ساخت گوشی تلفن‌همراه از پروژه‌های بدون مطالعه و توجیه فنی و اقتصادی است

معاون وزیر پیشین ارتباطات، ساخت گوشی تلفن‌همراه را از پروژه‌های بدون مطالعه و توجیه فنی و اقتصادی ذکر کرد. برات قنبری گفت: ساخت گوشی تلفن‌همراه از پروژه‌های بدون مطالعه و بدون تهیه گزارش توجیه فنی و اقتصادی است، زیرا که در دنیا در صنایع مصرفی و انتهایی، حداکثر سود قابل انتظار ۵درصد است و با توجه به اختلاف هزینه سرمایه برای تولید در داخل و خارج که حدود ۱۰درصد است، توجیه برای سرمایه‌گذاری در صنایع مصرفی وجود ندارد. مگر آن که تولید کالا از نظر حجم و وزن و انرژی مصرفی به صورتی باشد که هزینه حمل‌و‌نقل و یارانه هزینه‌های انرژی بتواند این مزیت را ایجاد کند.

او افزود: در رابطه با گوشی تلفن‌همراه با توجه به طول عمر کم محصول که حداکثر سه تا چهار ماه است و تنوع‌طلبی مصرف‌کننده و تولید در تیراژ‌های چند صدمیلیونی، حتی پیشتازان تولید صنایع مصرفی مثل سونی به تنهایی نتوانستند در این میدان رقابت دوام بیاورند. از طرف دیگر ما این تجربه را در سال‌های ۱۳۷۵ و ۱۳۷۶ در کشور داشتیم که باز تولید گوشی تلفن‌همراه مدل ساژم، دولت با تخصیص سهمیه ارزی ۲۰۰دلار به ازای هر گوشی با نرخ دلار سه‌هزار ریالی و قیمت فروش یک‌میلیون ریال از طریق شرکت مخابرات ایران توجیه اقتصادی نداشت تا چه رسد به اینکه براساس نرخ دلار روز و معادل نه‌هزار ریال محاسبه شود.

وی تصریح کرد: امروزه مشخص است تولید در صنایعی قابل بررسی است که هزینه طراحی قابل توجهی داشته و از آن طریق وارد رقابت در بازار شوند. به همین علت است که در صنایع بالادستی مخابرات که هزینه طراحی در محصول بالای ۳۰درصد است، با انتخاب دقیق محصول هر دو نیاز به محصولات پایه‌ای و زیربنایی، تولید و سرمایه‌گذاری لازم و اجتناب‌ناپذیر است.

قنبری در رابطه با تحقیقات و ارزیابی از عملکرد مرکز تحقیقات مخابرات گفت: خوشبختانه با تعریف قانون جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منابع مالی لازم برای امر تحقیقات فراهم شده است و امروزه همه شرکت‌های زیرمجموعه بخش موظفند حداقل ۲درصد از اعتبارات خود را برای این منظور سرمایه‌گذاری کنند زیرا که هزینه در تحقیقات هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است. از طرف دیگر اختیارات بیش از حدی هم برای انجام امر تحقیقات در کشور پیش‌بینی شده و آخرین آن که تصویب ماده ۴۹ قانون برنامه چهارم بود، همه بهانه‌های موانع اجرایی را از میان برداشته است.