جنجال رسانه‌ای «چهره منفور» در آستانه فینال هسته‌ای

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در یک کارزار رسانه‌ای نسبت به برخورداری ایران از حق غنی‌سازی هشدار داد دستپاچگی نتانیاهو در آستانه فینال مذاکرات

گروه دیپلماسی: در آستانه برگزاری ششمین دور از مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در شهر وین اتریش، مقامات رژیم صهیونیستی در ادامه فعالیت‌های ضدایرانی خود، در حال لابی کردن در پایتخت‌های کشورهای غربی هستند و تلاش‌های دیپلماتیک تازه‌ای را برای تاثیرگذاری بر برخی بندهای توافق نهایی هسته‌ای آغاز کرده‌اند.

به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، در همین ارتباط بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از مذاکره‌کنندگان گروه ۱+۵ خواسته است که تسلیم ایران نشوند و به این کشور اجازه ندهند از فناوری غنی‌سازی برخوردار باشد.

نتانیاهو تنها سه هفته مانده به پایان مهلت تعیین‌شده برای توافق هسته‌ای در ۲۹ تیر و با وجود تایید آژانس و همچنین خوشبینی غربی‌ها به توافق، در یک کارزار رسانه‌ای با نمایندگان رسانه‌های کشورهای طرف مذاکره با ایران به فرافکنی پرداخته است. او با رسانه‌های سی‌ان‌ان از آمریکا، اسکای نیوز از بریتانیا، رادیو ای‌آر‌دی از آلمان، سی‌سی‌تی‌وی از چین، فرانس ۲۴ از فرانسه و کانال ۱ روسیه در دفترش به طور جداگانه مصاحبه کرد.

نتانیاهو روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه‌های تلویزیونی بار دیگر مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ را مورد انتقاد قرار و هشدار داد: «آنچه اسرائیل از قدرت‌های غربی مذاکره‌کننده با ایران می‌خواهد یک توافق خوب یا عدم‌دستیابی به توافق است.»

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با شبکه اسکا‌ی‌‌نیوز مدعی شد که ایران می‌خواهد مواد مورد نیاز برای سلاح هسته‌ای را نگه دارد و این به معنی آن است که می‌خواهد سلاح هسته‌ای بسازد. او در ادامه ادعاهای بی‌اساسش با بیان اینکه ایران هر زمان که بخواهد می‌تواند بازرسان هسته‌ای بین‌المللی را بیرون کند یا آنها را همان‌گونه که در گذشته انجام داده است گمراه و به سرعت به سمت غنی‌سازی اورانیوم مورد نیاز برای ساخت بمب‌های اتم حرکت کند، ادامه داد: «آنها می‌توانند در طول چند هفته یا چند ماه این کار را انجام دهند. این اتفاق برای اروپا، بریتانیا و آمریکا بد است. همچنین برای روسیه و چین و به‌ویژه اسرائیل نیز بد است. چنین اتفاقی علاوه‌بر این برای عرب‌ها و جهان نیز بد است.»

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اظهارات مداخله‌جویانه خود از کشورهای مذاکره‌کننده با ایران خواست که در صورت دستیابی به توافق با ایران، با این کشور همان‌گونه که با سوریه برای خلع سلاح شیمیایی‌اش طبق یک توافق بین‌المللی عمل کردند رفتار کنند. او همچنین ادامه فشارها علیه ایران از طریق تحریم‌ها علیه این کشور را تا زمانی که ایران برنامه هسته‌ای خود را متوقف نکرده است، خواستار شد.

بر اساس این گزارش، همزمان با اظهارات نتانیاهو، یک هیات اسرائیلی به سرپرستی یووال اشتاینتز، وزیر اطلاعات و امور استراتژیک رژیم صهیونیستی به همراه کارشناسان هسته‌ای و اطلاعاتی روز یکشنبه گذشته به منظور گفت‌وگو با همتایان آمریکایی خود به واشنگتن سفر کردند تا درخصوص مذاکرات هسته‌ای و توافق با ایران دیدار کنند.

این هیات دیدگاه‌های اسرائیل را در مورد یک توافق احتمالی با ایران همزمان که به پایان ضرب‌الاجل ۲۰ ژوئیه نزدیک می‌شویم، به مقامات آمریکایی اعلام خواهند کرد. روزنامه معاریو چاپ رژیم صهیونیستی درخصوص این تلاش‌ها نوشت که یووال اشتاینتز، وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی در راستای تلاش برای ایجاد تغییراتی در این توافقنامه و به گونه‌ای که این تغییرات تضمین کننده خواسته‌های این رژیم در زمینه میزان و تعداد دستگاه‌های سانتریفیوژ و درصد غنی‌سازی‌ باشد، این هفته در وین با نمایندگان آمریکا دیدار کرد.

به نوشته سایت روزنامه معاریو، علاوه‌بر وزیر امور استراتژیک، نمایندگانی از موساد و امان (بخش اطلاعات نظامی)، شورای امنیت ملی و وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی در ترکیب هیات اسرائیلی اعزامی به وین قرار داشتند.

بنابر گزارش، سایت العربی الجدید، اشتاینتز در این راستا با ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز به منظور تکمیل روند مذاکرات درخصوص ایران گفت‌وگو کرد. برخی منابع آگاه به این مذاکرات نیز در گفت‌وگو با معاریو تاکید کردند که اسرائیل از احتمال افزایش تعداد دستگاه‌های سانتریفیوژ ایران در جریان مذاکرات واهمه دارد. اسرائیل هیچ‌گاه در مذاکرات هسته‌ای با ایرانی‌ها حضور نداشته است، اما نتانیاهو به دلیل ترس و همچنین این موضوع که ایران می‌تواند موجودیت اسرائیل را به خطر بیندازد، همواره مذاکره‌کنندگان را تحت‌فشار قرار داده است.

این اظهارات در حالی است که اسرائیل تنها دارنده سلاح هسته‌ای در خاورمیانه به شمار می‌آید. ایران همواره این اتهام را که به‌دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است، رد کرده و تاکید دارد که فعالیت‌های هسته‌ای‌اش ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارند. با این حال این کشور متحمل تحریم‌های زیادی از سوی شورای امنیت سازمان ملل و آمریکا شده است.

بر اساس توافق موقت هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ که آذر سال گذشته به دست آمد، طرفین ۶ ماه فرصت دارند تا پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای را آماده کنند. فرصت ۶ماهه دو طرف بیست و نهم تیر، بیستم ژوئیه فرا می‌رسد، ولی آنها همچنان بر سر «محتوا و نحوه نگارش توافقنامه جامع هسته‌ای» اختلاف دارند.

به گفته منابع آگاه، عمده‌ترین مساله مورد اختلاف، تعداد سانتریفیوژهای ایران است. بر این اساس، مسائل مورد اختلاف دیگر به میزان غنی‌سازی، نحوه اصلاح یا طراحی دوباره رآکتور آب سنگین اراک، تاسیسات زیرزمینی فردو در نزدیکی قم و نحوه و زمان لغو تحریم‌ها مربوط می‌شود.

کوتاه آمدن غرب بر سر سانتریفیوژها

در سایه نگرانی رژیم صهیونیستی از سازش غرب با ایران، خبرها حاکی از آن است که ۱+۵ از مواضع خود بر سر سانتریفیوژها کوتاه آمده است. به گفته یک مقام اسرائیلی اسنادی که به اطلاع تل‌آویو رسیده، حاکی از آن است که ایران می‌تواند بین ۲ هزار تا ۴ هزار سانتریفیوژ در اختیار داشته باشد.

با نزدیک شدن به موعد از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران با ۶ کشور جهانی، اسرائیلی‌ها دوباره نگران شده‌اند و به‌دنبال سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات هسته‌ای هستند. نگرانی اسرائیلی‌ها آن‌طور که خودشان می‌گویند از این است که ایران به عنوان یک کشور هسته‌ای نزد جامعه جهانی به رسمیت شناخته شود و این مساله سبب شود تا معادلات بین‌المللی تغییر کرده و تاثیراتی شگرف بر منطقه بگذارد.

اسرائیلی‌ها می‌گویند که این دستاورد در حالی برای ایران حاصل می‌شود که این کشور به هیچ وجه حاضر به دادن امتیاز و کوتاه آمدن در قبال غرب که اسرائیل تلاش کرده مواضعش را به مصالحش پیوند دهد، نشده است. به‌ویژه بر سر موشک‌های ایران که با اصرار مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران، از دستورالعمل مذاکرات کنار گذاشته شده است. در همین راستا روزنامه‌هاآرتص گزارش داد که در دور اخیر مذاکرات ۱+۵ با ایران که در وین انجام شد، مسوولان اسرائیلی اسنادی در اختیار دارند که نشان می‌دهد ایالات متحده و چند کشور بزرگ طرف مذاکره با ایران در مذاکرات اخیر از مواضع خود در قبال ایران کوتاه آمدند.

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: «کشورهای بزرگ طرف مذاکره با ایران که دو ماه پیش مواضع تندی در قبال برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران داشتند و می‌گفتند که تعداد سانتریفیوژهای آن باید نمادین باشد و بیش از ۳۰۰ تا ۵۰۰ عدد نباشد، اکنون از مواضع خود کوتاه آمده‌اند و تلویحا به اطلاع ایرانی‌ها رسانده‌اند که می‌توانند بر سر تعداد بیشتری از سانتریفیوژها با آنها مذاکره کنند.» به گفته این مقام اسرائیلی اسنادی که به اطلاع تل‌آویو رسیده حاکی از آن است که ایران می‌تواند بین ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ سانتریفیوژ در اختیار داشته باشد.

کاهش برد موشک‌های ایران

بعد دیگری از تلاش‌های لابی صهیونیستی و همچنین نتانیاهو مربوط به جنجال بر سر توانایی‌های موشکی ایران است. در همین زمینه یک مقام سابق اطلاعاتی صهیونیستی تاکید کرد که باید توان موشکی ایران در مذاکرات به بحث گذاشته شود و برد این موشک‌ها را به ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر کاهش داد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، «زوی فرکاش»، رئیس سابق رکن اطلاعات ارتش اسرائیل در سخنانی اظهار کرد: «اسرائیل باید اطمینان حاصل کند که جامعه بین‌الملل نسبت به برنامه‌های هسته‌ای ایران اشراف کافی دارد.»

بنابر این گزارش، فرکاش در مصاحبه با این روزنامه گفت که ایران مسیر هسته‌ای خود را با هدف کسب قابلیت هسته‌ای در امور نظامی تغییر نداده، اما توانسته است غرب را نسبت به تغییر در برنامه‌های خود مطمئن سازد. این باعث می‌شود که تحریم‌ها علیه این کشور برداشته شوند.

فرکاش در ادامه با اشاره به مذاکرات پیش‌رو و تلاش‌های هسته‌ای ایران افزود: «این فرآیند بسیار مهمی است و اقتصاد ایران را تسهیل می‌کند. فکر نمی‌کنم این نوعی فریب از سوی ایران باشد. آنها بر اساس سیاست تعامل به جلو رفته‌اند و در مسیر بمب هسته‌ای گام به گام در حال پیشرفت هستند.» او در ادامه اضافه کرد که اسرائیل باید بگذارد این مساله اجرایی شود و از طریق غرب و دستگاه‌های اطلاعاتی اطمینان یابد. فرکاش در ادامه گفت که گفت‌وگوهای ۱+۵ با ایران نباید تنها محدود به غنی‌سازی اورانیوم باشد، بلکه باید جنبه‌های نظامی این برنامه نیز لحاظ شود.

او در این زمینه گفت: «باید درباره موشک‌های قاره پیمای زمین به زمین ایران نیز صحبت شود. اگر جامعه بین‌الملل برد موشک‌های ایران را به ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر کاهش دهد، ایران می‌تواند به تولید موشک بدون تهدید اروپا، اسرائیل و حتی عربستان سعودی بپردازد. اگر برنامه‌های هسته‌ای ایران نظامی نیست، چرا به موشک‌های با برد ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کیلومتر و نهایتا ۱۰۰۰۰ کیلومتر نیاز دارد که می‌تواند به سواحل شرقی آمریکا نیز اصابت کند.»

جنجال رسانه‌ای «چهره منفور» در آستانه فینال هسته‌ای