دنیای‌اقتصاد- پایان خوش‌بینانه مذاکرات ۲ روزه ژنو و عدم اطلاع‌رسانی در خصوص جزئیات مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ باعث شده تا توجه تحلیلگران سیاسی و رسانه‌ها معطوف به گمانه‌زنی در خصوص توافقات احتمالی و همچنین طرح بسته پیشنهادی تهران در گفت‌وگوهای صورت‌گرفته باشد. مذاکراتی جدی و هدفمند که با بیانیه مشترک در پایان مذاکرات همراه شد که به‌زعم مقامات غربی می‌تواند دور جدید گفت‌وگوهای هسته‌ای را با دستاوردهای ملموس‌تر همراه سازد. اگرچه به مدعای رسانه‌های غربی عدم درز جزئیات به خواست مقامات ایران بوده، اما محمد جواد ظریف در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است که چنان استوار و منطقی مذاکره کرده‌ایم که نگرانی‌ درخصوص افشای آن نداریم. در این ارتباط پایگاه خبری المانیتور در گزارشی ادعا کرد جزئیاتی از طرح پیشنهادی ایران به کشورهای ۱+۵ در ژنو به دست آورده است. به گزارش خبرگزاری فارس، این پایگاه خبری به نقل از یک منبع ایرانی که موثق بودنش قبلا به اثبات رسیده ادعا کرد طرح پیشنهادی ایران توقف غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی، تعهد برای تبدیل ذخایر اورانیومش به میله‌های سوخت و توافق برای عدم استفاده از سوخت مصرف شده در رآکتور نیمه کامل اراک را شامل شده است. این منبع ایرانی که به‌خاطر محرمانه بودن محتوای مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ خواسته نامش افشا نشود گفته طرح ارائه شده توسط وزیر خارجه ایران شامل ۲ مرحله ۶ ماهه بوده است. در مرحله اول، ایران غنی‌سازی ۲۰ درصدی را متوقف می‌کند و «تلاش خواهد کرد ذخایر» خود را به میله‌های سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران که در زمینه ساخت ایزوتوپ‌های پزشکی فعال است، تبدیل کند.

المانیتور به نقل از این منبع ایرانی مدعی شد ماده‌های دیگر طرح ایران موارد زیر را شامل می‌شوند:

ـ دادن اطلاعات بیشتر درباره رآکتور آب سنگین اراک و از جمله دادن اجازه دسترسی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت بر ساخت این رآکتور که ساخت آن بارها به تاخیر افتاده و در حال حاضر قرار است تا سال ۲۰۱۴ تکمیل شود.

ـ نظارت کامل بر سایت فردو که به یک مرکز تحقیقاتی تبدیل خواهد شد و مذاکره درباره محدود کردن میزان تولیدات در تاسیسات غنی‌سازی نطنز.

ـ پذیرش پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی که بازرسی‌های سرزده از سایت‌های هسته‌ای را امکان‌پذیر می‌کند.

نماینده‌های وزارت خارجه آمریکا و اتحادیه اروپا از هرگونه اظهارنظر درباره جزئیات طرح ایران در ژنو خودداری کرده و گفتند قرار است محتوای این مذاکرات محرمانه باقی بماند، اما وزیر خارجه ایران با بیان اینکه آن چنان استوار و منطقی مذاکره کرده‌ایم که هیچ نگرانی از افشای مطالب مذاکرات نداریم، خاطرنشان کرد: چون برای رسیدن به تفاهم وارد این عرصه دشوار شده‌ایم و نه برای افشاگری و برد زودگذر و کم فایده تبلیغاتی، بنابراین جزئیات مذاکره را، با کسب اجازه از محضر شریف مردم، محرمانه نگه می‌داریم.

به گزارش «ایسنا»، محمدجواد ظریف، در صفحه فیس‌بوکش نوشت: مذاکرات ژنو مفید و سازنده بود. توافق هم کردیم که بحث‌ها محرمانه بماند. محرمانه ماندن مذاکرات به معنای واهمه داشتن از افشای محتوای آن نیست. اطمینان داشته باشید که هیچ نگرانی در مورد اعلام عمومی آنچه در مذاکرات طرح شد نداریم، اما هدف ما از این مذاکرات رسیدن به تفاهم است و نه بهره‌برداری‌های زودگذر تبلیغاتی.

ظریف درخصوص گمانه‌زنی رسانه‌های داخلی و خارجی از جزئیات مذاکرات نیز افزود: دیدم که برخی رسانه‌های غربی از قول منابع موثق ایرانی، مطالبی را در مورد جزئیات خیالی طرح نوشته‌اند. برخی دوستان داخلی هم نقل کرده‌اند. من همه این مطالب را خواندم و بگذارید خیال همه را راحت کنم. همه اینها حدس و گمان است. هیچ کدام ارتباطی به طرح و بحث‌های جلسه ندارد، چه محتوا و چه شکل. منابع موثق رسانه‌ها خودشان هم طرح را ندیده‌اند و بهتر است اعتبار خود را با ادعای اطلاع از طرح خدشه‌دار نکنند.