انحصار صدور نفت از تنگه هرمز می‌شکند

گروه خبر: انحصار صدور نفت از اتکا به یک اسکله و جزیره می‌شکند. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز گذشته با اعلام این خبر همچنین از تبدیل جاسک به مرکز دوم صادرات نفت ایران خبر داد. او همچنین گفت که صدور نفت از اتکا به یک مکان در خلیج فارس به آن سوی تنگه هرمز و دریای عمان خواهد رفت. رئیس‌جمهوری روز گذشته در جمع اعضای هیات علمی، کارشناسان و مدیران پژوهشگاه رویان و جهاد دانشگاهی با اشاره به برنامه تبدیل جاسک به مرکز دوم صادرات نفت ایران گفت: «چندین نامه تاکنون برایم آمده که چنین کاری شدنی نیست، اما به حول و قوه الهی این کار مهم و استراتژیک که محل صدور نفت را متنوع می‌کند و صدور نفت را از اتکا به یک اسکله و جزیره و یک مکان آن هم در درون خلیج فارس خارج و به آن سوی تنگه هرمز و در دریای عمان می‌برد، انجام خواهد شد؛ هرچند کار سخت و مشکلی است و برای آن باید ۳ تا ۴ سال زحمت کشید، اما کاری بسیار مهم و استراتژیک است که وقتی انجام شد، می‌نویسند که چه کار عظیم و بزرگی به دست مردم ایران انجام شده است.»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر ریاست‌جمهوری، روحانی با اشاره به تصمیم دولت تدبیر و امید برای عبور از بحران‌های سخت طی ۱۲ ماه نخست فعالیت خود، یادآور شد: «عبور از این بحران‌ها از دید برخی کارشناسان، متخصصان و استادان دانشگاه‌ها غیرشدنی بود و حتی برخی دلسوزان نامه‌هایی نوشتند که چرا به‌عنوان رئیس‌‌جمهور اعلام کردید که تورم تا پایان سال ۹۲ به زیر ۳۵ درصد خواهد رسید؛ این کارشناسان و متخصصان در برخی موارد نیز می‌گفتند که چنین کاهش تورمی شدنی نیست و رئیس‌‌جمهور نباید چیزی را اعلام کند. هنگام آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز نامه نوشتند و گفتند این کار را شروع نکن که این کار، دولت را با چنان دشواری مواجه خواهد کرد که پشیمان خواهید شد. همچنین وقت شروع طرح تحول سلامت نیز گفتند که این طرح چاهی است که هر قدر در آن پول بریزید به جایی نمی‌رسید؛ با این توصیف‌ها می‌خواهم بگویم که کار آنقدر سخت بود که حتی صاحب‌نظران نیز باورشان نمی‌شد چنین کارهایی انجام شود.»

دولت نماینده مردم است و مخالفت با آن شهامت نیست

رئیس‌جمهوری با انتقاد از نگاهی که مخالفت با دولت را شهامت و افتخار می‌داند، گفت: برخی فکر می‌کنند، حمایت از دولت خیلی چیز بدی است و اگر کسی مخالف دولت شد، خیلی شهامت دارد. دولت، نماینده مردم است و هر چه افتخار دارد از آن مردم است. کلیه عناوین حقوقی که امروز داریم، از آن مردم است؛ بنده حسن روحانی هستم و مسوولیت ریاست‌جمهوری ایران امانت مردم است؛ امانتی که مردم برای ۴ سال به من داده‌اند. همچنین برای وزرا نیز عنوان وزارت، امانت مردم است و باید امانتدار خوبی باشیم، آن را حفظ کرده و پاس داشته و پرجاذبه‌تر کنیم و سپس تحویل نفر بعد دهیم. روحانی افزود: «اگر کسی از دولت حمایت کرد از ملت ایران حمایت کرده و دولت و ملت همه باید دست به دست هم داده و ایرانی سرافرازتر و آبادتر توأم با توسعه قابل‌قبول در حد این ملت را رقم بزنیم.»

موفقیت‌های دولت مرهون هدایت‌های رهبری است

روحانی در ابتدای سخنان خود در جمع اعضای هیات علمی، کارکنان و مدیران پژوهشگاه رویان که در آستانه آغاز دومین سال فعالیت دولت تدبیر و امید انجام گرفت، دولت یازدهم را تلاشگر، خستگی‌ناپذیر و جهادی توصیف کرد و گفت: «اگر دولت یازدهم تاکنون در هر زمینه‌ای موفقیتی کسب کرده است، به‌خاطر کمک، حضور، ایثار، صبر، حوصله، حمایت‌های فوق‌العاده مردم و هدایت‌های رهبری بوده است.»

رئیس شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با تاکید بر اینکه نباید کار موازی در پژوهش انجام گیرد، تصریح کرد: «پژوهش نباید به‌عنوان یک کار فرعی یا تفننی در کشور انجام گیرد؛ به‌عنوان فردی که سال‌ها در پژوهش بوده‌ام، تاکید دارم که باید جلوی پژوهش‌های گران‌قیمت و بی‌دلیل گرفته شود و باید با کمترین هزینه، بهترین محصول را ارائه دهیم.»

اسلام در علم، مرز نمی‌شناسد

روحانی با بیان اینکه «علم، مرز نمی‌شناسد»، اضافه کرد: «نمی‌دانم بعضی‌ها آنچه که به نام اسلام می‌گویند را چگونه و از کجا آورده‌اند. اسلام در علم، مرز نمی‌شناسد. در ایران ۷۰ سال سابقه برنامه‌ریزی ملی داریم که ۳۵ سال آن قبل از انقلاب و ۳۵ سال مربوط به بعد از انقلاب است، اما متاسفانه هنوز یک برنامه مدون، دقیق و حساب‌شده برای انتقال علم و تکنولوژی از بیرون به داخل و از داخل به بیرون نداریم.»