غزال صادقی- یازدهمین جشن خانه سینمای ایران امسال در شرایطی بر پا شد که موضع‌‌گیری اتحادیه تهیه‌کنندگان در مقابل خانه سیما و تحریم این جشن از سوی آنها در نهایت باعث شد ۴۲فیلم از شرکت در جشن انصراف‌داده و آن را تحریم کنند. همچنین انصراف کیمیایی از شرکت در بخش رقابتی و عدم حضور فیلم سنتوری در این جشنواره از جمله عواملی بود که باعث شد جشن یازدهم شور و حال سال‌های پیش را نداشته باشد و دست‌اندرکاران خانه سینما بی‌توجه به اعتراضات و اتفاقات پیش آمده سعی در آبرومندانه برگزار کردن این جشن داشتند. جشنی که با اعطاء ۱۷تندیس در میان اهالی سینما این بار نیز با اما و اگر و حاشیه همراه بود و آنچنان که باید نیز مورد توجه آنان قرار نگرفت. یازدهمین جشن خانه سینما در کاخ سعدآباد با تلاوت قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی آغاز و سپس با پیامی از سوی دبیر این جشن که اجرای مراسم را نیز بر عهده داشت آغاز شد در بخشی از این پیام که توسط پرویز پرستویی قرائت شد آمده است:

امشب شب سینما است. احترام به هنرمندان سینما است. شب ستایش از فرهنگ و تمدن ایرانی، شب دوستی و مهربانی ...

نان سفره ما از سینما است و ما تنها صنفی هستیم که بر سر یک سفره می‌نشینیم و نمک‌گیر همین سفره‌ایم. مراقب باشیم نمک‌دان را نشکنیم.این جشن، جشن خداحافظی از یازدهیمن جشن خانه سینما است و سلام به دوازدهمین جشن با رفاقت به سمت جشن دوازدهم ...

پس از آن علی‌رضا خمسه همراه دختر بسیار کوچکش مرواید وارد صحنه شد و در قطعه‌ نمایشی به شوخی با سینما و مراسم جشن پرداخت.

تندیس‌ها تقسیم شد

عزت‌ا... انتظامی، جمشید مشایخی، هانیه توسلی، محمد بزرگ‌نیا، کامبیز دیرباز، ترانه علی‌دوستی، کامبوزیا پرتوی، علیرضا خمسه، حمید جبلی، بهرام زند، رامبد جوان، شقایق فراهانی، حسن‌ پورشیرازی، عباس گنجوی، ناصر چشم‌آذر، محمدرضا سکوت و امین تارخ کسانی بودند که تندیس‌ها را به برندگان تقدیم کردند.

تندیس بهترین فیلم کوتاه، به فیلم کوتاه داستانی «تنگ خالی ماهی» به کارگردانی عاطفه خادم‌الرضا تعلق گرفت. تندیس بهترین جلوه‌های ویژه بصری، به علاء‌الدین پژهان برای فیلم «پاداش سکوت» داده شد.

تندیس بهترین جلوه‌های ویژه میدانی به محسن روزبهانی برای فیلم «روز سوم» تعلق گرفت.

تندیس بهترین صداگذاری و میکس اهدا شد به مسعود بهنام و حسین اباصلت برای فیلم «اتوبوس شب».

تندیس بهترین موسیقی متن به کارن همایون‌فر برای فیلم «ژانی گه‌لی» تعلق گرفت. تندیس بهترین طراح صحنه و لباس به ایرج رامین‌فر برای «پرونده‌ هاوانا» داده شد.

تندیس بهترین تدوین، به بهرام دهقانی و رضا شیروانی برای «پابرهنه در بهشت» تعلق گرفت.

تندیس بهترین نقش مکمل‌ زن، به سیما تیرانداز برای فیلم «پاداش سکوت» اهدا شد. جایزه بهترین نقش مکمل مرد، به صابر ابر برای فیلم «اتوبوس شب» تعلق گرفت. تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن به باران کوثری برای فیلم «خون‌بازی» تعلق گرفت. تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد نیز به خسرو شکیبایی برای بازی در فیلم «اتوبوس شب» اهدا شد. تندیس بهترین کارگردانی به رخشان بنی‌اعتماد و محسن عبدالوهاب برای «خون‌بازی» اهدا شد. تندیس بهترین فیلمنامه به کیومرث پوراحمد برای فیلمنامه «اتوبوس شب» تقدیم شد و همچنین تندیس بهترین فیلم به مهدی همایون‌فر برای «اتوبوس شب» تقدیم شد.

نگاهی به حاشیه

پرستویی پس از قرائت متنی ادبی از حسین علی‌زاده برای اجرای برنامه از وی دعوت به عمل آورد و برای معرفی وی قطعه‌ای از موسیقی «زیرتیغ» پخش شد. گروه هم‌آوا به همراهی حسین علیزاده بر روی سن آمدند و به اجرای زنده پرداختند.

- تعداد زیادی از برندگان برای دریافت جایزه خود حضور نداشتند. از جمله سینما تیرانداز که همسرش دکتر جوزانی اعلام کرد: «چون فکر می‌کرد جایزه‌ای به وی تعلق نمی‌گیرد به اینجا نیامد.»

اما قطعه شعری را که از قبل حفظ کرده بود پس از گرفتن جایزه به نیابت از همسرش خواند.

- مسعود کیمیایی طی یک مراسم با پخش یک کلیپ از وی به روی سن آمد تا جایزه بهترین فیلمنامه را اهدا کند.

- کیومرث پوراحمد در زمان دریافت تندیس بهترین فیلمنامه از سوی کیمیایی گفت: «ما قبل از انقلاب از سینمای خود خجالت می‌کشیدیم، اما مسعود کیمیایی به گونه‌ای دیگر رفتار کرد و برای سینمای ایران افتخار آورد وی به حق «رییس سینمای ایران است».

- در انتهای مراسم پرویز پرستویی به درخواست کارن همایون‌فر به اجرای یک آهنگ پرداخت و بعد از آن نیز حرکات موزون محلی کردی و مراسم آتش‌بازی اجرا شد.