بهبود روابط با کشورهای همسایه در دولت جدید

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: رویکرد سیاست خارجی آقایان روحانی و ظریف روشن است و می‌تواند منتج به رابطه جدید با کشورهایی مانند عربستان شود. باید دید آن طرف چگونه این وضعیت را درک می‌کند و چگونه اهمیت و ارزش آن را می‌فهمد و حاضر می‌شود با آن وارد تعامل شود. سیدعباس عراقچی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرگزاری «ایسنا» درباره اقدام اخیر آمریکا نسبت به اعلام ایجاد محدودیت برای دانشجویانی که قصد تحصیل در آمریکا و سپس فعالیت در برخی مشاغل را در ایران دارند، خاطرنشان کرد: این موضوع تصمیم جدیدی نیست و آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی پیش از این هم این اقدام را در عمل انجام می‌دادند. عراقچی درباره انتقادات مطرح شده در مجلس از سوی یکی از نمایندگان نسبت به تعداد کارمندان سفارت ایران در برخی سفارتخانه‌ها از جمله بلژیک که مقر اتحادیه اروپا است، گفت: نیروهای ما در سفارتخانه‌های مختلف با در نظر گرفتن نیازهایی که وجود دارد، تقسیم می‌شوند. بروکسل هم به دلیل وجود مقر اتحادیه اروپا یکی از نمایندگی‌های مهم است و ما هم به تعداد مورد نیاز دیپلمات در آنجا داشته‌ایم و خواهیم داشت. به دلیل کاهش بودجه ناچار به کاهش نیروهایمان در خارج از کشور شده‌ایم

معاون وزیر خارجه در عین حال گفت: البته واقعیتی وجود دارد که به دلیل کاهش بودجه وزارت خارجه، ناچار به کاهش تعدادی از نیروهایمان در خارج از کشور شده‌ایم. کاهش نیرو مشکلاتی در عمل برای ما ایجاد می‌کند، اما ما این را با تلاش بیشتر همکارانی که مانده‌اند، جبران می‌کنیم. البته این موضوع برکاتی هم برای خود دارد، چرا که ما را به صرفه‌جویی عادت می‌دهد و به ما یاد می‌دهد که با تعداد کمتری نیرو همان عملکرد بالا را داشته باشیم. هیچ نمایندگی هم استثنا نیست. همه نمایندگی‌های ما در خارج از کشور با موضوع تعدیل نیرو مواجه هستند. ان‌شاءالله ترتیباتی اتخاذ می‌شود که با تغییر در ساختار و عملکرد نمایندگی‌هایمان در خارج از کشور، با نیروی کمتر حتی بازدهی بیشتری داشته باشیم. وی همچنین تاکید کرد: عموم همکاران ما این اراده و انگیزه را دارند که با کار بیشتر تعدیلی را که صورت گرفته جبران کنند و نگذارند کار ما در سفارتخانه‌ها دچار صدمه‌ای شود.

سخنگوی وزارت خارجه برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر تصمیم‌گیری نهایی برای انتقال پرونده مذاکرات مربوط به فعالیت‌ صلح‌آمیز هسته‌ای از شورای امنیت ملی به وزارت امور خارجه را تکذیب کرد. عباس عراقچی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا تصمیم‌گیری نهایی درباره انتقال پرونده مذاکرات مربوط به فعالیت هسته‌ای ایران به وزارت خارجه قطعی شده است، این اخبار را رد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اقدامات این وزارتخانه نسبت به اطلاع‌رسانی درباره قوانین و مقررات کشورها برای جلوگیری از برخی مشکلات برای ایرانیان به دلیل اقامت غیرقانونی و پناهندگی در این کشورها اظهار کرد: وزارت خارجه درباره این موضوع همیشه اطلاع‌رسانی به موقع می‌کند، اما مشکل جای دیگری است. مشکل تصورات غلطی است که متاسفانه در جامعه ما وجود دارد و از بین بردن این تصورات عمدتا بر عهده رسانه‌ها است.

عراقچی درباره تمهیدات وزارت خارجه برای کمک به بازگشت پناهجویان و مهاجران غیرقانونی به ایران گفت: مطمئن باشید وزارت امور خارجه آماده است هر کاری را که از دستش برمی‌آید در کمال سرعت انجام دهد. اما مشکلاتی داریم که کسی نمی‌داند. اولا فردی که می‌خواهد به کشور برگردد باید خودش بخواهد که به ایران بازگردانده شود. ما هیچ کسی را به زور برنمی‌گردانیم. اگر فردی خودش بخواهد برگردد به او برگه عبور می‌دهیم . بسیاری از زندانی‌های ایرانی که آنجا هستند حتی حاضر نیستند اسمشان به سفارت داده شود. بنابراین در درجه اول خود فرد باید بخواهد که سفارت به او کمک کند.

عراقچی درباره موضع ایران درقبال تحولات در سوریه و برگزاری نشست ژنو ۲ درباره این موضوع نیز اظهارکرد: معتقدیم موضوع سوریه فقط از طریق گفت‌وگو بین دولت و معارضین قابل حل است. باید محملی فراهم شود که در آن دولت و معارضین با یکدیگر وارد گفت‌وگوی ملی شوند که البته منظور از معارضین، معارضین واقعی سوریه است و نه گروه‌های تکفیری و تروریستی که از خارج با اهداف و اغراض مشخصی وارد سوریه شده‌اند. اگر گفت‌وگوهای ملی شکل گیرد مسلما طرفین قادر خواهند بود که به راه حل جامعی برسند. کشورهایی که در منطقه می‌توانند به این روند کمک کنند، باید نقش خود را ایفا کنند.