مریم کاویانی: یکی از وزرای اصولگرای دولت یازدهم در سخنانی با تاکید بر این نکته که دولت از بدنه اصولگرایان بالا نیامده است، گفت: «اصولگرایان پشتیبان این دولت برای جمع‌آوری رای نبودند.» حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در اجلاس دبیران استان‌های حزب موتلفه با بیان اینکه «ما اصولگرایان در انتخابات نامزد زیاد داشتیم» یادآور شد: «نباید انتظار داشته باشیم دولت از اصولگرایان تشکیل شود.» البته این نخستین بار نیست که وزیر دادگستری دولت یازدهم به نقد عملکرد جریان اصولگرایی می‌پردازد. او سال گذشته و درست یک ماه پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات، در مراسم ضیافت افطاری حزب موتلفه هم از عملکرد جریانی که خاستگاه حزبی خود او نیز هست، پرداخت و از «شکست تشکیلاتی اصولگرایان» سخن گفت و به «ضرورت بازنگری در عملکرد اصولگرایان» تاکید کرد. کارگزاران از روحانی حمایت کرد

مصطفی پور محمدی که در کارنامه کاری خود سابقه تکیه بر کرسی وزارت کشور در دولت اول محمود احمدی‌نژاد (رئیس‌جمهور سابق) را دارد، در این همایش که از سوی حزب موتلفه اسلامی به‌عنوان یکی از احزاب اصولگرای پرنفوذ برگزار شد، اعلام کرده که اصلاح‌طلبان و کارگزاران از روحانی حمایت کردند، اما جمعیتی که به روحانی رای داده گرایش سیاسی چندانی نداشته است. به گزارش «ایرنا» پورمحمدی گفت که خود روحانی هم معتقد نیست که به جریان خاصی منسوب است و تلاش زیادی می‌کند تا اعتدال حفظ شود. این درحالی است که علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس، با بیان سخنانی به صورت تلویحی از گزینش‌های حسن روحانی در دولت انتقاد کرده است. به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی او بیست و یکم خرداد ماه گذشته گفت که انتقاد اصولگرایان به دولت آن است که آنها در امور اجرایی زیاد به بازی گرفته نشدند. در ادامه این همایش، وزیر دادگستری دولت یازدهم در سخنان خود این نکته را مورد توجه قرار داده که دولت در گزینش‌های خود از طیف‌های مختلفی استفاده می‌کند؛ اما با این وجود نباید انتظار داشته باشیم که دولت گروه‌هایی را که از لحاظ فکری به خود نزدیک است روی کار نیاورد. به‌نظر می‌رسد که پورمحمدی با بیان این سخنان قصد داشته به‌گونه‌ای متفاوت قرابت نظری رئیس دولت اعتدال و بخشی از جریان اصلاحات را متمایز و منفک کند؛ همچنان که او در توضیح و تکمیل سخنان خود متذکر شده که در فضای عمومی دولت کار جناحی انجام نمی‌گیرد، اما ممکن است برخی وزرا تمایل جناحی داشته باشند به هرحال دولت باید قانون اساسی و منافع ملی را رعایت کند، اما ما اصولگرایان نباید انتظار داشته باشیم دولت نیروها را جابه‌جا نکند. البته دیگر شخصیت‌های سرشناس جریان اصولگرایی هم نسبت به حضور اصولگرایان و عملکرد آنان در مواجهه با دولت یازدهم موضع‌گیری کرده‌اند؛ علی‌اکبر ناطق‌نوری، رئیس بازرسی دفتر مقام معظم رهبری چندی پیش اعلام کرد که معتقدم هم تندروی‌های جریان اصلاحات و هم تندروی‌های اصولگرایان به انقلاب ضربه زد. به گزارش «ایرنا»، این چهره پرنفوذ، اما بی‌سروصدای جریان اصولگرایی در سخنانی، خود را اصولگرایی معتدل خواند و تاکید کرد: «درست است که من اصولگرا هستم، اما اصولگرایی به‌معنای تندروی و انجام اقدام‌های رادیکالی را به هیچ وجه قبول ندارم و مخالف سرسخت تندروی هستم.» او همچنین متذکر شده است که انتقاد از دولت بهانه دادن به آمریکا است. امیر محبیان از نظریه‌پردازان جریان اصولگرایی نیز خرداد ماه گذشته اعلام کرد که رخوت سیاسی جریان اصولگرایی را فراگرفته و از سال ۷۶ تاکنون شخص محوری در این جریان وجود ندارد.

نامزد پیروز، نامزد همه نیست

پورمحمدی که دوره‌ای به‌عنوان معاون برون‌مرزی علی فلاحیان (وزیر اطلاعات دوره هاشمی رفسنجانی) مشغول به فعالیت بوده، در ادامه سخنان خود با بیان اینکه «نامزد پیروز در انتخابات، نامزد همه مردم نیست ولی باید از او حمایت و پشتیبانی کرد»، گفت: «ما باید منازعات سیاسی را کنار بگذاریم؛ زیرا منازعات سیاسی دامن همه را می‌گیرد.» وزیر دادگستری در ادامه با اشاره به «انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم» این انتخابات را «تجلی متانت، همبستگی، بلوغ و تفاهم اجتماعی» دانست و گفت که در این شرایط ما هم باید از دولت حمایت کنیم؛ زیرا در این شرایط موفقیت‌های بزرگی به‌دست می‌آید. موفقیت اخیر کشور و مردم نیز به دلیل همگرایی مردم است.

مصطفی پورمحمدی در بخش دیگری از سخنرانی خود در انتقاداتی مشابه آیت‌الله آملی لاریجانی به نقد عملکرد صداوسیما پرداخت. او با اشاره به اینکه دولت و قوه‌قضائیه با هم همکاری و تعامل خوبی دارند، گفت که میزان اتهامات وارده به دولت زیاد است و دولت ابزار کافی را برای برخورد با آنها ندارد. به‌اعتقاد پورمحمدی صداوسیما از افراد انتقاد می‌کند اما اجازه دفاع به آنها را نمی‌دهد یا این دفاع را با تاخیر پخش می‌کند که دیگر فایده‌ای ندارد. وقتی دروغ و تهمتی در تلویزیون پخش شود، دیگر قابل جبران نیست. پورمحمدی در گذشته با اتهام اختلاس ازسوی معاون اول محمود احمدی‌نژاد، محمدرضا رحیمی مواجه شد و این اتهامات را سراسر کذب خواند. او در واکنش به این اتهام از محمدرضا رحیمی و روزنامه دولتی ایران شکایت کرد. پورمحمدی در قسمت دیگری از سخنرانی خود درخصوص پذیرفتن پست وزارت دادگستری در دولت یازدهم تاکید کرد که وزارت دادگستری را با اصرار و فشار و کشمکش پذیرفته‌ام و اگر این پست را قبول نمی‌کردم بداخلاقی می‌شد، البته علی لاریجانی رئیس قوه‌مقننه هم پیگیر بود تا این پست به من برسد، روسای سایر قوا هم در این بین نقش داشتند.