وزیر صنایع و معادن گفت: اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین منافع بلندمدت و پایدار کشور را تامین می‌کند و به‌‌رغم وجود برخی مشکلات مقطعی، با مدیریت درست، از این دوره عبور می‌کنیم.

علیرضا طهماسبی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود:‌ نوع تاثیرگذاری سهمیه‌بندی بنزین بر صنایع مختلف متفاوت است و به‌عنوان مثال، فروش خودروهای گازسوز و تجهیزات مربوط به گازسوز کردن آنها طی چند هفته اخیر رونق زیادی داشته است. او توضیح داد: در برخی موارد نیز، مانند رفت‌وآمد صنعتگران از محل سکونتشان به شهرک‌های صنعتی، مشکلاتی به‌وجود آمده است که قطعا بعد از گذشت یک دوره کوتاه‌مدت، اثر سهمیه‌بندی بنزین بر صنایع بررسی و برای حل مشکلات و جلوگیری از تاثیرات نامطلوب احتمالی، تصمیم‌گیری می‌شود.

آمادگی بخش‌خصوصی برای واردات بنزین

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز پتروشیمی، از آمادگی اعضای این اتحادیه و صندوق توسعه فرآورده‌های نفتی برای واردات بنزین خبر داد.

به گزارش ایسنا، حمید حسینی درباره چگونگی واردات بنزین از سوی بخش خصوصی با تاکید بر اینکه در فضای اصل ۴۴، ضرورتی برای ورود دولت به بحث خرید و واردات بنزین وجود ندارد، گفت: اعضای اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی به عنوان بخش خصوصی آماده خرید بنزین از بازار جهانی و واردات آن هستند. وی افزود: در حال حاضر قیمت بنزین در بازارهای جهانی ۷۲۰ دلار در تن هر تن۱۳۰۰ لیتر است که هر لیتر آن ۵۵ سنت عرضه می‌شود. بنابراین واردکنندگان بخش خصوصی می‌توانند بنزین را به قیمت هر لیتر ۵۱۰ تا ۵۲۰ تومان وارد کرده و با قیمت ۵۵۰ تومان به دست مصرف‌کنندگان برسانند. البته این قیمت با تغییرات وضعیت بازار متغیر خواهد بود.

حسینی خاطرنشان کرد: پیشنهاد اتحادیه این است که واردات بنزین از سوی بخش خصوصی انجام شود به گونه‌ای که دولت بنزین وارداتی را در مبادی ورودی از واردکنندگان دریافت کرده و در قبال آن حواله توزیع و مصرف بدهد.

پرداخت ۴۵‌میلیون یورو برای خرید واگن‌های مترو

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از پرداخت نیمی از پیش پرداخت مورد نیاز برای خرید واگن‌های مترو، به میزان ۴۵‌میلیون یورو معادل ۵۴‌میلیارد تومان، طی روزهای اخیر توسط دولت خبر داد. جعفر تشکری هاشمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس کل اعتبار مورد نیاز برای خرید ۴۵۵ واگن یک طبقه شهری، ۱۶۰ واگن دو طبقه و ۳۸ لوکوموتیو را ۶۲۰‌میلیون یورو عنوان کرد و گفت: برای انعقاد قرارداد خرید و ساخت واگن‌ها نیاز به پیش پرداخت ۱۵‌درصد از اعتبار یاد شده داشتیم که طی روزهای گذشته ۵/۷‌درصد آن را معادل ۴۵‌میلیون یورو دریافت کرده‌ایم و امیدواریم ۵/۷‌درصد باقی مانده نیز در آینده نزدیک پرداخت شود تا بتوانیم قرارداد خرید این واگن‌ها را منعقد کنیم.

وی با اشاره به افزایش ۱۲درصدی تعداد مسافران مترو در پی اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین تصریح کرد: تا قبل از سهمیه‌بندی بنزین، در ساعات اوج صبح و عصر از حداکثر ظرفیت مترو برای جابه‌جایی مسافران استفاده می‌کردیم اما در حال حاضر با اجرای طرح یاد شده در کلیه ساعات روز از حداکثر ظرفیت مترو برای جابجایی مسافران استفاده می‌کنیم.

وی با بیان این که ۱ تا ۲ هفته طول می‌کشد تا شرایط ناشی از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین به تعادل برسد و میزان مسافران بخش حمل و نقل عمومی در زمان یاد شده خود را نشان خواهد داد، تصریح کرد: تعداد مسافران شرکت واحد اتوبوسرانی در اولین روز اجرای طرح ۹‌درصد افزایش یافته بود. پیش‌بینی می‌شود این روند طی روزهای آتی نیز ادامه داشته باشد.

کاهش بار ترافیکی جاده‌های منتهی به شمال

فرمانده نیروی انتظامی استان تهران گفت: با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین طی چند روز گذشته بار ترافیکی جاده‌های منتهی به شمال کاهش یافته است.

رضا زارعی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس افزود: مطابق بررسی‌های صورت گرفته طی چند روز گذشته بار ترافیکی در جاده‌های استان تهران خصوصا جاده‌های منتهی به شمال کشور کاهش یافته است و هیچ‌گونه مشکل ترافیکی در این محورها وجود ندارد. وی افزود: کاهش بار ترافیکی ناشی از کاهش سفر و تردد در محورهای شمالی است که با سهمیه‌بندی بنزین مسافرت‌ها مدیریت شده و در یک زمان خاص صورت نمی‌گیرد.

کارت‌های سوخت مفقودی در لیست سیاه

معاون فنی طرح کارت هوشمند سوخت اعلام کرد: کارت‌های هوشمند سوختی که مفقود شده است، با اطلاع صاحب کارت به مراکز خدمات کارت هوشمند، در لیست سیاه قرار می‌گیرد و قابل استفاده برای فرد دیگری نیست.

احمد تولایی به ایرنا گفت: سیستم کارت هوشمند سوخت مکانیزه و دارای قابلیت‌های فراوان و متناسب با نیازهای مردم است و در صورت جا ماندن کارت در کارت‌خوان، بوقی به صدا درمی‌آید.

ایران بزرگ‌ترین پرداخت‌کننده یارانه بنزین در جهان

موسسه مارکت اوراکل اعلام کرد: ۳۸‌درصد از بودجه سالانه دولت ایران به یارانه بنزین اختصاص می‌یابد که این امر در جهان منحصر به فرد است.

به گزارش خبرگزاری فارس، در حالی که کشورهای جهان به ویژه کشورهای توسعه‌یافته از محل تولید و توزیع بنزین مالیات‌های هنگفتی دریافت می‌کنند و حجم زیادی از بودجه خود را از این محل تامین می‌کنند تعداد معدودی از کشورها به ویژه کشورهای نفتی یارانه‌های هنگفتی را به این کالا اختصاص می‌دهند. ایران در این میان سرآمد سایرین است. بر اساس این گزارش ایران از نظر ارائه بنزین ارزان سومین کشور و از نظر میزان یارانه پرداختی به این کالا نخستین کشور در میان کشورهای جهان است. بر اساس برآوردها به طور متوسط ۳۸‌درصد از کل بودجه دولت ایران صرف اعطای یارانه به بنزین می‌شود. پس از ایران ونزوئلا با اختصاص ۲۸‌درصد از بودجه خود به یارانه بنزین در جایگاه دوم از این نظر و مصر با ۲۵‌درصد در جایگاه سوم قرار دارد.