گروه خبر: مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری درباره بسته حمایتی دولت برای خروج غیر تورمی از رکود گفت: «اگر در دو فصل متوالی، رشد تولید ناخالص داخلی منفی شود، یعنی وارد رکود شده‌ایم. رکود تورمی حاکم بر کشور از بعد از دوران جنگ تاکنون بی‌سابقه است.» به گزارش «ایسنا»، مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور که یکشنبه هفته گذشته در برنامه پایش حاضر شده‌ بود، گفت: «صاحب‌نظران و کارشناسان ۱۰ روز فرصت خواهند داشت درباره سیاست‌های اقتصادی خروج غیرتورمی از رکود نظرات خود را به دولت ارائه دهند.» نیلی اضافه کرد: «در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ رشد منفی اقتصادی داشتیم و در همین دو سال، نرخ تورم نیز بالای ۳۰ درصد بود. حل مشکل رکود بسیار سخت‌تر از مشکل تورم است.» مشاور ارشد رئیس‌جمهور اضافه کرد: «در دو دوره قبل از انقلاب و هشت ساله اخیر با وفور درآمدهای نفتی مواجه شدیم که در هر دو دوره، بنگاه‌های تولیدی کشور با بحران و تعطیلی روبه‌رو شدند. تولید ما الان کم‌عمق شده است مثلا خودروساز، خودرو تولید می‌کند، اما قطعات از خارج وارد می‌شود، چون قطعه‌سازان داخلی تعطیل شده‌اند.»

نیلی ادامه داد: «نداشتن بانک مرکزی مستقل، از عوامل اصلی به وجود آمدن شرایط فعلی اقتصادی بوده است. اقتصاد ایران بانک‌محور بوده اما متاسفانه بانک‌های ما به جای روی آوردن به فناوری اطلاعات، بیشتر شعبه‌محور شده‌اند و موسسات مالی و اعتباری فاقد مجوز، به شدت گسترش یافته‌اند.» او با بیان اینکه حتی اگر تحریم هم نمی‌شدیم، باز هم امروز دچار رکود تورمی می‌‌شدیم، افزود: «درآمدهای ملی کشور در دو سال گذشته ۲۰درصد کاهش یافته است. مقایسه سال ۹۲ با ۸۴ نشان می‌دهد که نرخ ارز آزاد در این مدت ۵/۳ برابر، پایه پولی ۸/۵ برابر و شاخص قیمت ۵/۴ برابر شده اما تولید فقط ۲۰ درصد افزایش یافته و تعداد شاغلان کشور در همین مدت کاهش یافته است.»

این اقتصاددان ادامه داد: «امسال وضعیت اقتصادی بهتر از سال قبل خواهد شد اما نباید انتظار معجزه داشته باشیم. رشد نقدینگی در خرداد ماه امسال، ۲۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است که رقم بالایی محسوب می‌شود.» مشاور رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت: «تنگنای مالی، کاهش سرمایه‎گذاری، کاهش تقاضای موثر و تحریم چهار مشکل بر سر راه خروج از رکود هستند. تامین مالی بنگاه‌ها باید با روشی به غیر از استقراض از بانک مرکزی انجام شود. بخشی از افت تقاضا در بازار داخلی، باید با صادرات به بازارهای عراق و افغانستان جبران شود.» نیلی با بیان اینکه صنعت، پیشران اصلی در برنامه خروج غیر‌تورمی از رکود است، گفت: «بهینه‌سازی مصرف انرژی، تامین انرژی، مسکن و صادرات غیرنفتی پیشران‌های دیگر خروج از رکود هستند. بخش زیادی از عوامل ایجادکننده مشکلات همچنان پابرجا بوده و نمی‌توانیم بگوییم اتفاق خاصی رخ داده است.» «دنیای اقتصاد» در روزهای آینده به بررسی جزئی‌تر بسته غیر‌تورمی دولت برای خروج از رکود می‌پردازد.