ظریف: تنش میان شیعه و سنی بزرگ‌ترین تهدید امنیتی جهان است

گروه دیپلماسی- محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت که جدی‌ترین تهدید علیه امنیت جهان، تنش میان مسلمانان سنی و شیعه است. به گزارش بی.‌بی.‌سی، ظریف در مصاحبه‌ای برخی کشورهای سنی را به «وحشت افکنی در اذهان عمومی» متهم کرد و گفت عده‌ای برای منافع سیاسی کوتاه‌مدت خود به دشمنی‌ها دامن می‌زنند. ظریف گفت درگیری میان شیعه و سنی، نه تنها بزرگ‌ترین تهدید امنیتی علیه منطقه، بلکه جدی ترین تهدید علیه امنیت جهان است. وزیر امور خارجه ایران افزود: «فکر می‌کنم باید درک کنیم که این شکاف فرقه‌ای در جهان اسلام تهدیدی علیه همه ما است.»

ظریف اضافه کرد که همه طرف‌های درگیر در سوریه باید اختلافاتشان را فراموش کنند و در عوض با فرقه‌گرایی مقابله کنند: «به نظر من فارغ از تمام اختلافاتمان درباره سوریه، باید برای حل فرقه گرایی با هم همکاری کنیم.» وزیر امور خارجه ایران بدون اینکه از کشوری نام ببرد برخی رهبران سنی را متهم کرد که بر آتش اختلافات می‌دمند.

ظریف اضافه کرد که وحشت افکنی در اذهان عمومی کار رایجی شده است: «هیچ کس نباید بر آتش خشونت‌های فرقه‌ای بدمد. باید آن را مهار کرد، تمام کرد. باید از درگیری که به ضرر امنیت همه است پرهیز شود.»