براساس طرح رفع موانع تولید، وزارت کار موظف است، اساسنامه صندوق بیمه بیکاری، آیین‌نامه میزان دریافت حق بیمه بیکاری و میزان مشارکت دولت در این مورد و شرایط، مدت و نحوه پرداخت حق بیمه بیکاری به کارگران موقت و دائم را ظرف سه‌ماه تهیه و به تصویب هیات وزیران برساند. به گزارش خبرگزاری فارس، براساس ماده ۱۰ طرح رفع موانع تولید، اصلاحات زیر در قانون کار صورت می‌پذیرد: به ماده ۷ قانون کار سه تبصره به شرح زیر اضافه می‌شود:

تبصره۳- قراردادهایی با بیش از سه روز، باید به صورت کتبی و در فرم مخصوص که توسط وزارت کار و امور اجتماعی در چارچوب قوانین و مقررات تهیه و در اختیار طرفین قرار می‌گیرد، باشد.

تبصره۴- کارفرمایان موظفند به کارگران با قرارداد موقت به نسبت مدت کارکرد مزایای قانونی پایان کار به ماخذ هر سال یک ماه آخرین مزد را پرداخت نمایند.

تبصره۵- حداقل مزد کارگران در قرارداد موقت حداقل ده درصد از حداقل مزد تعیین شده توسط شورای‌عالی کار بیشتر خواهد بود.

بند ح به شرح زیر به ماده ۲۱ قانون کار اضافه می‌شود:

کاهش تولید و تغییرات ساختاری که در اثر شرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و لزوم تغییرات گسترده در فناوری با تایید هیاتی مرکب از استاندار، روسای سازمان‌های کار و آموزش فنی و حرفه‌ای و صنایع و معادن استان و یک نفر نماینده کارگران واحد و کارفرما یا نماینده کارفرمای واحد مربوطه.

ماده ۲۷ و تبصره‌های آن به شرح زیر تغییر می‌یابد:

هرگاه کارگر در انجام وظایف قصور ورزد و یا آیین‌نامه‌های انضباطی کارگاه را نقض نماید، کارفرما می‌تواند پس از ابلاغ حداقل دوبار تذکر کتبی که فاصله میان آنها کمتر از پانزده روز نباشد یا جایگزین نمودن کارگر جدید و پرداخت مطالبات و حقوق معوقه و همچنین پرداخت سنوات به نسبت هر سال سابقه معادل با یک ماه آخرین حقوق به کارگر، تحت نظارت واحد کار و امور اجتماعی محل نسبت به فسخ قرارداد اقدام نماید.

کارگر اخراجی ظرف یک هفته می‌تواند به مراجع مذکور در فصل حل اختلاف شکایت نماید و مراجع مذکور موظفند خارج از نوبت به شکایت رسیدگی نموده در صورتی که کارگر مقصر تشخیص داده نشود، هیات حل اختلاف می‌تواند با توجه به مدت کار و میزان مزد و سن و عائله کارگر و سایر شرایط و اوضاع و احوال اضافه بر وجوه مذکور در فوق مبلغی که از جمع مزد دوساله کارگر تجاوز نکند به عنوان خسارت تعیین نماید. کارفرما مخیر به پرداخت این خسارت به نسبت دوسوم به کارگر و یک‌سوم به صندوق بیمه بیکاری یا بازگردانیدن کارگر به کار خواهد بود. رای هیات مذکور قطعی و لازم الاجرا است.

عبارت زیر به آخر جمله تبصره ماده ۳۰ قانون اضافه می‌گردد:

وزارت کار و امور اجتماعی موظف است، اساسنامه صندوق فوق و همچنین آیین‌نامه میزان دریافت حق بیمه بیکاری و میزان مشارکت دولت در این مورد و شرایط، مدت و نحوه پرداخت حق بیمه بیکاری به کارگران موقت و دائم و نیروی کاری که بیشتر از یک سال با داشتن کارت مهارت شغلی بیکار می‌باشد را ظرف سه ماه تهیه و به تصویب هیات وزیران برساند. پس از تصویب اساسنامه و آیین‌نامه فوق کلیه امکانات و تجهیزات و اعتبارات مربوط به حساب بیمه بیکاری به این صندوق واگذر می‌شود.

تبصره۷- بند ۳ به شرح زیر به ماده ۴۱ اضافه می‌گردد:

مزد کارآموزان مشمول بند ب ماده ۱۱۲ این قانون ۳۰درصد کمتر از حداقل مزد تعیین شده توسط شورای‌عالی کار می‌باشد. دولت موظف است بخشی از مزد و یا حق بیمه حوادث را همه ساله در بودجه سنواتی منظور و توسط وزارت کار و امور اجتماعی پرداخت نماید.