دنیای اقتصاد- رییس کل گمرک ایران بر ارائه هرچه بیشتر تسهیلات و خدمات گمرکی به صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی تاکید کرد. به گزارش روابط عمومی گمرک، محمدهاشم رهبری در بازدید از گمرک مهرآباد گفت: باتوجه به نقش و رسالتی که گمرک در تسهیل و تسریع مبادلات تجاری و همچنین ارائه خدمات به مسافران دارد، کارکنان این سازمان تلاش می‌کنند تا وظایف و مسوولیت محوله را به نحو احسن انجام دهند. وی با اشاره به افزایش چشمگیر میزان صادرات غیرنفتی در هشت ماه سال جاری این امر را نتیجه همکاری و هماهنگی کلیه بخش‌های مرتبط از جمله گمرک با صادرکنندگان دانست و اظهار امیدواری کرد که با تجهیز گمرکات کشور و رفع برخی از موانع و مشکلات شاهد حفظ و توسعه روند افزایش صادرات غیرنفتی در آینده باشیم.

رهبری همچنین در ملاقات با تعدادی از واردکنندگان کالا درخواست‌های آنان را در مورد برخی از مشکلات از جمله مساله ارزش‌گذاری کالاها مورد توجه قرار داد و با اشاره به اهمیت این موضوع در گمرکات اظهار کرد: گمرک جمهوری اسلامی ایران در جهت حمایت از تولیدکنندگان داخلی طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی را به اجرا گذاشته و تسهیلات قابل ملاحظه‌ای را برای واردات مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای فراهم کرده است.

وی افزود: از جمله این تسهیلات، ارزش‌گذاری دقیق کالاها از طریق تهیه و ارسال سی‌دی ارزش به گمرکات و اتخاذ شیوه‌هایی است که مانع از اظهار غیرواقعی کالا و تضییع حقوق دولت می‌شود و در عین حال حقوق تولید‌کنندگان را حفظ می‌کند.