مسائل باقی‌مانده نقطه مرکزی بحران هسته‌ای ایران بود

مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای گفت: مسائل باقی مانده، هسته مرکزی بحران چهار سال اخیر درباره پرونده اتمی ایران بود.

محمد البرادعی در حاشیه نشست فوق‌العاده شورای حکام در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: من بار دیگر از اعزام هیات آژانس به ایران برای بررسی راه‌های حل مسائل باقی‌مانده در برنامه هسته‌ای ایران استقبال می‌کنم. البرادعی همچنین اعلام کرد که ایران آهنگ نصب دستگاه‌های سانتریفیوژ برای غنی‌سازی اورانیوم را آهسته‌تر کرده است.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز به نقل از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که ایران نصب دستگاه‌های سانتریفیوژ را آهسته‌تر کرده است.

البرادعی از ایران خواسته است فعالیت غنی‌سازی جدید را به حالت تعلیق درآورد و سطوح فعلی را در ازای تعویق در تحریم‌های جدید شورای امنیت حفظ کند.

وی گفت که ایران هنوز این کار را کاملا تعلیق نکرده است. البرادعی گفت که بازرسان آژانس به کاهش سرعت راه‌اندازی آبشارهای جدید در ایران در سفری که هفته گذشته‌ به نطنز داشته‌اند اشاره کردند.

مدیرکل آژانس اظهار کرد که از این مساله استقبال می‌کند، زیرا لازم است ایران برای آرام کردن اوضاع به هر کاری دست بزند.

وی ادامه داد: به تغییری از جو رویارویی به سوی حسن‌نیت و همکاری نیاز است.

اعضای هیات اعزامی آژانس

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مشخص شدن اعضای هیات اعزامی آژانس به ایران خبر داد و گفت که این هیات فنی، حقوقی و سیاسی است.

علی‌اصغر سلطانیه در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: علاوه بر اولی هاینونن، معاون امور پادمان‌های آژانس که ریاست هیات اعزامی به تهران در بیستم تیرماه را به‌عهده دارد، ویلموس چرونی، مسوول سیاست‌گذاری و روابط خارجی آژانس نیز در این هیات حضور دارد.

نماینده ایران در مقر سازمان‌های بین‌المللی در وین اضافه کرد: هرمن ناکارت، مسوول بخش منطقه‌ای پادمان در آژانس‌ و راتن باخ، مشاور حقوقی آژانس از دیگر اعضای این هیات هستند.

سلطانیه تصریح کرد:هیات اعزامی‌آژانس، قرار است درباره طراحی و تدوین مدالیته و نحوه پرداختن به موضوعات باقی‌مانده با مقامات ایرانی مذاکره کنند.

وی تاکید کرد که این هیات، هیچ بازرسی انجام نخواهد داد و صرفا با مقام‌های ایرانی، مذاکره خواهد کرد.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی‌ انرژی ‌اتمی همچنین اظهار کرد: احتمال دارد این هیات، ابتدا با دکتر علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ملاقاتی داشته باشد.