در ششمین سفر رسمی هوگو چاوز رییس‌جمهوری ونزوئلا به ایران، محمود احمدی‌نژاد او را به سفری به مناطق جنوب ایران برد و افتتاح چند طرح ملی را به دست این دوست نزدیک خود سپرد.

احمدی‌نژاد، ایران را خانه دوم هوگو چاوز توصیف کرد و گفت: ایران و ونزوئلا دو کشور انقلابی با ایده‌های بزرگ و انسانی هستند که برای توسعه روابط هیچ مانع و محدودیتی وجود ندارد. به گزارش خبرگزاری مهر، نشست خبری روسای جمهوری ایران و ونزوئلا بعد از مراسم کلنگ‌زنی ساخت طرح مشترک متانول و همچنین افتتاح بزرگترین طرح آروماتیک جهان در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی در عسلویه، برگزار شد. در این نشست خبری رییس‌جمهوری ونزوئلا گفت: در این دیدار قراردادهایی که برای ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود بسته شد و هدف اصلی این دیدار همین قرار دادهای اقتصادی بود. هوگو چاوز افزود: ما در این مسیر از کشورهای روسیه، بلاروس و ایران دیدار کردیم و قراردادهایی را بستیم. اثر این قرار دادها بر اقتصاد ونزوئلا بسیار مهم خواهد بود، یکی از اهداف ما تاسیس کارخانه‌های مادر در کشور ونزوئلا از جمله تاسیس کارخانه لبنیات و کارخانه ماشین آلات مربوط به بسته‌بندی ذرت است.

چاوز توافق دیگر ایران و ونزوئلا را تاسیس یک شرکت صادرات و واردات در سطح جهانی معرفی کرد و افزود: مجموعه‌ای از تصمیمات راهبردی برای انقلاب ونزوئلا گرفته شد و من نمی‌دانم با چه زبانی از ملت و دولت و رییس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران تشکر کنم. محمود احمدی‌نژاد نیز در این نشست با خوشامدگویی و گرامی داشت حضور چاوز در ایران گفت: ایران خانه دوم چاوز است و ایران و ونزوئلا دو کشور انقلابی با ایده‌های بزرگ و انسانی هستند که برای توسعه روابط هیچ مانع و محدودیتی وجود ندارد.وی تصریح کرد: ما اقتدار و پیشرفت ونزوئلا را اقتدار و پیشرفت ایران می‌دانیم و به همین دلیل دولت و ملت دو کشور دست در دست هم برای ساختن و پیشرفت با همه توان حرکت می‌کند. خبرنگاری از رییس‌جمهوری ونزوئلا سوال کرد در این ۶ سفر که به ایران داشتید توانمندی و ظرفیت‌های ایران را چگونه دیدید که چاوز پاسخ داد: شش سفر برای ۸ سال کم است. علاوه بر این با توجه به روابط عمیق دو کشور این سفرها کافی نیست به و نظر من توانمندی‌های ایران خیلی فراتر از ثروت‌های مادی این کشور است. بالاترین ثروت ایران معنویت و تمدن چند هزار ساله است در هنگامی که در اروپا و آمریکا تمدنی وجود نداشت ایران صاحب یک تمدن بزرگ بود.

چاوز افزود: امپریالیسم آمریکا تلاش می‌کند تمدن ایران اسلامی را نادیده بگیرد و ایرانیان را بربر معرفی کند اما بربر کسانی هستند که روی هیروشیما و ناکازاکی بمب اتم پرتاب کردند. بربر‌ها کسانی هستند که به عراق حمله کردند و این مشکلات را برای مردم عراق ایجاد کردند. در این هنگام احمدی‌نژاد با کف زدن به تشویق چاوز پرداخت که این حرکت رییس‌جمهوری با همراهی خبرنگاران نیز مواجه شد.

چاوز گفت: بربر‌ها کسانی هستند که در فلسطین جنایت می‌کنند بربرها همان اروپایی‌هایی هستند که به آمریکا لاتین آمدند و فرهنگ سنتی و تمدن غنی اینکاها را نابود کردند.احمدی‌نژاد نیز گفت: دوست عزیزم آقای چاوز حرف‌هایی را که باید می‌زدم، گفت و ما برای کسانی که از دوستی ملت‌ها ناراحت هستند یک جمله بیشتر نداریم و آن اینکه از دوستی و برادری ملت‌ها ناراحت باشید و از این ناراحتی بمیرید.بیش از این نشست خبری مجتمع پتروشیمی نوری (برزویه) مجری بزرگ‌ترین طرح آروماتیک جهان حضور احمدی‌نژاد و چاوز در عسلویه افتتاح شد.به گزارش خبرگزاری فارس این مجتمع تولیدی در زمینی به مساحت ۶۱ هکتار و با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات آروماتیک دارای بزرگ‌ترین ظرفیت در نوع خود در جهان است. همچنین کلنگ ساخت یک طرح مشترک پتروشیمی بین ایران و ونزوئلا، با حضور محموداحمدی نژاد و هوگو چاوز روسای جمهوری دو کشور در عسلویه به زمین زده شد. به گزارش ایرنا، این مجتمع پتروشیمی با ظرفیت تولید سالیانه یک میلیون تن متانول و با سهم مشارکت ۵۱درصدی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و سهم ۴۹درصدی شرکت پتروشیمی ونزوئلا در پایگاه دو پتروشیمی منطقه ‌ویژه اقتصادی انرژی پارس ساخته می‌شود. با تاسیس شرکت مشترک پتروشیمی در ایران و ونزوئلا، یک واحد پتروشیمی تولیدکننده متانول در عسلویه و یک واحد متانول نیز در منطقه صنعتی زیگما کشور ونزوئلا ساخته خواهد شد. عملیات اجرایی بخش خشکی (پالایشگاه گاز)،‌ طرح توسعه فازهای ۱۵، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ حوزه گازی پارس جنوبی، نیز با حضور روسای‌جمهوری ایران و ونزوئلا به طور رسمی آغاز شد. پیام آغاز به کار این طرح توسعه را هوگو چاوز رییس‌جمهوری ونزوئلا اعلام کرد.