دنیای اقتصاد- این روزها خط قرمزهای مجلسی‌ها برای عدم رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی باقیمانده از دولت روحانی، دایره انتخاب‌های دولت را محدودتر می‌سازد. فضاسازی و تلاش برخی گروه‌های سیاسی درون مجلس از جمله جبهه پایداری و فراکسیون اصولگرایان در متهم کردن برخی وزیران پیشنهادی دولت اعتدال به ارتباط با آنچه فتنه ۸۸، می‌نامند، پیش از این مانع عبور آنان از مجلس و رسیدن به پاستور شد و اکنون در حالی که احتمال معرفی وزرای وزارتخانه باقیمانده مطرح شده، این تلاش‌ها شکل و شتاب بیشتری به خود گرفته است. معرفی جعفر توفیقی به عنوان سرپرست وزارت علوم و فانی سرپرست وزارت آموزش و پرورش که احتمال معرفی آنها به عنوان گزینه پیشنهادی برای تصدی این وزارتخانه‌ها را افزایش داده، سبب شده تا برخی از نمایندگان با تاکید بیشتری از فتنه سخن گفته و به عنوان خط قرمز برای اعتماد به وزرایی که در آینده نزدیک قرار است از سوی رییس‌جمهور معرفی شوند، یاد کنند. در حالی که حسین سبحانی‌نیا، عضو هیات رییسه مجلس از احتمال معرفی سه وزیر باقیمانده کابینه در جلسه امروز مجلس سخن گفته، اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم خواستار تجدیدنظر روحانی در معرفی این سه سرپرست به عنوان وزرای پیشنهادی شد.

وی تاکید کرد: اگر آقای روحانی برای آینده افرادی را از میان سه سرپرست و از میان کسانی که در فتنه نقش داشته‌اند، معرفی کند حتما مجلس جلوی این مساله است و آقای روحانی نسبت به این موضوع تجدید نظر کند بنابراین رییس‌جمهور در معرفی این سه نفر و بر روی این سرپرست‌ها باید تجدیدنظر کند. اما برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌های همسو با این جریان نیز به خبرسازی علیه سرپرستان معرفی شده برای این وزارتخانه‌ها رو آورده‌اند.

عبدالرضا مصری، سخنگوی هیات‌رییسه مجلس فتنه را خط قرمز نمایندگان مردم معرفی کرد و با تاکید بر اینکه نمایندگان به فعالان در فتنه رای نمی‌دهند، در خصوص تعامل و همکاری مجلس با رییس‌جمهور تصریح کرد: مجلس فتنه را یک جریان علیه انقلاب و نظام می‌داند و اگر رییس‌جمهور کسانی را معرفی کند که در جریان فتنه موثر نباشند، قطعا مجلس کمک و همراهی خواهد کرد.

موضوع فتنه یکی از مسائلی بود که در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی روحانی در جلسات بررسی صلاحیت وزرا بیشترین وقت را گرفت و برخی نمایندگان تذکراتی درباره سیاسی بودن برخوردها با کابینه روحانی داده و خواستار بررسی صلاحیت اجرایی و مدیریتی وزرا شدند. با این حال جعفر میلی منفرد گزینه پیشنهادی روحانی برای وزارت علوم که موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نشده بود، گفت که در فراکسیون اصولگرایان از او خواسته‌اند از خاتمی تبری بجوید. سایت فرارو همچنین گزارش داد که برگه بازجویی از میلی منفرد در کازیه نماینده‌ها پخش شده بود که بر رای نمایندگان تاثیر گذاشت.

اما قاسم احمدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره احتمال جعفر توفیقی به «ایسنا» گفته: موضوع مشکل‌داری در مورد «توفیقی» وجود ندارد. این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات تصریح کرد: اگر توفیقی به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شود، مجلس سوابق علمی، پژوهشی و سیاسی وی را مورد بررسی قرار خواهد داد. محمود نگهبان سلامی عضوی دیگر از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با نگاهی دیگر به وزیر شدن توفیقی نگریسته و در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: توفیقی اگر به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی شود از تجربه و سوابق اجرایی خوبی برای این وزارتخانه برخوردار است. با توجه به اینکه توفیقی، سرپرست وزارت علوم- پیش از این تجربه مدیریت این وزارتخانه را داشته است به نظر می‌رسد از توانمندی لازم برای پذیرش این مسوولیت برخوردار باشد. اما حسین سبحانی‌نیا، عضو هیات رییسه مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت درباره زمان معرفی سه وزیر باقیمانده دولت به مجلس، گفت: هنوز رسما نامه‌ای به هیات رییسه مجلس اعلام نشده ولی برداشت من این است که با توجه به اهمیت این سه وزیر و آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مدارس، معرفی آنها این هفته صورت خواهد گرفت.