از روزی که دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا طی مقاله‌ای در روزنامه ساندی تلگراف، یکی از روزنامه‎های پرتیراژ بریتانیا، خواستار همکاری نظامی با ایران برای مقابله با داعش شد، گروه‎ها و احزاب سیاسی بریتانیا از این رویکرد دولت بسیار استقبال کرده و خواهان تسریع در این نوع از همکاری‎ها شدند. ازجمله مالکوم ریفکایند، رئیس کمیته اطلاعاتی و امنیتی مجلس عوام بریتانیا در یادداشتی که در روزنامه دیلی تلگراف منتشر کرد از پیشنهاد همکاری دیوید کامرون با ایران استقبال کرد و نوشت: «اگر مجبور به همکاری با ایران برای غلبه با داعش هستیم، پس چرا زودتر دست به کار نشویم.» به گزارش دیپلماسی ایرانی، ریفکایند که بین سال‌های 1995 تا 1997 وزیر امور خارجه بریتانیا بوده همچنین نوشت که اتحادهای موقتی گریزناپذیر گاهی اوقات بهترین راه برای حل پاره‎ای از مشکلات هستند. وقتی میان ایران و آمریکا یا دولت عراق و نیروهای پیشمرگ کرد در مبارزه با داعش اتفاق نظر وجود دارد و آنها در برابر این شبکه تروریستی در یک صف قرار گرفته‏اند، پس چرا ما به این صف نپیوندیم.

ریفکایند همچنین نوشت که هیچ ممانعتی در همکاری امنیتی میان ایران و بریتانیا وجود ندارد و ما باید با ایران در مبارزه با داعش متحد شویم.

به گزارش پایگاه خبری عراقی «وای نیوز»، ریفکایند در بخش دیگری از یادداشت خود به همکاری ایران و آمریکا در شکل‌گیری دولت جدید عراق و کنار رفتن نوری مالکی، نخست‌وزیر سابق از قدرت اشاره کرد و نوشت، همکاری‎های ایران و آمریکا در عراق بسیار روشن است، کنار رفتن نوری مالکی، نخست وزیر سابق تنها با همکاری آمریکا با ایران ممکن شد. ایران به قدرت خود در عراق مطمئن است در شرایطی که ایالات متحده به سمت مسلح کردن نیروهای پیشمرگ در عراق متمایل شده است و می‏‎خواهد از آنها در برابر داعش استفاده کند. این مساله باعث شده تا دیدگاه پیشمرگ‎های کرد به ایران و آمریکا برای رسیدن به یک هدف مشترک بیش از پیش به هم نزدیک شود. ریفکایند در بخش دیگری از یادداشت خود همچنین نوشت که تهران و واشنگتن از زمان سرنگونی شاه ایران در سال ۱۹۷۹ و پیروزی انقلاب اسلامی ایران بارها به شکل غیررسمی با یکدیگر همکاری کرده‎اند؛ درحالی‌که در بسیاری از موارد با یکدیگر اختلاف‌نظر سنگین داشته‎اند و مواضعی کاملا مغایر با یکدیگر اتخاذ کرده‏اند. آنچه دو طرف را به سمت همکاری با یکدیگر با وجود این حجم از اختلافات سوق داد تطابق مصالح دو طرف بود که هر دو را وارد فاز همکاری با یکدیگر کرد.

مثل حمله آمریکا و متحدانش به افغانستان در سال ۲۰۰۱ برای سرنگونی حکومت طالبان در این کشور که هم به سود آمریکا بود، زیرا از یک جریان تندروی حامی تروریسم که پناهگاهی امن برای القاعده به وجود آورده بود خلاص می‌شد و هم به سود ایران که طالبان دشمن حیاتی و اساسی آن محسوب می‎شد. او ادامه داد: ما خودمان در تاریخ بریتانیا نیز مثال مشابهی از این نوع همکاری داشته‎ایم. مثلا وقتی که برای مبارزه با آلمان نازی و جنگ با آن با اتحاد جماهیر شوروی به رغم اختلافات سنگین ایدئولوژیک و حضور در دو جبهه مخالف هم متحد شدیم. در آن موقع وینستون چرچیل می‎گفت نباید احمق باشیم، دشمنی اتحاد جماهیر شوروی به اندازه دشمنی آلمان هیتلری با ما نیست برای همین چرا با آن بر سر دشمن مشترک همکاری نکنیم.

آمریکا در نزدیک شدن به ایران باید احتیاط کند

این در شرایطی است که یک دیپلمات آمریکایی در سخنانی به واشنگتن در زمینه نزدیک شدن به ایران جهت نبرد علیه گروهک تروریستی داعش هشدار داد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه بحرینی «گالف دیلی نیوز»، «آدام اریلی»، سفیر سابق آمریکا در بحرین طی سال‎های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱، در سخنانی درباره تحولات منطقه گفت: «در امور خارجی و سیاست خارجی نیاز است تا دوست و دشمنان خود را به خوبی بشناسید.» آدام اریلی در ادامه در زمینه همکاری ایران و آمریکا در مقابله با داعش تاکید کرد: «به نظرم دولت آمریکا در حال حرکت معکوس است و آنها با دوستان همانند دشمنان و دشمنان همانند دوستان رفتار می‎کنند.»

نیازی به آمریکا و بریتانیا نیست

از دیگر سو، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه با بیان اینکه ایران برای مبارزه با تروریسم نیازی به همکاری با آمریکا نمی‌بیند، تاکید کرد که آمریکا و بریتانیا اگر انگیزه‌ جدی در این زمینه دارند، طبق توافق‌نامه‌های خود با عراق عمل کنند. به گزارش خبرگزاری فارس، «حسین امیرعبداللهیان» در مصاحبه با شبکه العالم، در واکنش به اظهارات اخیر نخست وزیر بریتانیا مبنی بر همکاری با ایران در مبارزه با گروه تروریستی داعش گفت: «ما مبارزه با تروریسم را یک وظیفه بین‌المللی، انسانی و اخلاقی خودمان می‎دانیم. بنابراین وقتی با وضعیت رفتارهای ضدانسانی گروه‎های تروریستی در سوریه و عراق مواجه شدیم، به سرعت در حمایت از مردم آن کشورها که مورد آسیب تروریست‎ها قرار گرفته بودند، از امکانات لازمی که می‎توانستیم در چارچوب حقوق بین‎الملل به‌کار بگیریم، استفاده کردیم و این کشورها را برای مبارزه با تروریسم تقویت کردیم تا بتوانند موفق باشند.»

امیر عبداللهیان افزود: «ما از ابتدا اعلام کرده‌ایم که برای مبارزه با تروریسم در عراق نیازی به همکاری با آمریکا نمی‌بینیم؛ آمریکایی‌ها اگر جدی هستند، در عمل باید اثبات کنند که برای مبارزه با تروریسم در عراق مصمم هستند.» همچنین معاون وزیر خارجه با اشاره به اقدامات اخیر آمریکا و بریتانیا علیه داعش در شمال عراق تاکید کرد: «اقداماتی که تاکنون انجام شده است، بیشتر با هدف تامین امنیت اماکن و اتباع آمریکایی در داخل عراق بوده است، نه اقداماتی که بتواند نقش تعیین کننده داشته باشد و پیام قوی به تروریست‎ها بدهد. امیدوار هستیم طی روزهای آینده، ما شاهد چنین اقداماتی هم باشیم؛ اما تاکنون چنین برداشتی را بسیاری از ناظران نظامی، امنیتی و سیاسی از رفتار آمریکا در عراق ندارند.»

او در ادامه درخصوص برخی ادعاهای مطرح‌شده درخصوص اعزام نیرو از ایران به عراق گفت: «حقیقت این است که ما هم اخبار غیردقیق و نادرستی را می‌شنویم و برخی ادعا می‎کنند که خلبانان ایرانی در عراق حضور دارند و حتی تعدادی از خلبانان ایرانی شهید شده‌اند.» امیر عبداللهیان افزود: «برخی هم مدعی هستند که نیروهای جنگجوی ایرانی در عراق حضور دارند یا ایران سلاح به عراق ارسال می‏کند. این در شرایطی است که ما از ابتدای بحران اعلام کرده‎ایم اگر دولت عراق از ما درخواست سلاح بکند، در چارچوب حقوق بین‌الملل به عراق سلاح خواهیم داد.»