خوش‌بینی آلمان نسبت به روند مذاکرات هسته ‏ای

گروه دیپلماسی: در شرایطی که طرف‏های مذاکره‌کننده هسته‏ای نشست‏های پی‌در‌پی و فشرده‏ای را برای رسیدن به نتیجه تا تاریخ ۲۹ تیر(۲۰ ژوئیه) در دستور کار خود قرار داده‏اند، آلمان و امارات متحده عربی ابراز امیدواری کردند که ایران و گروه ۱+۵ در مدت زمان باقیمانده از فرصت شش ماهه توافق اولیه، بتوانند به یک راه‌حل دیپلماتیک و جامع در خصوص برنامه هسته‏ای ایران دست پیدا کنند. فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان و شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات در یک کنفرانس خبری در ابوظبی گفتند خوش‌بین هستند که ایران و گروه ۱+۵ تا پایان ضرب‌الاجل ۲۰ ژوئیه به یک توافق جامع دست‌یابند.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه وزیر خارجه آلمان روند مذاکرات بر سر مساله هسته‎ای ایران را دلگرم‌کننده خواند و گفت: «صرف‌نظر از وضعیت عمومی که همکاری‏‏های میان آمریکا و روسیه را در حال حاضر سخت کرده است روند مذاکرات بر سر مساله هسته‎ای ایران امیدوارکننده است.» وزیر امور خارجه آلمان، تاکید کرد هیچ نشانه‎ای در دست نیست که یکی از طرفین قصد داشته باشد برای تدوین متن توافقنامه نهایی فراتر از مهلت تعیین شده بیستم ژوئیه برود. به گزارش «ایسنا»، اشتاین مایر افزوده است: «دو طرف پذیرفته‎اند که حداکثر تا بیستم ژوئیه آینده به توافق نهایی دست‌یابند، هر چند مهلت توافق می‌تواند شش ماه بعد از این تاریخ تمدید شود.» وزیر خارجه امارات نیز نشست‏های اخیر ایران و ۱+۵ را دلگرم‌کننده توصیف و تاکید کرد: «ما شانس دستیابی به یک توافق را می‏بینیم.»

این در شرایطی است که کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس همواره در مورد برنامه هسته‎ای ایران با احتیاط رفتار کرده‏اند، اما به‌طور رسمی از ادامه مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ که قرار است تا ۲۰ ژوئیه به یک توافق نهایی برسد، استقبال کردند.

انتقادگری سیک از طرح برنامه موشکی

از دیگر سو، گری سیک، مشاور اسبق کاخ سفید، در اظهارنظری جدید طرح هرگونه موضوع خارج از چارچوب برنامه هسته‎ای از جمله برنامه موشکی ایران را در مذاکرات هسته‎ای غیرسازنده دانست.

عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه کلمبیا در گفت‌وگو با «ایرنا» مذاکرات هفته گذشته ظریف و اشتون در ترکیه را بسیار مهم دانست و گفت: «هر چند انجام این گفت‌وگوهای ثمربخش به معنای تضمین موفقیت نهایی مذاکرات نیست اما نشانه‌ای از روند رو به جلوی گفت‌وگوها است.» گری سیک همچنین درباره موفق نبودن مذاکرات اخیر می‎گوید: «همه پیش‌بینی کرده بودند که هر چه مذاکرات به مرحله پایانی آن نزدیک‎تر شود بر مشکلات و حساسیت گفت‌وگوها افزوده خواهد شد زیرا درباره مسائل جزئی‎تری گفت‌وگو می‌شود؛ مثل تعداد سانتریفیوژها، روند حذف تحریم‎ها و اینکه کدام تحریم‎ها باید لغو شوند.» سیک تاکید کرد: «ما نباید از این مساله که پس از چهار ماه روند مثبت مذاکرات، با چنین موانعی مواجه می‎شویم، تعجب کنیم.» به گفته عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا، کسانی که موضوع موشک‎های بالستیک ایران را در مذاکرات طرح کرده بودند علاقه چندانی به حل فوری مساله ندارند و می‎خواهند عرصه مذاکرات را وسیع کرده و بر پیچیدگی آن بیفزایند.

مذاکرات کارشناسی در وین

در عین حال عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‏ای، از برگزاری نشست کارشناسی ایران و ۱+۵ در وین طی هفته جاری و همزمان با نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد و گفت در این نشست، طرفین تلاش می‌کنند راه‌حل‎هایی برای نزدیک کردن دیدگاه‏های هیات‏ها پیدا کنند.

آخرین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵، روزهای ۲۶ تا ۲۹ اردیبهشت در وین برگزار شد؛ نشستی که به گفته اغلب کارشناسان و مقامات دو طرف، پیشرفت محسوسی نداشت. پس از آن محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای جلو بردن مذاکرات هسته‎ای و رسیدن به راه‌حلی برای اختلاف نظرهای موجود روزهای ۵ و ۶ خرداد در استانبول دیدار و گفت‌وگو کردند. اکنون نیز قرار است به گفته عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‎ای، اولین دور مذاکرات کارشناسی در سطح هیات‎های کارشناسی و فنی میان دو طرف هفته جاری در وین برگزار شود. عراقچی می‏گوید: «در نشست کارشناسان ایران و گروه ۱+۵، بیشتر مسائل در سطح کارشناسان مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.» عراقچی در عین حال گفت که تصمیم‌های نهایی در سطح سیاسی گرفته می‎شود. همچنین دور بعدی مذاکرات قرار است ۲۶ تا ۳۰ خرداد در وین انجام شود.

ادعای رژیم صهیونیستی

در تحولی دیگر، یوال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و امور راهبردی رژیم صهیونیستی گفت این رژیم روی روند مذاکرات هسته‎ای ایران و کشورهای ۱+۵ در حد معینی نفوذ دارد. به گزارش خبرگزاری فارس او همچنین افزود در صورت حاصل نشدن توافق بین ایران و کشورهای ۱+۵ تا ضرب‌الاجل ۲۰ جولای (۲۹ تیر) این تاریخ می‎تواند تا چند ماه دیگر تمدید شود. اشتاینیتز در این سخنرانی که در «بئر السبع» صورت گرفت، گفت: «به‌رغم اینکه اسرائیل یکی از اعضای شرکت‌کننده در این مذاکرات نیست، هر روز با نمایندگان کشورهای ۱+۵ تعامل می‏کند و اندازه معینی نفوذ روی مذاکرات دارد.» طبق گزارش رادیو اسرائیل این مقام صهیونیستی در ادامه اظهاراتش مدعی شد اسرائیل می‎تواند این نکته را روشن کند؛ در‌صورتی‌که ایران در آستانه دستیابی به تسلیحات هسته‎‌ای باقی بماند، مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه راه خواهد افتاد. این در شرایطی است که رژیم صهیونیستی به‌عنوان تنها دارنده سلاح‎ هسته‌ای در خاورمیانه از امضای پیمان منع گسترش سلاح‏های اتمی خودداری کرده است؛ اما ایران از جمله کشورهای امضاکننده پیمان ان‌پی‌تی است.

راه‌اندازی مجدد نیروگاه بوشهر

از دیگر سو، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران از راه‌اندازی مجدد نیروگاه بوشهر پس از جایگزینی یک سوم سوخت جدید خبر داد. بهروز کمالوندی در گفت‌وگو با «ایسنا» با اعلام این مطلب افزود: «روز شنبه ۱۰ خرداد نیروگاه اتمی بوشهر که برای جایگزینی یک سوم سوخت جدید خاموش شده بود مجددا فعالیت خود را از سر گرفت.»

در زمستان ۱۳۹۲ نیروگاه اتمی بوشهر پس از یک‌سال فعالیت برای جایگزینی یک سوم سوخت جدید خاموش و روز شنبه پس از حدود دو ماه و نیم مجددا فعالیت خود را از سر گرفت. کمالوندی گفت: «نیروگاه بوشهر در مدتی که برای سوخت‌گذاری مجدد خاموش شده بود در بخش‎های مختلف مورد تست و بازبینی قرار گرفت و از این مرحله با موفقیت عبور کرد.»

به گفته کمالوندی، از زمان راه‌اندازی مجدد تا وقتی که نیروگاه دوباره در مدار تولید برق کشور قرار گیرد مدتی به طول می‎انجامد و در روزهای آینده نیروگاه وارد مدار خواهد شد.