شام کاری برای پیش‌نویس توافق نهایی

گروه دیپلماسی: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و معاونان همراه او و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان شام کاری دیشب در وین، مقدمات گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین ۴ را کلید زدند. همزمان علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در تهران تاکید کرد که ایران در صحنه بین‌المللی در «مصاف پیچیده‌ای» به‌سر می‌برد. دور چهارم مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در شهر وین اتریش در شرایطی شب گذشته با ضیافت شام کاری محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد که قرار است طرفین از امروز (چهارشنبه) به‌مدت سه روز نگارش پیش‌نویس متن مکتوب توافق نهایی هسته‌ای را که در ۳ آذر ۹۲ روی آن به توافق اولیه دست یافتند، در دستور کار خود قرار دهند. طرفین در تلاش هستند تا پیش از به اتمام رسیدن موعد توافق موقت هسته‌ای در ۲۹ تیرماه، به توافقی جامع و نهایی دست پیدا کنند. مذاکرات به‌طور رسمی از صبح امروز آغاز خواهد شد و تا روز جمعه ادامه دارد.

در جریان سه دور مذاکرات هسته‌ای در ژنو و سه دور در وین، دو طرف بر سر لغو تحریم‌ها و تعلیق غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران به‌طور مفصل به بحث نشستند و در هر دوره نتایج مذاکرات را مثبت ارزیابی کردند. در این ارتباط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم با تایید راستی‌آزمایی ایران تاکید کرده که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است. موضوعی که می‌تواند در آستانه مذاکرات بر روند توافق جامع تاثیرات مثبتی بر جای بگذارد.

در این خصوص سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، با بیان اینکه همه موضوعات مربوط به مذاکرات گام نهایی قبلا مورد بحث قرار گرفته، گفت: «تلاش می‌کنیم در مذاکراتی که از امروز آغاز می‌شود، این دیدگاه‌ها به هم نزدیک‌تر و نهایتا روی کاغذ بیاید و مکتوب شود.»

عراقچی در گفت‌وگو با «ایسنا» در مورد جزئیات این دور از مذاکرات افزود: «نگارش متن توافق جامع در این دور از مذاکرات آغاز می‌شود، اما گفت‌و‌گو درباره مقدمات و کلیات و چارچوب آن به دلیل تنوع و کثرت موضوعات و پیچیدگی به جلسات بیشتری نیاز دارد. به گفته این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، نگارش کامل متن توافق نهایی «طی چند جلسه» انجام خواهد شد. ظریف نیز در این خصوص گفته است که سه ماه اول مذاکرات با کشورهای ۱+۵ بحث کردیم تا صورت ‌مساله برای دو طرف مشخص شود و پس از آن در سه ماه دوم توافق را روی کاغذ بیاوریم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در این دور از مذاکرات وارد مرحله دشوار تدوین متن مشترک توافق نهایی خواهیم شد، گفت: «خوشبختانه هم در نشست‌های فنی و کارشناسی و هم مذاکرات رسمی و دیدارهای قبلی تبادل نظر و بحث‌های مفید و خوبی انجام شده و طرفین دیدگاه‌های متفاوت خود را مطرح کرده‌اند؛ اما هنوز وارد مذاکره اصلی نشده‌ایم.»

به گزارش «ایرنا»، محمدجواد ظریف ظهر سه‌شنبه در بدو ورود به وین در گفت‌و‌گو با خبرنگاران تاکید کرد: «برای انجام مذاکرات اصلی و تدوین متن مشترک توافق نهایی، چندین دور مذاکره فشرده و سنگین پیش‌بینی شده که از این مرحله آغاز و ۳ دور مذاکره بعدی نیز برای آینده پیش‌بینی شده است.» ظریف در پایان تاکید کرد: «آمده‌ایم تا با عزمی راسخ برای حفظ حقوق ملت ایران گفت‌وگو کرده و به نتیجه برسیم و فرصت کافی نیز برای دستیابی به این هدف داریم.»

همچنین علی لاریجانی، ‌رئیس مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: «در صحنه بین‌الملل مصاف پیچیده‌ای داریم و حرف‌های اخیر غربی‌ها نشان می‌دهد که آنها به‌گونه دیگری فکر می‌کنند. در روزهای اخیر، مقامات آمریکایی در زمینه مذاکرات هسته‌ای آشکار و نهان با ژست‌های سیاسی برای حد و حدود فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای خط و نشان کشیدند که تعداد سانتریفیوژها باید در ایران فلان مقدار باشد یا آب سنگین اراک چنین شود یا تحقیق و توسعه فلان محدودیت را پیدا کند.»

او گفت: «امروز ملت ایران صاحب فن‌آوری هسته‌ای شده است و این امری نیست که قابل معامله باشد. ایران از مذاکرات هسته‌ای به‌دنبال روشنگری حق خویش به تمامه است نه دنبال اسباب‌بازی هسته‌ای؛ از این رو مذاکره‌کنندگان ایرانی نمی‌توانند از هیچ یک از حقوق هسته‌ای ایران شامل غنی‌سازی در حد کارخانه غنی‌سازی و تحقیق و توسعه آن هم بدون هیچ محدودیت صرف‌نظر کنند.»

لاریجانی تاکید کرد همان‌گونه که رهبر انقلاب به روشنی اعلام کردند، در مذاکرات آینده چارچوب مورد قبول، صیانت از کلیت فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای است و کمیت آن محل چانه‌زنی نیست و تنها خط قرمز در کیفیت فن‌آوری هسته‌ای بر طبق فتوای رهبری تولید سلاح است نه چیز دیگر.

در همین راستا تیم مذاکره‌کننده ایران به ریاست وزیر امور خارجه ایران با هدف شرکت در چهارمین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ درباره گام پایانی توافقنامه ژنو دیروز راهی وین شدند. یک کمیته مشورتی حقوقی نیز، هیات ایرانی را در مذاکرات همراهی می‌کنند. سومین دور مذاکرات وین درباره گام پایانی توافقنامه ژنو (برنامه اقدام مشترک) روزهای ۱۹ و ۲۰ فروردین ماه در شهر وین برگزار و همه موضوعات مربوط به برنامه هسته‌ای مرور شد.

فرانسه آماده توافق با ایران است

همزمان با دور تازه مذاکرات هسته‌ای، وزیر خارجه فرانسه در جمع شورای یهودیان آمریکا گفت فرانسه آماده توافق با ایران است، اما هرگز اجازه ساخت سلاح هسته‌ای نمی‌دهد و امنیت اسرائیل قابل مذاکره نیست. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزیر خارجه فرانسه در جمع شورای یهودیان آمریکا در واشنگتن گفت: «فرانسه آماده توافق با ایران است» او در ادامه مدعی شد‌: «اما فرانسه هرگز اجازه ساخت سلاح هسته‌ای به ایران نخواهد داد.» فابیوس افزود: «انرژی صلح آمیز هسته‌ای آری، بمب اتمی خیر.» او تاکید کرد: «فرانسه هرگز تهدید شدن اسرائیل را نمی‌پذیرد و امنیت اسرائیل به‌هیچ وجه قابل‌مذاکره نیست.»

دیدار ایران و آژانس در وین

پیش از آغاز مذاکرات هسته‌ای، ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در وین گفت‌وگوهایی را با هدف بهبود شفافیت و رفع ابهام از ادعاهای دیرینه در مورد تلاش‌های گذشته ایران برای توسعه سلاح اتمی انجام دادند. گزارش‌ها حاکی است که دو طرف جزئیاتی از این گفت‌وگوها ارائه نکرده‌اند. به گزارش فارس، آژانس دوشنبه شب در پایان دور تازه مذاکرات با نمایندگان ایران، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد گفت‌وگوها برای تعیین گام‌های عملی که ایران باید در آینده بردارد، ادامه خواهد یافت. این نشست در شرایطی برگزار شد که بازه زمانی سه ماهه مورد توافق طرفین برای اجرای هفت گام عملی، روز ۲۵ اردیبهشت به پایان می‌رسد. «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی پیش از این به خبرگزاری فارس گفته بود که تهران به اجرای تعهدات مورد توافق در موعد مقرر، پایبند است.

امیدواری نماینده روسیه درباره توافق بر سر آب سنگین اراک

از سوی دیگر نماینده روسیه در ۱+۵ ابراز امیدواری کرد پیشرفت‌هایی درباره توافق بر سر مساله رآکتور آب سنگین اراک و شفافیت در مورد برنامه هسته‌ای ایران در مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ حاصل شود. به گزارش «ایسنا»، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه، تاکید کرد که با توجه به درک ملی روسیه از این مساله، برای اینکه مذاکره‌کنندگان تا روز جمعه به نتایج اولیه برسند رآکتور اراک و شفافیت در مورد برنامه هسته‌ای ایران از هر چیز دیگری مهم‌تر است.» معاون وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که این مساله بیشتر بستگی به هیات ایرانی دارد تا هیات مذاکره‌کننده روس.

رایس: ایران با اقدام قابل تحقیق و بازرسی موافقت کند

همزمان مشاور امنیت ملی آمریکا در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ گفت تا زمانی که آمریکا راضی نشود هیچ توافقی صورت نخواهد گرفت. به گزارش «ایسنا»، سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا در واشنگتن گفت: «ایران برای اینکه نگرانی‌های آمریکا در خصوص برنامه‌ هسته‌ای‌اش را برطرف کند باید با یک اقدام قابل تحقیق و بازرسی موافقت کند در غیر این صورت هیچ توافقی با ایران انجام نخواهد شد.»

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، سوزان رایس در روز تاسیس رژیم صهیونیستی طی مراسمی در واشنگتن تلاش کرد تا حاضران حامی این رژیم را با این جملات راضی نگه دارد. مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین گفت: «ما همگی وظیفه داریم تا برای به موفقیت رسیدن دیپلماسی یک فرصت بدهیم، اما آمریکا با حرف‌های توخالی راضی نخواهد شد. ما تنها توسط اقدام قابل تحقیق و بازرسی از سوی ایران راضی خواهیم شد.»