دنیای اقتصاد- به گفته رییس مجلس شورای اسلامی، مجلس در صورت صدور قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد با اتخاذ هر روش دیگری غیر از مذاکره، در نوع رابطه خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تجدیدنظر می‌کند. همزمان با جلسه شورای امنیت اعلام شد

علی طجوزی- به نظر می‌رسد که پس از دو ماه چانه‌زنی و تعدیل و تغییر در متن پیش‌نویس قطعنامه تحریم علیه ایران، سرانجام پنج عضو دائم شورای امنیت به همراه آلمان با یکدیگر درخصوص چگونگی اعمال این تحریم‌ها به تفاهم رسیده‌اند.

متن پیش‌نویس جدید که توسط سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه تهیه شده است بارها به دلیل مخالفت روسیه تغییر کرده است. برداشته شدن ممنوعیت سفر مقام‌‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران و مستثنا شدن نیروگاه بوشهر از جمله موارد تعدیل شده است. خبرگزاری فرانسه دیروز در این خصوص به نقل از نماینده فرانسه در سازمان ملل نوشت که شورای امنیت احتمالا امروز (یکشنبه) پیش‌نویس تعدیل شده، درخصوص مساله هسته‌ای ایران را تصویب می‌کند.

مارک دولاسابیر در این باره افزود: ما (۱+۵) پس از مشورت‌های بسیار در شورای امنیت تصمیم‌ گرفته‌ایم که امروز (شنبه) ۱۱صبح به وقت نیویورک برای رای‌گیری دیدار کنیم.

از سوی دیگر «ناصر عبدالعزیز الناصر»، نماینده قطر در سازمان ملل و رییس دوره‌ای شورای امنیت نیز تایید کرد: ما ساعت ۱۱ اقدام به رای‌گیری خواهیم کرد.

وی افزود: این رای‌گیری پس از آخرین دقایق مشورت بین اعضای شورای امنیت انجام می‌شود.وانگ گوانگیا، سفیر چین در سازمان ملل نیز به خبرنگاران گفت که وی قصد دارد پیش از رای‌گیری با دولت خود مشورت کند.یک دیپلمات غربی نزدیک به مذاکرات نیز تصریح کرد: پیش‌نویس قطعنامه جدید بدون مقاومت و احتمالا به اتفاق آرا تصویب می‌شود.این رای‌گیری دو ماه پس از آن که انگلیس، فرانسه و آلمان ابتدا قطعنامه تحریم‌ها علیه ایران را به اعضای شورای امنیت ارائه کردند، انجام می‌شود.در عین حال، دبیر شورای عالی امنیت ملی عصر پنج‌شنبه پس از دیدار با «خورشید محمود قصوری»، وزیر امور خارجه پاکستان درخصوص به رای گذاشتن پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت با بیان این مطلب که صدور قطعنامه علیه ایران حاصل زیادی نخواهد داشت، تصریح کرد: این قطعنامه ظرفیت اعمال فشار علیه ایران را ندارد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه ایران به این قطعنامه پاسخ درخور خواهد داد، افزود: با صدور قطعنامه ایران در موقعیت جدیدی قرار گرفته و آن وقت مذاکره در آن سطح انجام خواهد شد، لذا آنها فکر نکنند صدور قطعنامه بدون واکنش خواهد بود.

وی صدور قطعنامه را رفتاری غیرمعقول برای حل مساله هسته‌ای دانست و گفت‌: ما به این رفتار غیرمعقول در همکاری با آژانس و در زمینه‌های دیگر پاسخ خواهیم داد.وی با اشاره به مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ گفت:‌ چند ماه پیش گروه ۱+۵ پیشنهاد مذاکره داد و گفت که در داخل این پکیج مذاکره می‌کنیم، هرچند این مجموعه نقایص زیادی داشت، اما ایران با نگاه مثبت مذاکرات را آغاز کرد. اما آنها بودند که بداخلاقی کرده و مذاکرات را رها کردند.از سوی دیگر رییس‌جمهوری ایران نیز در آخرین روز سفر استانی خود به استان کرمانشاه اعلام کرد که ایران زیر بار فشارها خم نمی‌شود و همچنین مژده داد که در دهه فجر ایران جشن هسته‌ای برپا خواهد کرد.

صدور قطعنامه برابر با تجدیدنظر

رییس مجلس نیز تصریح کرد: مجلس در صورت صدور قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد یا اتخاذ هر روش دیگری غیر از مذاکره، در نوع رابطه خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تجدیدنظر می‌کند. حدادعادل با بیان این‌که موضوع هسته‌ای ایران بر خلاف روند چند ماه گذشته که از طریق مذاکره پیش می‌رفت، اکنون احساس می‌شود تحت تاثیر فشار برخی کشورها به سمت صدور قطعنامه پیش می‌رود، افزود: ما صدور قطعنامه علیه ایران را روش غلطی می‌دانیم و همچنان بر سودمندی مذاکره برای حل مساله هسته‌ای ایران اصرار داریم. وی با اشاره به این‌که ما از ابتدا آماده مذاکره بودیم، اما اروپایی‌ها این مذاکرات را قطع و مسیر دیگری را انتخاب کردند، گفت: اگر این تلاش‌ها برای محروم کردن ملت ایران از حق مسلم خود در دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای دنبال شود و قصد این باشد که قطعنامه صادر یا هر مسیر دیگری طی شود مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند از این حق ملت صرف‌نظر کند. حدادعادل در پایان با اشاره به این‌که هم‌اکنون طرحی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به تصویب رسیده است مبنی بر این‌که در صورت هرگونه فشار به ایران، کشورمان در رابطه خود با آژانس تجدیدنظر کند، اظهار داشت: در صورت فشار به ایران این طرح را در صحن علنی مجلس مطرح کنیم.

قطعنامه غیرقابل قبول است

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز صدور هرگونه قطعنامه‌ای در شورای امنیت علیه ایران را از ابتدا مردود، غیرقابل قبول و یک حرکت سیاسی دانست. بروجردی گفت: «با فشار آمریکا و تمکین سه کشور اروپایی پرونده هسته‌ای ایران از مسیر طبیعی خود منحرف و از شورای حکام به شورای امنیت سازمان ملل منتقل شد، درحالی که همه اقدامات انجام شده توسط ایران با نظارت آژانس انرژی اتمی و قانونی است.»

وی ضمن تاکید براینکه اصل قرار گرفتن پرونده هسته‌ای ایران در شورای امنیت سازمان ملل غیرحقوقی، غیرقانونی و کاملا سیاسی است، گفت: «متن پیشنهادی سه کشور اروپایی که با فشار آمریکا تاکنون ارائه شده، مورد مخالفت روسیه و چین بوده است و علت مخالفت با این پیش‌نویس پیشنهادهای غیرقابل قبول و تندی است که در آن گنجانده شده است.» بروجردی با بیان اینکه با تصویب قطعنامه، براساس مصالح و منافع خود عکس‌العمل لازم را نشان خواهیم داد، گفت: با توجه به اینکه هدف اعلام شده بانیان قطعنامه توقف غنی‌سازی اورانیوم و روند فعالیت‌های فناوری هسته‌ای در ایران است، این قطعنامه کمکی به این هدف نمی‌کند، بلکه موجب خواهد شد تا ایران با گام‌های استوارتری در این جهت قدم بردارد. در همین حال یکی دیگر از دیپلمات‌های حاضر در سازمان ملل گفت که پس از ایجاد تغییرات در متن پیش‌نویس، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه اصرار داشته است که متن نهایی را پیش از رای‌گیری ببیند.