سلطان قابوس به تهران می‌آید

دنیای اقتصاد- سلطان قابوس، پادشاه عمان امروز برای دیداری رسمی به تهران سفر می‌کند تا نخستین میهمان خارجی رییس دولت یازدهم باشد. به این ترتیب پیش از ظهر امروز قابوس در کاخ سعدآباد مورد استقبال رسمی روحانی قرار می‌گیرد و با انجام این مراسم، سعدآباد پس از هشت سال، بار دیگر پذیرای میهمانان خارجی دولت خواهد شد. روزنامه الاخبار چاپ بیروت در گزارشی، لغو بخشی از تحریم‌ها را علیه مبادلات بانکی ایران و غنی‌سازی اورانیوم از جمله موضوعات مورد بحث در سفر سطان عمان به تهران برشمرده که تلاش می‌کند زمینه مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا را فراهم کند. اولین میهمان خارجی روحانی در تهران

سوئیفت و غنی‌سازی؛ پیشنهادهای سلطان قابوس

دنیای‌اقتصاد- روابط ویژه با همسایگان که از اولویت‌های اساسی دیپلماسی منطقه‌ای دولت یازدهم است در اولین ایستگاه روحانی را میزبان سلطان قابوس پادشاه عمان کرد. کشوری در آن سوی خلیج‌فارس که در طول نزدیک به سه دهه اخیر از روابط دوستانه و پایدار با ایران برخوردار بوده است. پادشاه عمان امروز یکشنبه در صدر هیات بلندپایه سیاسی- اقتصادی وارد تهران می‌شود. دومین سفر پادشاه عمان به تهران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان اولین میهمان خارجی روحانی می‌تواند حاوی دستاوردهای مهمی در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای باشد. به نظر می‌رسد که غالب برنامه‌های سلطان قابوس در جریان سفر به تهران موضوعات سیاسی است.

حضور پادشاه عمان در تهران حاکی از اهمیت سفر وی و همچنین اهمیت ویژه موضوعاتی است که قرار است در جریان دیدار وی با مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران در تهران مورد بحث و بررسی قرار گیرد. سلطان قابوس در این سفر علاوه بر دیدار با رییس‌جمهور، با مقام معظم رهبری و دیگر روسای قوا نیز دیدار خواهد کرد.به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با سفر قابوس سلطان، دور جدید مذاکرات نفت و گاز ایران عمان هم برگزار خواهد شد. بر این اساس بیژن نامدار زنگنه وزیر جدید نفت ایران با محمدبن حمد الرحمی، وزیر نفت عمان در سه محور صادرات گاز طبیعی، مشارکت دو کشور در توسعه میادین گازی فراساحلی و توسعه تجارت نفت و گازی گفت‌وگو و تبادل نظر می‌کنند. حسین نوش آبادی سفیر سابق ایران در عمان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره سفر سلطان قابوس به ایران گفت: سفرها بین مقامات عالی دو کشور هر چند سال یک بار به صورت دوره‌ای انجام می‌شود و به نظر می‌رسد یکی از موضوعاتی که در سفر سلطان قابوس به ایران و دیدار با رییس‌جمهور روحانی مطرح خواهد شد، بحث امضای موافقت نامه ۵ جانبه ترانزیت کالا و مسافر باشد.نوش آبادی با تاکید بر این امر که سفرها در سطح مقامات می‌تواند بر عمق روابط بیفزاید، تصریح کرد: خوشبختانه طی دو دهه گذشته هر روز شاهد توسعه روابط بوده ایم. ۱۴ کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و عمان برگزار شده است که سیزدهمین کمیسیون در سال ۸۹ در مسقط و چهاردهمین آن سال گذشته در تهران برگزار شد.جمهوری اسلامی ایران در میان شش کشور ساحلی جنوب خلیج فارس، بهترین و نزدیک‌ترین روابط را با سلطان نشین عمان دارد. سلطان قابوس ۴ سال پیش در مرداد ماه سال ۱۳۸۸ سفری را به ایران داشته است. عمان، به دلیل داشتن روابطی بسیار دوستانه با جمهوری اسلامی ایران و وجود اعتماد قابل توجه میان طرفین، از طریق سفارت خود در لندن مسوولیت حفاظت از منافع جمهوری اسلامی ایران در انگلیس را برعهده گرفته است.سلطان قابوس در چند سال اخیر بارها با میانجیگری میان تهران و پایتخت‌های اروپایی، زمینه آزادی شهروندان بازداشتی از دو طرف را فراهم کرد.حسین امیر عبداللهیان معاون عربی آفریقایی وزیر خارجه ایران یکی از اهداف این سفر را تحکیم مناسبات دوجانبه و رایزنی‌های منطقه‌ای برشمرده است.

اما روزنامه الاخبار چاپ بیروت در گزارشی، لغو بخشی از تحریم‌ها علیه مبادلات بانکی ایران و غنی سازی اورانیوم این کشور را از جمله موضوعات مورد بحث در سفر روز یکشنبه سلطان عمان به تهران برشمرد. به گزارش عصر ایران، این روزنامه به نقل از منابع آگاه عمانی نوشت: سلطان قابوس، پادشاه عمان در سفر به ایران تلاش می‌کند زمینه مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا را فراهم کند. سلطان قابوس برای طرح پیشنهادهای خود در تهران موافقت‌های مقدماتی از آمریکا و ایران دریافت کرده است.پیش‌تر هم هوشیار زیباری نخست‌وزیر عراق، مدعی شد ایران از دولت بغداد درخواست کرده برای از سرگیری روابط ایران و آمریکا میانجیگری کند. وزیر خارجه عراق اظهار کرده بود کشورش آماده است به عنوان پلی میان ایالات متحده و ایران عمل کند و همچنین اعتقاد دارد که رضایت خاطر مجموعه حاکمیتی در ایران از انتخاب حسن روحانی، به آن معنا است که ایران برای حل مساله هسته‌ای جدی است.منابع آگاه در عمان گفته‌اند: گام‌هایی که زمینه چنین گفت‌وگوی غیرمستقیمی را فراهم می‌کند بر حل مشکل سوئیفت (یکی از کانال‌های مبادلات پولی بانکی میان کشورها) متمرکز خواهد شد. هم اکنون سوئیفت تحت فشارهای آمریکا از ارائه خدمات بانکی پولی به ایران خودداری می‌کند. تحریم‌ها علیه مبادلات بانکی ایران، مانع از دسترسی دولت ایران به حدود ۸۰ میلیارد دلار از پول‌های خود در بانک‌های خارجی در شهرهای مختلف جهان شده است.دومین مساله‌ای که پادشاه عمان در دیدار با مقامات ارشد ایرانی درباره آن گفت‌وگو خواهد کرد؛ موضوع غنی‌سازی اورانیوم تهران است. سلطان قابوس پیشنهادی را مطرح خواهد کرد که براساس آن، ایران کاهش سرعت و درصد غنی سازی اورانیوم را می‌پذیرد و در مقابل، غرب، اصل غنی سازی اورانیوم را خواهد پذیرفت.روزنامه الاخبار در بخش دیگری از گزارش خود می‌نویسد: عمان هم اکنون در حال ساخت بندر بزرگی به نام الدقم در ساحل اقیانوس هند است. هدف از ساخت این بندر اتصال شرق و جنوب شرق آسیا به آسیای مرکزی و قفقاز از راه ایران است.سفر سلطان قابوس به تهران در کنار اینکه می‌تواند حاوی پیام‌های مهمی باشد، می‌تواند الگویی برای توسعه و تعمیق روابط با همسایگان باشد که در محورهای سیاست خارجی به تایید رییس‌جمهور رسیده است.