نباید در استفاده از گزینه نظامی علیه ایران عجله کرد

قانونگذاران عالی رتبه سنای آمریکا به جورج بوش هشدار دادند که اگرچه واشنگتن باید همه گزینه‌ها را روی میز نگه دارد، اما نباید در تصمیم‌گیری برای اقدام نظامی علیه ایران عجله کند. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی چنایون، آرلن اسپکتر و پاتریک لیهای، دو تن از قانونگذاران‌جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا در واکنش به سخنان سناتور جوزف لیبرمن که اخیرا ادعا کرده بود ایران با اعمال و رفتار خود ‌آمریکا را به جنگ طلبیده است، گفتند: آمریکا نباید در حمله به ایران عجله به خرج دهد.

اسپکتر در گفت‌وگو با برنامه لیت ادیشن شبکه خبری سی.ان.ان گفت که آمریکا باید تلاش‌های دیپلماتیک را افزایش داده و علاوه بر آن برای افزایش فشار بر ایران از روسیه و چین نیز کمک بگیرد و تحریم‌های اقتصادی بسیار شدیدی به ایران تحمیل کند. وی افزود: به نظر من باید گزینه‌ نظامی را روی میز نگاه داریم، ولی اقدامات دیپلماتیک را افزایش دهیم. علاوه بر آن با توجه به این که با ایران درباره عراق مذاکره می‌کنیم، باید دامنه این مذاکرات را گسترده‌تر کرده و به توانایی هسته‌ای آنها نیز بپردازیم، گزینه نظامی باید به عنوان یک احتمال همچنان باقی بماند.

تغییر موضع رایس

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد: دولت آمریکا معتقد است بهترین روش ممکن برای تعامل با ایران، استفاده از گزینه دیپلماسی است و اگر ایران نیز در این زمینه حسن نیت نشان دهد، مشکلات موجود حل خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «کاندولیزا رایس» در گفت‌وگو با هفته‌نامه تایم در پاسخ به این پرسش که آیا «جرج بوش معتقد به استفاده از گزینه نظامی در برابر ایران است؟» گفت: اگر رییس‌جمهوری چنین نظری را داشته باشد هیچگاه نظر خود را به عنوان تنها گزینه موجود به دیگران تحمیل نمی‌کند، اما بوش این نکته را به صراحت اعلام کرده که معتقدیم در حال حاضر استفاده از دیپلماسی بهترین پاسخ را در حل مساله ایران خواهد داد و اگر جامعه جهانی با شدت عمل بیشتری با ایران برخورد کند مطمئنا مساله تهران حل می‌شود.

پیشتر رایس در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌بی‌اس گفته بود گزینه نظامی روی میز بوش قرار دارد و هیچ‌کس نمی‌تواند او را مجبور کند که از گزینه‌های خود صرف‌نظر کند.

رایس در مصاحبه با تایم افزود: نکته‌ای را که باید در اینجا به آن اشاره کنم این است که هم‌اکنون در حال استفاده از گزینه فشارهای اقتصادی علیه ایران هستیم و معنای آن این است که تهران نمی‌تواند از سودهای موجود در بازارهای جهانی بهره‌مند شده و با استفاده از این سودها برنامه هسته‌ای خود را پیش ببرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا درباره راهبرد شما در قبال ایران اختلافاتی در دولت به ویژه میان شما و شخص دیک چنی وجود دارد، گفت: دولت، رییس‌جمهوری و اعضای کابینه کاملا از تلاش‌هایی که هم اکنون در قبال ایران درحال انجام است حمایت می‌کنند، ولی این به آن معنا نیست که ما در قبال تهدیدهای احتمالی هم پیمانانمان در خلیج‌فارس سکوت می‌کنیم و فکر می‌کنم این پیام را در زمان اعزام ناوهای جدید خود به منطقه به جهانیان ارسال کردیم.

رایس افزود: بله ممکن است اختلافاتی در باره نحوه برخورد با ایران وجود داشته باشد، اما هم‌اکنون دولت آمریکا از طرح موجود یعنی استفاده از دیپلماسی به همراه افزایش فشارهای اقتصادی در برابر ایران استفاده می‌کند.

وزیر امور خارجه آمریکا درباره «خط قرمز» موجود در برنامه هسته‌ای ایران گفت: ما نیز همانند اسرائیل معتقدیم خط قرمز برای فعالیت‌های ایران، رسیدن به آن مرحله از غنی‌سازی است که بتوان از آن در تولید سلاح هسته‌ای استفاده کرد.