این تبلیغات خیره کننده

گروه کامپیوتر- ندا لهردی: تلاش بیهوده نکنید. هیچ دستگاه کنترلی در دستان شما نیست. نه دکمه‌ای برای بستن صدا وجود دارد و نه کلید روشن و خاموشی. محکومیم به دیدن تصاویر رنگارنگی که هر کدامشان بعد از گذشت سه یا پنج ثانیه عوض شده و جای خودشان را به تصاویر جدید دیگری می‌دهند.

این محکومیت و اجبار اما این بار جذاب و دیدنی است. آن قدر که ممکن است چراغ راهنمایی سبز شود و شما همچنان مشغول دنبال کردن تصاویر دست به دنده نشوید.

این در واقع همان چیزی است که شرکت‌های تبلیغاتی از نصب و راه‌اندازی بیلبوردهای تبلیغاتی دیجیتالی می‌خواهند.

تا آنجا که این روزها در بیشتر شهرهای بزرگ دنیا این بیلبوردها مثل گیاهان رونده رشد می‌کنند و روز‌به‌روز به تعدادشان اضافه می‌شود.

این شرکت‌ها سعی دارند با به کارگیری تکنولوژی‌های جدید با افزایش میزان نفوذ خود در بازار تبلیغات سود بیشتری را هم به دست بیاورند.

همین موضوع باعث شده تا بیلبوردهای دیجیتالی به تدریج جایگزین بیلبوردهای ثابت و معمولی شوند.

در حقیقت مزیت اصلی بیلبوردهای دیجیتالی تغییر شش یا هشت ثانیه‌ای تصاویر تبلیغاتی است که علاوه بر افزایش ظرفیت تعداد آگهی‌ها در هر بیلبورد می‌تواند توجه بیشتری را جلب کند.

این امتیاز همان عاملی است که شرکت‌های تبلیغاتی را به استفاده بیشتر از این بیلبوردها ترغیب می‌کند.

رقابت اما بیشتر میان این بیلبوردهای دیجیتالی و نمایشگرهای تلویزیونی بزرگ است که چند سالی است به عرصه تبلیغات خیابانی پا گذاشته‌اند.

تفاوت‌ این نمایشگرها با بیلبوردهای تبلیغاتی در نحوه نمایش تبلیغات است. تصاویر در نمایشگرهای تلویزیونی مثل یک فیلم تبلیغاتی پخش می‌شوند در حالی که بیلبوردهای دیجیتالی هر تصویر آگهی را به صورت ثابت و بی‌حرکت نمایش داده و بعد از چند ثانیه تصویر دیگری را جایگزین آن می‌کند.

با این همه اما گویا بیلبوردهای دیجیتالی توانسته‌اند در این جنگ رقابتی پیروز شوند. آمار ارائه شده توسط موسسه تبلیغات خیابانی آمریکا با اعلام حضور بیش از ۴۰۰ نمایشگر دیجیتالی در سطح این کشور، این موفقیت را تصدیق می‌کنند.

این آمار همچنین پیش‌بینی کارشناسان از افزایش تعداد این بیلبوردها تا ۱۰ سال آینده را با رقم ۴۰۰۰ نشان می‌دهند.

این تکنولوژی به شرکت‌های تبلیغاتی این امکان را می‌دهد تا با داشتن فضایی یکسان با بیلبوردهای معمولی، سود ۳ تا ۵ برابر به دست بیاورند و این تنها موفقیت آنها نیست.

رهگذران و راننده‌ها هم گویا تمایل بیشتری به تماشای این تصاویر متحرک نشان داده‌اند و این موضوع باعث هجوم سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف برای سفارش تبلیغات خود بر روی این بیلبوردهای دیجیتالی شده است.

آخـــــرین گـــزارش موسسه Interpublic Group در این مورد نشان می‌دهد از ۲۸۵میلیارد دلار هزینه‌ای که در سال ۲۰۰۶ برای تبلیغات در ایالات متحده شده، ۷/۶میلیارد دلار مربوط به تبلیغات بیلبوردهای دیجیتالی بوده است.

این در حالی است که کارشناسان معتقدند سود حاصل از تبلیغات روی بیلبوردهای تبلیغاتی در سال میلادی گذشته تا ۷۰درصد افزایش پیدا کرده است.

در مقابل اما این رقم برای بیلبوردهای ثابت و معمولی تنها ۴۵درصد رشد داشته است.

با تمام اینها تعدادی از محققان مسائل امنیتی درباره خطر این بیلبوردهای دیجیتالی هشدار داده‌اند. آنها معتقدند این بیلبوردها موجب حواس پرتی رانندگان در هنگام رانندگی می‌شوند. اما رانندگان معتقدند بیلبوردهای دیجیتالی سرگرمی خوبی در جاده‌ها و بزرگراه‌ها هستند!

منبع: نیویورک تایمز