مخالفت احمدی‌نژاد با فروش بنزین آزاد

رییس جمهور: تعیین قیمت آزاد برای بنزین «سم مهلک» است

بانک‌ها به سازندگان مسکن وام دهند نه به خریداران. در دیدار خبرنگاران سفرهای استانی مطرح شد؛

مخالفت رییس‌جمهوری با عرضه بنزین مازاد بر سهمیه

رییس‌جمهوری با عرضه بنزین مازاد بر سهمیه مخالفت کرد. احمدی‌نژاد که دیروز در جمع خبرنگارانی که وی را در دور اول سفرهای استانی همراهی کرده بودند، سخن می‌گفت، تعیین قیمت آزاد برای بنزین را «سمی مهلک» برای اقتصاد کشور دانست و آن را عامل ایجاد گرانی خواند.

احمدی‌نژاد افزود: چرا باید در کشور ما سه برابر سرانه دنیا بنزین مصرف شود و این فرهنگی که بگوییم پول داریم پس هر‌چقدر بخواهیم مصرف می‌کنیم بسیار بد است. این موضوع جزو فرهنگ ملت ایران نیست که عده‌ای پولدار، بنزین وارد کرده و مصرف کنند و عده‌ای با واردات بنزین آنرا آزاد بفروشند، چرا که باید کشور را با برنامه اداره کرد.

وی تاکید کرد: در برنامه‌های دولت فعلا چیزی به نام بنزین آزاد وجود ندارد و من مطمئن هستم مردم با مدیریت خودشان از این مساله استقبال کرده و مصرف خود را متعادل خواهند کرد.

رییس‌جمهور یادآور شد: با این صرفه‌جویی می‌توانیم ضمن توسعه پالایشگاه‌ها و تولید بنزین در کنار توسعه گازسوز کردن خودروها به زودی صادر‌کننده بنزین نیز باشیم.

وی یکی دیگر از دستاوردهای صرفه‌جویی مصرف بنزین را توسعه حمل‌و‌نقل ریلی دانست و اعلام کرد: با صرفه‌جویی صحیح در این بخش می‌توان ۱۰۰‌کیلومتر سالانه راه‌آهن ایجاد کرد و نیز در کنار آن با ایجاد یک بیمه عمومی و تامین اجتماعی درست این مساله را عملی کنیم که همه افراد سرپرست خانوار در صورت بیکاری از دولت کمک هزینه دریافت کنند. رییس‌جمهور همچنین اعلام کرد: در صورت اجرای یک برنامه صحیح می‌توانیم تا ۵‌سال آینده روزانه ۱۵۰میلیون لیتر بنزین صادر کنیم که این مساله انقلاب انرژی در کشور خواهد بود.احمدی‌نژاد با اشاره به استقبال مردم از سهمیه‌بندی بنزین گفت: مردم این نکته را خوب فهمیده‌اند.

رییس‌جمهوری در ادامه با اشاره به فایده اصلاح ساختاری در سهمیه‌بندی بنزین گفت: اگر مصرف بنزین کنترل نشود، نمی‌توانیم اصلاحات ساختاری کنیم. با این کار در حوزه‌های صنعتی، فنی و حمل و نقل عمومی اصلاحات صورت می‌گیرد‌، به عنوان مثال آن خودروسازی که خودروی پرمصرف تولید می‌کرد به سمت تولید خودروی کم‌مصرف می‌رود‌، چرا که مشتری خواهان چنین خودرویی است. به نظر من امور مردم با این مقدار سهمیه‌بندی تامین می‌شود.

وی درباره آثار زیان‌بار واردات بنزین نیز گفت: در مسیر واردات و مصرف بنزین سه اشکال اساسی داریم. اول تخلفات و اشتباه‌ کاری در واردات و توزیع بنزین که کاهش ‌٢٠‌میلیون لیتری بنزین در روزهای اخیر به دلیل کاهش این اشتباهات و سوءاستفاده‌ها بوده است. دوم پدیده قاچاق بنزین و سوم سفرهای زاید که با سهمیه‌بندی بنزین حل می‌شود‌، چنان‌که بعضی روزها ‌٢٥میلیون لیتر کاهش مصرف را شاهدیم.

احمدی‌نژاد با رد آزادسازی قیمت بنزین گفت: در شرایط کنونی آزادسازی قیمت بنزین سم مهلکی برای اقتصاد است‌، چرا که تورم را ‌١٠٠‌درصد می‌کند. زمانی می‌توان بنزین را آزاد کرد که این ماده در جایگاه خود قرار داشته باشد و مثلا با افزایش آن شاهد افزایش قیمت کالاهای غیرمرتبط با آن نباشیم.

وی افزود: از برخی افراد هم می‌خواهم در‌این‌باره مساله‌سازی نکنند و بگذارند حمل و نقل کشور اصلاح شود. همه باید با هم همراهی کنیم و رسانه‌ها هم باید ابعاد این تصمیم ملی را روشن کنند.

۲۹هزار ساعت کارشناسی برای سفرهای استانی

رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درخصوص دستاورد و نتایج سفرهای استانی گفت: برای انجام این سفرها بیش از ۷۸۰جلسه برگزار و در این جلسات ۲۹هزار نفر ساعت کارشناسی انجام شد.

احمدی‌نژاد افزود: با احتساب برگزاری چهار جلسه استانی برای استان تهران، جمعا ۳۳جلسه استانی برگزار شد که حاصل این جلسات بیش از ۶هزار و ۱۰۰مصوبه برای توسعه و ساختن کشور بود و براساس اطلاعاتی که دریافت شده بیش از ۷۰درصد این مصوبات نهایی شده و بقیه نیز در حال اجرا است.

خبرنگاری، اقدامات دولت برای مقابله با گرانی را جویا شد، احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: بخشی‌از تورمی که به آن اشاره می‌کنید ناشی از ساختارهای اقتصادی کشور است که برای اصلاح آن در حال تلاش و کوشش هستیم اما بخش دیگری از این تورم ناشی از فضای روانی جامعه است و برخی به‌دنبال دامن زدن به آن هستند. رییس جمهوری همچنین برخی از افزایش قیمت‌ها را ناشی از اجرای قانون مصوب مجلس دانست و گفت: در برخی موارد ما مصوبه مجلس و قانون را اجرا می‌کنیم و چاره‌ای جز آن نداریم.

احمدی نژاد همچنین عملکرد سیستم بانکی کشور را از دیگر عوامل تشدید تورم در کشور دانست و گفت: مقررات بانک‌ها باید اصلاح شود و ما این کار را در دستور داریم. رییس جمهوری سهمیه‌بندی بنزین و کاهش مصرف سوخت، اجرای سیاست‌های اصل۴۴، توزیع سهام عدالت و همچنین اجرای عدالت و توسعه و پیشرفت کشور، اصلاح نظام بانکی، مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بیمه‌ها را ازجمله مهم‌ترین و اساسی‌ترین کارهای دولت دانست و گفت: برای ما مهم نیست که برخی افراد و گروه‌ها در مورد ما چگونه فکر می‌کنند.

احمدی‌نژاد با اشاره به تلاش دولت برای حل مشکل مسکن تاکید کرد که وام‌های بانکی باید به مسکن سازان تعلق گیرد، نه به خریداران مسکن.

وی گفت: ما به دنبال آن بوده‌ایم تا منابع را هدایت کنیم و هر کسی نیاز واقعی داشته باشد نیاز مسکن وی را تامین کنیم چرا که در حال حاضر ۲۷درصد جامعه فاقد مسکن هستند.

احمدی نژاد با بیان اینکه برخی بانک‌ها در شرایط کنونی به خرید و فروش تیرآهن می‌پردازند، گفت: بانک وقتی می‌بیند قیمت مسکن بالا می‌رود، برای خرید نباید وام بدهد، بلکه باید به کسانی وام دهد که به دنبال ساخت‌وساز هستند.وی ادامه داد: ساختار اقتصاد ما ناقص است که باید درست شود. تورم ۶/۱۵درصد که در سال‌های گذشته وجود داشت در حال حاضر به ۱۳درصد رسیده است که ما به‌دنبال آن هستیم این تورم را تک رقمی کنیم.

نظر متفاوت نمایندگان مجلس

هرچند که رییس‌جمهوری در اظهارات روز گذشته از بی‌رغبتی دولت در عرضه بنزین مازاد بر سهمیه صحبت کرد اما چندی پیش تعدادی از نمایندگان مجلس با استناد بند «و» تبصره۱۳ قانون بودجه سال ۸۶، دولت را مکلف به این امر می‌دانستند.

کمال دانشیار، عماد افروغ و عادل آذر دولت را موظف به عرضه بنزین مازاد بر سهمیه به قیمت آزاد طبق قانون بودجه سال ۸۶ می‌دانند.رییس کمیسیون انرژی تلقی دولت مبنی بر عرضه نشدن بنزین به قیمت آزاد را اشتباه خواند. کمال دانشیار گفت: دولت باید بنزین کافی به صورت مازاد بر سهمیه در اختیار عموم قرار دهد تا از نارضایتی مردم جلوگیری شود.

وی با اشاره به استدلال دولت و مرکز پژوهش‌ها که پیامدهای تورمی را علت عرضه نشدن بنزین به قیمت آزاد عنوان می‌کنند، گفت: هم‌اکنون قیمت‌ها افزایش پیدا کرده و با توجه به بازار سیاهی که شکل گرفته است،‌ قیمت‌ها براساس آن رشد می‌کند.

از سوی دیگر، عماد افروغ رییس سابق کمیسیون فرهنگی مجلس نیز با اشاره به مصوبه مجلس درخصوص عرضه همزمان بنزین به شکل سهمیه‌بندی و آزاد گفت: اگر قرار بود بنزین تنها به صورت سهمیه‌بندی عرضه شود، دلیلی بر تصویب همزمان عرضه بنزین به صورت سهمیه‌بندی و قیمت آزاد نبود.وی خاطرنشان ساخت: وقتی مجلس تصویب کرده که باید سهمیه‌بندی همراه با عرضه آزاد باشد، دولت موظف است مصوبه مجلس را اجرا کند.

همچنین عادل آذر عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به تاخیر دو ماهه دولت در اجرای بند «و» تبصره ۱۳ قانون بودجه برای استقرار سیستم کارت هوشمند و تامین بنزین آزاد گفت: این تاخیر برای مجلس قابل توجیه بود ولی در حال حاضر می‌توان گفت بخشی از اقدامات دولت خلاف قانون است و باید به سرعت در رفع مشکلات موجود اقدام کند.