بزرگداشت پدر علم آمار در دانشگاه تهران

گروه خبر: مراسم بزرگداشت علی مدنی، پدر علم آمار ایران، یکشنبه گذشته در سالن آمفی تئاتر دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار شد. در این مراسم که با حضور جمع کثیری از اقتصاددانان مطرح کشور و خانواده آن مرحوم برگزار شد، حاضران به ذکر خاطراتی از زنده‌یاد مدنی پرداختند و ویژگی‌های اخلاقی‌اش را برشمردند. «عشق به معلمی»، «تعهد و تبحر در تدریس»، «تاثیر عمیق در توسعه علم آمار در ایران» از ویژگی‌های مدنی است که برخی از شاگردان او به یاد استاد در پشت تریبون عنوان می‌کردند.

مدنی در سال ۱۲۹۸ در شهر باکو ی آذربایجان به دنیا آمد و سال ۱۳۱۸ همزمان با آغاز جنگ جهانی دوم راهی ایران شد. او ابتدا مهندسی شیمی خواند و برای تحصیل در رشته ساختمان راهی فرانسه شد. دشواری‌های زندگی در این کشور اروپایی او را دوباره راهی ایران کرد تا بعدها با بورسیه موسسه عالی آمار برای ادامه تحصیل به هندوستان برود.

مدنی پس از بازگشت در دانشگاه‌های تربیت مدرس، تهران، شهید بهشتی و دانشگاه آزاد به تدریس پرداخت و دانشجویان بسیاری را در رشته‌های فنی و مهندسی و اقتصاد تربیت کرد و در این سال‌ها بیش از ۴۰ کتاب تالیف کرد.

مدنی شامگاه دهم اردیبهشت به دلیل کهولت سن و ایست قلبی در منزل خود درگذشت. پیکر این استاد فقید، مهندس علی مدنی روز جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ از محل دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران روی دست اعضای خانواده، آشنایان، شاگردان، دانشجویان و همکاران وفادار و قدرشناس خود، تشییع و بعد از انتقال به بهشت‌زهرای تهران، در قطعه ۱۱۹ به خاک سپرده شد.