به گفته ستاری‌فر، در دعوتنامه ارسال شده فقط بیان شده است که «از شما دعوت می‌شود به عنوان یکی از امضاکنندگان نامه به نهاد ریاست‌جمهوری بیایید»

دنیای‌اقتصاد- دفتر ریاست جمهوری رسما از ۵۷ منتقد سیاست‌های اقتصادی دولت که چندی پیش در یک نامه دسته‌جمعی ۱۴ محور از برنامه‌های دولت را به نقد کشیدند،. برای شرکت در جلسه‌ای با رییس‌جمهور در بعد از ظهر روز پنج‌شنبه (پس‌فردا) دعوت کرده است.

به گفته ستاری‌فر، رییس سازمان مدیریت در دولت خاتمی که گفته می‌شود نقش اصلی را در تهیه این نامه به عهده داشته است، در دعوتنامه ارسال شده فقط بیان شده است که «از شما دعوت می‌شود به عنوان یکی از امضاکنندگان نامه به نهاد ریاست‌جمهوری بیایید» و صحبتی از مناظره، بحث و مواردی از این دست به میان نیامده است. پیش از این، تصور می‌شد که گفت‌وگوی رییس‌جمهور در قالب بحث یا مناظره و با حضور رسانه‌های جمعی انجام خواهد گرفت، اما ستاری‌فر می‌گوید که گمان نمی‌کند این دیدار در حضور رسانه‌ها انجام شود.

پس از ابراز تمایل رییس‌جمهوری برای نشست با امضاکنندگان نامه، اکثر منتقدین ضمن تحسین این رویکرد دولت، خواستار پاسخ مکتوب دولت به انتقادهای مطرح در نامه شدند اما تاکنون متن مکتوبی از دولت در خصوص انتقادهای اقتصادی منتشر نشده است.

هم‌اکنون دو نوع واکنش بین امضاکنندگان نامه انتقادی به رییس‌جمهور در خصوص دعوت به عمل آمده برای دیدار با رییس‌جمهور ایجاد شده است که گروهی خواستار برگزاری این دیدار با حضور رسانه‌های جمعی و گروهی دیگر بدون حضور رسانه‌های جمعی هستند.

خبرنگاران اقتصادی رسانه‌های جمعی نیز در حال جمع‌آوری امضای نامه‌ای هستند که در آن خواستار حضور رسانه‌ها در دیدار رییس‌جمهور با منتقدان اقتصادی شده‌اند. در همین حال، سعید شیرکوند از امضاکنندگان نامه و معاون وزیر اقتصاد در دولت خاتمی از عدم حضور رسانه‌ها حمایت کرده و گفته است که نبود وسایل ارتباط‌جمعی به صورت رسمی، جو صمیمانه‌تری برای گفت‌وگو فراهم می‌کند که به طرح دیدگاه‌های طرفین کمک خواهد کرد.

اما در مقابل دکتر بانویی، دیگر امضا‌کننده‌ نامه و از استادان دانشگاه تربیت مدرس ابراز امیدواری کرده است که این جلسه با حضور اصحاب رسانه صورت گیرد. وی در عین‌حال با بیان این توقع که انتظار می‌رفت پاسخ مستدل به این نامه به روش مکتوب داده می‌شد، ابراز نگرانی کرده است که در نبود تعامل مکتوب،‌ چنین گفت‌وگوهایی به نتیجه مطلوب که همان اصلاح سیاست‌های اقتصادی است، نرسد. خبرنگار دنیای اقتصاد کسب اطلاع کرده است که ۵۷ امضاکننده نامه صبح روز پنج‌شنبه قبل از دیدار با رییس‌جمهور در جلسه‌ای برای انجام هماهنگی‌های لازم شرکت خواهند کرد. احمدی‌نژاد در سیاست‌های اقتصادی خود با سه گروه منتقد اقتصادی روبه‌رو است که عبارت از اقتصاددانان حامی دولت سابق، اقتصاددانان طرفدار اقتصاد آزاد و اقتصاددانان طیف احمد توکلی هستند.

نامه معروف ۵۷ اقتصاددانان از سوی طیف اقتصاددانان حامی دولت سابق با هدایت آقای ستاری‌فر تهیه شده است اما چند نفر از طرفداران اقتصاد آزاد نیز آن را امضا کرده‌اند. طرفداران اقتصاد آزاد در دو سال اخیر اگرچه به نقد منفرد از سیاست‌های اقتصادی پرداخته‌اند اما از نامه‌نگاری دسته‌جمعی خودداری کرده‌اند. این طیف از اقتصاددانان کشور که به هیچیک از جناح‌های سیاسی وابستگی ندارند طی دو نامه در سال ۸۳ نسبت به ظهور برخی دیدگاه‌های افراطی در اقتصاد هشدار دادند. در این طیف، اقتصاددانانی همچون موسی غنی‌نژاد، محمد طبیبیان، مسعود نیلی و غلامعلی فرجادی حضور دارند که اخیرا به انتشار کتاب مشترکی تحت عنوان «اقتصاد و عدالت اجتماعی» اقدام کرده‌اند. طیف سوم منتقدین اقتصادی دولت از سوی احمد توکلی هدایت می‌شود که البته برخی از برنامه‌های دولت را تایید می‌کنند.در این طیف، علاوه بر توکلی، افرادی چون الیاس نادران، حس سبحانی و محمد خوش‌چهره حضور دارند و تفکرات اقتصادی جمعیت ایثارگران به عنوان یکی از سه حزب اصلی جبهه اصولگرایان نیز از این طیف تغذیه می‌شود. کمیته اقتصادی این حزب نیز ا خیرا طی نامه‌ای به احمدی‌نژاد از افزایش شدید اجاره بهای مسکن ابراز نگرانی کرده و خواستار اتخاذ تدابیر فوری در این زمینه شده است.