یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت که مذاکرات هسته‎ای ایران و ۱+۵ در نهایت با یک مانع بزرگ روبه‌رو است و آن موضوع قابلیت غنی‌سازی ایران در آینده است. به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، در شرایطی که ایران و گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به‌علاوه آلمان)، این هفته با یکدیگر در وین دیدار می‎کنند تا پیش‌نویس متن رسیدن به راه‌حل جامع هسته‎ای را آغاز کنند، مذاکره‌کنندگان می‎گویند که در نهایت با یک مانع اصلی در مسیر توافق دائم هسته‎ای روبه‌رو هستند و آن «اندازه و شکل قابلیت تولید سوخت هسته‏ای» است که ایران اجازه حفظ آن را دارد.

طبق این گزارش، مقامات ایرانی و غربی هر دو اعلام کرده‎اند که مذاکرات تابه حال سازنده بوده است؛ اما تا امروز بحث رسمی درباره اینکه آمریکا و هم‌پیمانانش از ایران می‎خواهند تا چه اندازه زیرساخت هسته‎ای خود را درقبال کاهش تدریجی تحریم‎ها برچیند، صورت نگرفته است.

یکی از مقامات ارشد غربی در این باره اعلام کرد که این موضوع و بحثی است که هنوز مطرح نشده است.

نیویورک تایمز ادامه داد که «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی آمریکا و «وندی شرمن» رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات ۱+۵ به‌وضوح اعلام کردند که ایران به‌طور قطع حدودی از قابلیت غنی‌سازی خود را حفظ خواهد کرد و مقامات آمریکایی البته می‎گویند که هرگز درخصوص میزان دقیق غنی‌سازی ایران بحثی به میان نیامده است.

برخی مقامات اسرائیلی می‏گویند که این رقم احتمالا بین ۲تا ۵ هزار سانتریفیوژ خواهد بود و مقامات آمریکایی می‎گویند که هدف آنها این است که ایران را بیش از یک سال به دور از توانایی تولید سوخت قابل‌استفاده در یک سلاح هسته‎ای نگه دارند.

«حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران نیز در سخنرانی خود در عین حال که اعلام کرد با بازرسی‎های بیشتر مشکلی ندارد، اما ادامه داد که موافق برچیده شدن زیرساخت‎های هسته‎ای ایران نیست.