیش‌بینی کرد که با اطمینان تقریبا صددرصدی، تورم پایان سال‌جاری کمتر از ۲۰ درصد خواهد بود. همچنین با توجه به دو سناریوی نسبتا معقول‌تر خوش‌بینانه (تورم ماهانه ۰/۱ درصدی) و خوش‌بینانه (تورم ماهانه ۵/۱ درصدی) انتظار می‌رود نرخ تورم (متوسط) در پایان سال‌جاری، بین ۵/۱۴ درصد و ۳/۱۶ درصد قرار بگیرد.

رشد اقتصادی

درخصوص رشد اقتصادی نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد علت عمده رشد منفی اقتصاد ناشی از کاهش ارزش افزوده فعالیت‌های «نفت»، «بازرگانی، رستوران و هتلداری» و خدمات موسسات پولی و مالی است. در بخش نفت گزارش‌ها نشان از تحقق اهداف بودجه‌ای دارد. بر اساس بودجه، روزانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه فروش نفت پیش‌بینی شده که در چهار ماه ابتدایی سال این رقم محقق شده است؛ بنابراین انتظار این است که در بخش نفت روند رکود خاتمه یابد و ارزش افزوده این بخش مثبت شود. در بخش بودجه عمرانی نیز که نشان‌دهنده مخارج بخش دولتی است تا میانه مرداد ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته که در مقایسه با دوره قبل۴۲ درصد رشد کرده است؛ بنابراین تحرک در اعتبارات عمرانی را نیز می‌توان نشانه دیگری از حرکت به سوی سطوح بالای صفر قلمداد کرد. بنابراین در سمت ارزش افزوده احتمال مثبت شدن بخش نفت قوی است. در سمت مخارج نیز افزایش اعتبارات عمرانی علامت جدی برای افزایش سرمایه‌گذاری و در تحرک بخش‌های مختلف اقتصادی است.