کشمکش دولت آمریکا بر سر حاکمیت دامنه‌های i.com

گروه کامپیوتر- سال‌ها است که اینترنت و راهبری آن به بحثی جنجال‌برانگیز در میان دولت‌های مختلف تبدیل شده است.

این روز‌ها گویا دولت آمریکا یکبار دیگر با بازبینی قرارداد مالکیت دامنه‌های com. و با قصد حل مشکلات بزرگ به وجود آمده، آتش بحث کنترل اینترنت را روشن کرده است. آخرین روز از ماه نوامبر وزارت بازرگانی ایالات‌متحده اعلام کرد موضوع بحث‌برانگیز قرارداد‌ مالکیت تمام دامنه‌‌های com. با اعطای آن به VeriSign (مالک فعلی آن) تا سال ۲۰۱۲ خاتمه می‌یابد.

اما بزرگ‌ترین مشکل در این قرارداد این است که دولت آمریکا تصمیم دارد خود درباره افزایش قیمت دامنه‌های com. تصمیم‌گیری کند و از طرفی در قرارداد مالکیت این دامنه‌ها توسط VeriSign تا سال ۲۰۱۲ تجدیدنظر کند.

به این ترتیب این موضوع در نهایت نگرانی جهانی را در میان دولت‌ها و کشور‌ها به وجود می‌آورد.

در حقیقت این قرارداد که بین ICANN و VeriSign تنظیم شده بود به این شرکت اجازه می‌داد تا علاوه بر کنترل ثبت دامنه‌های com. که بزرگ‌ترین دارایی شبکه جهانی به حساب می‌آیند، قیمت این دامنه‌ها را در هر سال تا ۷درصد افزایش دهد.

اما ناسازگاری دولت آمریکا با VeriSign از زمانی آغاز شد که این شرکت به دنبال نفوذ قوی در سیستم سیاسی دولت سعی داشت دامنه فعالیت‌های خود را گسترده‌تر کرده و در نتیجه سود بیشتری به دست بیاورد.

اما آنچه این روز‌ها باعث رضایت مسوولان VeriSign و نگرانی دولت‌های دیگر شده این است که دولت آمریکا در حالی تصمیم به تجدیدنظر در این قرارداد گرفته که نظارت ICANN بر ثبت دامنه‌های اینترنتی تا سال ۲۰۰۹ به پایان می‌رسد. اگرچه دولت آمریکا اعلام کرده که تصمیم بر پایان کنترل و نظارت بر اینترنت توسط ICANN تا پایان سال ۲۰۰۹ را پذیرفته و آن را اجرا خواهد کرد، اما مالکیت دامنه‌های com. را از دست نخواهد داد.

بنابراین موضوع، اصرار دولت آمریکا بر اعمال نفوذ بیشتر بر فعالیت‌های VeriSign و نظارت بر تعیین قیمت دامنه‌های com. باعث ایجاد نگرانی در میان دولت‌های مختلف از برگشتن دولت آمریکا و ICANN از تصمیم گرفته شده مبنی بر پایان نظارت بر ثبت دامنه‌های اینترنتی شده است.

این موضوع اما زمینه را برای موفقیت VeriSign و این کشمکش فراهم آورده است تا یکبار دیگر با اعمال نفوذ سیاسی این شرکت با استفاده از روابط قوی خود در سیستم دولتی، یک تصمیم جهانی تنها با حضور چند نفر گرفته شود.