دنیای اقتصاد - سرگئی ایوانف معاون اول نخست‌وزیر روسیه روز یکشنبه گفت که برنامه‌های آمریکا در زمینه استقرار سیستم دفاع موشکی در اروپای مرکزی، به واقع تلاش برای ایجاد «یک دیوار برلین جدید» است. به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، ایوانف در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی روسیه گفت که آمریکا تلاش می‌کند ما را به سمت رویارویی با اروپا سوق دهد و یک خط جداکننده و دیوار برلین دیگری را احداث کند. این مقام روسی ادامه داد: بدیهی است که پیشبرد برنامه‌های یاد شده از طریق استقرار راکت در لهستان و رادار در جمهوری چک تهدیدی آشکار در برابر روسیه است. برنامه‌های کاخ سفید در ارتباط با این سپر موشکی که هدف از آن مقابله با حملات راکتی احتمالی از سوی «کشورهای خودسر» عنوان شده، ماه‌های اخیر روابط از پیش متشنج آمریکا و روسیه را تیره‌تر کرده است. براساس این گزارش، روسیه پیشنهاد ایجاد یک سیستم دفاع موشکی مشترک آمریکا و ناتو را به عنوان جایگزین برنامه فعلی آمریکا مطرح کرده است، اما مقام‌های واشنگتن برخورد محتاطانه‌ای با این پیشنهاد داشته‌اند.

دفاع ضد موشکی جهانی

به عقیده ایوانف، پیشنهاد اخیر پوتین در واقع ایجاد یک سیستم دفاع ضد موشکی جهانی با مشارکت روسیه، آمریکا و کشورهای عضو ناتو و کشورهای دیگر تا سال ۲۰۲۰ است که صلح در جهان را تضمین خواهد کرد. به گزارش روزنامه راسیسکایا گازیه تا، به عقیده معاون اول نخست‌وزیر روسیه پیشنهاد رییس‌جمهوری این کشور در زمان سفر اخیرش به آمریکا یک ساختار کاملا متفاوت امنیتی است که صلح و ثبات در جهان را تضمین خواهد کرد.

ایوانف در تشریح ابتکار عمل جدید پوتین در یک برنامه سیاسی تلویزیونی از شبکه راسیا اظهارات جنجال‌برانگیزی مبنی بر این داشت که تا سال ۲۰۲۰ در کره زمین یک سیستم دفاع ضد موشکی جهانی بوجود خواهد آمد که در آن نه تنها روسیه، آمریکا و شرکای اروپایی آن در ناتو حضور دارند، بلکه کشورهای بی‌طرفی همچون استرالیا، فنلاند یا سوئیس نیز در آن مشارکت خواهند داشت. به نوشته این روزنامه، به نظر ایوانف مساله مهم این است که هر کدام از کشورهای شرکت‌کننده در این طرح به‌طور مساوی به هدایت مرکزی این سیستم دسترسی خواهد داشت. به گفته وی، این امکان با ایجاد مرکز تبادل اطلاعات در مسکو و بروکسل که ولادیمیر پوتین پیشنهاد کرده است، میسر خواهد شد. معاون اول نخست‌وزیر روسیه تاکید کرد که پیشنهاد مسکو در این زمینه چه از لحاظ نظامی و چه از نظر سیاسی و اقتصادی، کاملا منطقی و موفق خواهد بود. وی متذکر شد، تنها شرط روسیه در رابطه با این تبادل اطلاعات در زمینه پرتاب موشک‌ها، چشم‌پوشی آمریکا از استقرار عوامل سیستم دفاع ضد موشکی خود در خاک چک و لهستان است. مواضع سخت ایوانف در قبال طرح استقرار سامانه دفاع موشکی آمریکا، نگرانی واشنگتن را برانگیخته است، خصوصا با توجه به اینکه در صورت کناره‌گیری پوتین از قدرت، سرگی ایوانف بیشترین شانس را برای جانشینی او دارد.