هاشمی رفسنجانی: قبول قطعنامه نرمش شجاعانه امام(ره) بود

دنیای اقتصاد - هفته گذشته رهبر انقلاب در جمع فرماندهان سپاه با اشاره به پیچیدگی‌های دنیای دیپلماسی فرمودند: عرصه دیپلماسی، عرصه لبخند و مذاکره است، اما همه این رفتارها باید در چارچوب چالش اصلی فهم و درک شود. رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن موافقت با حرکت‌های صحیح و منطقی در سیاست‌های خارجی و داخلی افزودند: با مساله‌ای که سال‌ها پیش «نرمش قهرمانانه» اسم‌گذاری شد، موافقم؛ چراکه این حرکت در مواقعی بسیار خوب و لازم است، اما با پایبندی به یک شرط اصلی. این سخنان رهبری بازتاب‌های زیادی در داخل و خارج از کشور داشت.

برخی کارشناسان معتقدند: تاکید رهبری بر «نرمش قهرمانانه» به کتاب «صلح امام حسن؛ پرشکو‌ه‌‌ترین نرمش قهرمانانه تاریخ» که سال‌ها پیش از سوی ایشان ترجمه شده است اشاره دارد. اما عده‌ای هم این تحلیل را رد کردند و گفتند که منظور رهبری صلح نبوده و صرفا تغییر در تاکتیک برخورد است. حجت الاسلام مهدی طائب، فرمانده قرارگاه عمار دیروز «نرمش قهرمانانه» را حرکت در اقدامات گفت‌وگو و تعامل رو به جلو دانست و گفت: ممکن است برای رسیدن به هدف یک جایی لازم باشد که فعلا شلیک نکنید، چون این شلیک نکردن در راستای رسیدن به هدف است مانند آن شلیک کردن قهرمانانه است.

حجت الاسلام مهدی طائب، فرمانده قرارگاه عمار، نرمش قهرمانانه را حرکت در اقدامات گفت‌وگو و تعامل‌های رو به جلو خواند. فرمانده قرارگاه عمار، همچنین در ادامه با اشاره به بخشی از صحبت‌های رهبر معظم انقلاب درباره «نرمش قهرمانانه» گفت: ایشان فرمودند: «ما با گفت‌و‌گو و تعامل با دنیا مخالف نیستیم، اما این تعامل باید در راستای اهداف و راه رسیدن به مقصد ما باشد.»

او همچنین با اشاره به تشبیه شرایط امروز نظام با زمان صلح امام حسن (ع) و صلح حدیبیه گفت: امروز در شرایط امام حسن (ع) نیستیم و در شرایط صلح حدیبیه قرار داریم. بعضی‌ها امروز اظهارنظر می‌کنند ما امروز در زمان امام حسن(ع) هستیم این افراد از کنج خانه‌هایشان حرف می‌زنند و به واقعیت‌های جامعه احاطه اطلاعاتی ندارند. در واقع زمان امروز ما شبیه به زمان پیامبر اکرم(ص) و صلح حدیبیه است. آن چیزی که بر اصول فطری جمهوری اسلامی حاکم است رسیدن به اهداف متعالی است حال می‌خواهد راه رسیدن به هدف گفت‌وگو و مذاکره باشد یا تدابیر عملیاتی و دفاعی که تشخیص آن با رهبری است.

در ادامه این حاشیه‌ها پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سخنان ایشان در شهریور ۱۳۶۷ با فرماندهان سپاه را دوباره منتشر کرد. رفسنجانی در این سخنرانی قبول قطعنامه از طرف امام (ره) را نرمش شجاعانه و کم نظیر دانست. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سخنانی صریح در ۲۸ شهریور ۱۳۶۷ با فرماندهان سپاه درباره نرمش شجاعانه و کم‌نظیر امام خمینی(ره) در پذیرش قطعنامه ۵۹۸ گفت: انسان انقلابی مقتدر است، اما جمود ندارد، تعصب ندارد. وقتی حق را تشخیص داد - حتی خلاف نظرش - در مقابل حق خاضع است و می‌پذیرد، این بهترین مصداق انقلابی‌گری است که امروز امام ما آن را به منصه ظهور رساندند.

حرف‌های امروز من بسیار صریح و واضح است. دور از سبک‌های دیپلماسی و سیاست مأبانه. مسائلی الان در ذهن خیلی‌ها مخصوصا نیروهای مسلح وجود دارد که باید پاسخ داده شود و من امروز آمده‌ام پاسخگوی آنها باشم. اولین مطلبی را که می‌خواهم بگویم تا به حال جایی گفته نشده‌است. بلکه نکته برعکسش تا به حال در دنیا به یک شکلی مورد تفسیر مفسران جهانی قرار گرفته است. این تصمیمی که امروز جمهوری اسلامی با رهبری عظیم الشأن خود حضرت امام(ره) گرفت آن هم ناگهانی و آنی و شوک‌آور؛ یعنی به صورت شوک‌دهنده جنگ را قطع کردند. این یک نکته عجیبی در دنیا تلقی شده، کار عجیبی تلقی شده و همه ناظران را متعجب کرده و آنها هیچ انتظارش را نداشتند و تفسیرهای تاریخی این را نمی‌پذیرفت.

نکته‌ای که من می‌خواهم بگویم در همین تصمیم ناگهانی نهفته است. درس بزرگی است. آموزه‌ای بسیار بزرگ از امام. یکی از ویژگی‌های انسان انقلابی به معنای واقعی این است که برعکس اینکه گفته شده اصلا کلمه انقلاب از قلب باب انفعال است. به معنای تحول‌پذیری. دقیقا یعنی این انقلابی یعنی انسانی که آماده پذیرش تحولات منطقی است، روحیه جمود و تعصب ندارد وقتی که یک مساله‌ای را حق تشخیص داد - حتی خلاف نظرش - در مقابل حق خاضع است و می‌پذیرد.